Det där kristallklara vattnet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    Det där kristallklara vattnet...

    Har problem med lite halv disigt vatten.
    Karet i sig är relativt nystartat dock inte filtret som gått i ett annat kar tidigare.

    Svårt att fånga på bild men syns riktigt tydligt sett från kortsidorna.
    Både icke synliga partiklar som synliga som aldrig verkar fastna i filtret.

    Karet är på 350l.



    Nu har jag dessutom, till skillnad från tidigare, dratt igång en btn modul som filter. Enl. nedan, bio bollar + ppi 10 matta i kuber. Slut resultatet är dock mer media än på bilden.
    Högra modulen agerar förfilter till ytterfiltret.



    På ytterfiltret (eheim 2073) sitter dessutom ett Eheim Uv-reeflex 800. Vilket skall klarna vattnet på 1200 l/h, jag kör på 1000. Är igång 24/7.

    Tycker jag har täckt upp den tekniska biten skapligt för att få ett klart vatten. Men jag kanske eftersträvar det omöjliga.

    Vet inte om min höga cirkulation påverkar kanske? Har en Eheim streamOn+ 4000 som står för hela yt rörelsen i princip. Tillsammans med ytterfiltret på 1000 l/h.
    I modulen sitter en Eheim 1250 universal riktad snett nedåt mot streamern för att "putta på" rotationen av vattnet. Har provat olika riktningar och denna var visat sig den bästa hittills.

    Någon som har några idéer? Har ja missat nåt? Ska man ge sig på finare matta i modulen kanske, ppi 20-30?


    /Andreas
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    #2
    Ursprungligen postat av Ast
    Har problem med lite halv disigt vatten.
    Karet i sig är relativt nystartat dock inte filtret som gått i ett annat kar tidigare.

    Svårt att fånga på bild men syns riktigt tydligt sett från kortsidorna.
    Både icke synliga partiklar som synliga som aldrig verkar fastna i filtret.

    Karet är på 350l.



    Nu har jag dessutom, till skillnad från tidigare, dratt igång en btn modul som filter. Enl. nedan, bio bollar + ppi 10 matta i kuber. Slut resultatet är dock mer media än på bilden.
    Högra modulen agerar förfilter till ytterfiltret.



    På ytterfiltret (eheim 2073) sitter dessutom ett Eheim Uv-reeflex 800. Vilket skall klarna vattnet på 1200 l/h, jag kör på 1000. Är igång 24/7.

    Tycker jag har täckt upp den tekniska biten skapligt för att få ett klart vatten. Men jag kanske eftersträvar det omöjliga.

    Vet inte om min höga cirkulation påverkar kanske? Har en Eheim streamOn+ 4000 som står för hela yt rörelsen i princip. Tillsammans med ytterfiltret på 1000 l/h.
    I modulen sitter en Eheim 1250 universal riktad snett nedåt mot streamern för att "putta på" rotationen av vattnet. Har provat olika riktningar och denna var visat sig den bästa hittills.

    Någon som har några idéer? Har ja missat nåt? Ska man ge sig på finare matta i modulen kanske, ppi 20-30?


    /Andreas
    Försökte få en bättre bild

    /Andreas

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Diset kan vara infusorier som brukar försvinna efter en månad eller så. Annars kan du mörklägga en vecka så brukar de försvinna. I värsta fall skaffa UV-filter.

      Partiklarna, har jag själv lärt mig leva med, men ibland kan det vara för att du har för strömt så du hela tiden river upp dem. Problemet med har ett för finmaskigt filter som fångar partiklarna är att du väldigt ofta måste rengöra det.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ast
        Användare
        • november 2015
        • 85

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Diset kan vara infusorier som brukar försvinna efter en månad eller så. Annars kan du mörklägga en vecka så brukar de försvinna. I värsta fall skaffa UV-filter.

        Partiklarna, har jag själv lärt mig leva med, men ibland kan det vara för att du har för strömt så du hela tiden river upp dem. Problemet med har ett för finmaskigt filter som fångar partiklarna är att du väldigt ofta måste rengöra det.
        Ja UV kör jag redan med. Ett Eheim Uv-reeflex 800. Dock inte vart igång mer än ett par veckor.
        Kanske får ge det lite mer tid helt enkelt.

        Som jag förstått det med såg skall ppi 10 mattan bli "bättre" med tiden vad gäller filtreringen. Släpper igen rätt mycket när den är ny mao.
        Rätta mig om jag har fel.

        / Andreas

        Kommentar

        • tobbe77s
          Användare
          • januari 2005
          • 44

          #5
          Kanske svårt om man inte kör sump, men du kan ju testa o sätta en sån här http://www.ebay.com/itm/150-200-Micr...VdG_7skyV_6RNw framför utblåset på nån pump, den tar garanterad bort all skit som svävar omkring i karet. Kan ju vara massa småskit från sanden din.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Har du det så ge det lite tid. Hur mycket flöde har du? Lugnt vatten ger helt klart klarast vatten.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              #7
              Grävande fiskar bidrar till att smuts och damm, på gott och ont, rivs upp och svävar omkring. Eftersom akvariet är nystartat så finns det säkert små partiklar kvar i sanden. Du kan kanske prova att sätta in ett powerhead med en sån där filterstrumpa som länkades ovan en tid med enda syfte att filtrera ur det mest finkorniga och se om problemet avtar?

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #8
                Infusiorer som så sagt antagligen försvinner snart. Hade själv samma problem för 2 månader sen, borta på 3 veckor. Satte filtervadd som inte hjälpte nämnvärt. Kristallklart nu med undantag för efter matning.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • Boko
                  Användare
                  • november 2009
                  • 50

                  #9
                  Jag byter 50% vatten och kraftiga filter med mycket flöde, det funkar bra för mig!

                  Kommentar

                  • Ast
                    Användare
                    • november 2015
                    • 85

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Har du det så ge det lite tid. Hur mycket flöde har du? Lugnt vatten ger helt klart klarast vatten.
                    Tack alla för tipsen.

                    Jag har eheim 2073 på 1050(inkört filter) så får nog dra av några liter där.
                    Sen sitter det en Eheim 1250 universal i modulen, utblås riktad snett nedåt.
                    Sen har jag en eheim streamOn + 4000 som står för all ytrörelse.

                    Så ligger på totalt 2300 l/h genom filter. Utblås med relativt små munstycken så det är bra tryck i vattnet.

                    Sen kommer 4000 l/h genom streamern. Dock är ju utblåset ganska brett så den står ju inte sol ett spjut genom karet.

                    Så det är ju bra cirkulation, i en cirkulerande rörelse "medsols" i karet.

                    Kanske är lite overkill? Har ja för mycket ös i karet.


                    En så där strumpa kanske kan vara en idé. Finns ju plats för fin filtrering i filtermodulen.

                    Har nu gjort följande åtgärder:

                    Slängt i en aquaclear powerhead 70, temporärt.
                    På denna ett quickfilter, utöver finfiltret i den så har ja hårdpackat vadd i.
                    Denna riktad uppåt.

                    Samtidigt har jag stängt av streamern samt riktat filter utblåsen en aning uppåt.

                    Skall se hur det ser ut imorgon.

                    Nästa steg kanske är att rikta alla utblås mot ytan. Trots att streamern är mer än tillräcklig för syresättning. Då den sätter nästan hela ytan i rörelse.
                    En del yta har ju gått förlorad pga modulerna.

                    / Andreas

                    Kommentar

                    • Ast
                      Användare
                      • november 2015
                      • 85

                      #11
                      Tillägg,

                      Tanken mef streamern var att den skulle syresätta samtidigt som jag kunde använda utblåsen från filtren att sätta fart på ev. "deadspots/skithögar".
                      Vilket har funkat riktigt bra faktiskt.
                      Kanske då på bekostnad av små partiklar som yr runt och aldrig fastnar o nåt filter.

                      UV går fortfarande 24/7.

                      / Andreas

                      Kommentar

                      • Ast
                        Användare
                        • november 2015
                        • 85

                        #12
                        Ingen vidare lycka med Aquaclear 70 och quickfilter packat med filtervadd.

                        Lite off-topic vad gäller aquaclear powerhead.
                        Den är allt annat än tyst. Har sett många som kör denna i moduler m.m.
                        Hur står ni ut?? Nu har jag
                        bara eheim 1250 att jämnföra med i karet. Men ha det så här hela tiden .

                        Nåväl dis/grumligheten kvarstår så får väl ha lite mer tålamod 😧

                        / Andreas

                        Kommentar

                        • Ast
                          Användare
                          • november 2015
                          • 85

                          #13
                          Blir galen på dessa partiklar.
                          Vad är det för nåt.

                          Kört med en aquaclear 70 med quickfilter(medföljande fin filter samt vadd) i 5 dar.
                          Visst den suger åt sig skit kanske nåt mindre partiklar än innan.

                          Tog bort den igår och vips. Så va vi där igen.



                          Kan man lägga vadd i ytterfiltret tro?
                          Eller sabbar man hela eheims filtrerings koncept då.

                          Har sett sån där Micron strumpa men kan inte komma på nåt sätt att få vattnet igenom den som filter.
                          Är ju byggd för sump egentligen.

                          /Andreas

                          Kommentar

                          • tobbe77s
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 44

                            #14
                            När jag hade i vit sand för några år sedan så blev vattnet som mjölk, hade i kol i ett innerfilter och vattnet blev klart på runt 1 dag, men mycket bomull (ganska packat) i ett filter borde ta bort skiten som svävar omkring i karet ditt.
                            Annars så tror jag det kommer bli bra om nån vecka om du har tålamod att vänta.

                            Kommentar

                            • tobbe77s
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 44

                              #15
                              Gjorde du rent sanden innan du la den i karet? Finns ganska mycket skit som svävar omkring i karet annars.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...