Cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Cyano

    I mitt 500 liters kar där det bara går prinsessor har jag cyano som inte försvinner. Efter ett par veckors mörkläggning är det borta men återkommer igen.
    Har bara cyano i ett av mina kar. Jag hade prinsessor i ett hörnakvarium för några år sedan och där kom det cyano stup i kvarten. Jag börjar undra om mina prinsessor är boven i dramat, men så är det förståss inte.
    Fick mail idag om ett medel som skulle ta bort cyano = Qium CyanoControl

    används tydligen inom saltvattenshobbyn.
    Någon som vet om det funkar till sötvatten?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • bossep
    Användare
    • januari 2013
    • 2352

    #2
    Cyano är inte ett problem det är en indikation på att något kan vara galet i just den burken.
    Vattenbyte och ökad cirkulation brukar fixa det hela. Jag har också cyno och det beror på
    1. kraftig övermatning.
    2. Skitigt filter
    3. Det var längesedan jag bytte vatten.
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      inget av ovanstående stämmer i det akvariet

      snarare undermatning
      inget skitigt filter
      vattenbyte varje vecka

      mera bud?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Det är sånt som händer oavsett vad man gör. Svår cyano, svår att bli av med, hart jag använt general tonic emot och helt blivit av med.
        1) Sug upp så mycket du kan
        2) dosera med GT, låt verka
        3) sug upp död cyano och byt vatten
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Enda gången jag har haft problem med cyano år ut och år in är med prinsessor...
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            För mig har det främst skett när jag matat mycket med insekter/leddjur i någon form. Ex hade jag en lungfisk som jag ofta matade med Zophobaslarver. Min gissning är att sådant käk ger ett proportionellt kväveöverskott gentemot fosfor och om jag inte minns fel kan det gynna uppkomsten av cyanobakterier.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              mina prinsessor får cyklops i huvudsak, samt tanganjikaflingfoder
              Intressant att även Ola har haft samma problem.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Spangberg
                Användare
                • april 2014
                • 31

                #8
                Blue exit är jäkligt effektivt, men om omständigheterna som gör att cyano trivs kvarstår, så finns dessvärre cyano sporer nästan överallt.

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #9
                  Har kört Happy-Life "Algin-Extra" i 1-2 veckor och all cyano är nästan borta. Hade ordentligt med cyano också! Står på flaskan att även sporerna "avlägsnas". Får se med tiden om det stämmer.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                    För mig har det främst skett när jag matat mycket med insekter/leddjur i någon form. Ex hade jag en lungfisk som jag ofta matade med Zophobaslarver. Min gissning är att sådant käk ger ett proportionellt kväveöverskott gentemot fosfor och om jag inte minns fel kan det gynna uppkomsten av cyanobakterier.
                    Tvärt om. Fosforöverskott. Cyano är kvävefixerare. Det är en intressant hypotes. Det är artakvarier där jag enbart matat med fryst foder som det handlar om för mig och innan jag började med räkmix. Vad matar du med Wilhelm?

                    Att gödsla med kväve ska vara mycket effektivt mot Cyano. Jag har inte riktigt förstått varför om det inte finns annat grönt i akvariet men även "osynliga" alger kanske gör något. Jag tror inte riktigt på dessa växtakvaristers förklaringar i form av "triggers" men visst - cyano kanske växter när de "vet" att de har fördel jämfört med andra även om de andra inte finns.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      mina prinsessor får cyklops i huvudsak, samt tanganjikaflingfoder någon gång i veckan, samt pyttelite räkmix.
                      Finns inga växter i akvariet eftersom de inte överlever pga cyanon.
                      ska slänga i en drös med hornsärv o se om det blir någon skillnad.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Sudden
                        Användare
                        • maj 2013
                        • 10

                        #12
                        Hej!
                        Jag har haft problem med Cyano i mina akvarium, det har vart i två olika akvarium ett hörnkar samt ett väldigt långsmalt kar. Har det långsmala karet igång just nu, testat med olika typer av belysning och hårdhet på vattnet. Då jag minskat med watt på lysrören och höjt hårdheten på vattnet blivit av med dessa otrevliga Cyano. Tidigare hade jag apistos i karet och hade jätteproblem med cyano, provade GT minskat antal timmar med belysning. Detta fungerade inte så bra.
                        Vet inte om detta kommer hjälpa dig Willhem, men jag kan lova att jag är nöjd just nu även om jag skulle önska lite mer ljus i akvariet.

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 439

                          #13
                          Jag har vid ett flertal gånger upplevt samma sak med just prinsessor också.

                          För mycket fosfat i förhållande till nitrat är anledningen. Det finns ett antal olika fosfatremovers på marknaden och det funkar, men en bättre lösning är:

                          Stoppa i mer fisk/mata mer (cyklops innehåller dock mycket fosfat), gör rent filtret och framförallt; slamsug botten ORDENTLIGT!
                          Senast redigerad av jonre723; 11 november 2015, 21:46.
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            Cyano gillar inte syre Sätt sprätt på vattnet
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • ewa
                              NCS Medlem
                              • mars 2013
                              • 457

                              #15
                              Jag har haft cyano i ett några omgångar, i samma akvarium, och när jag tror att det är över kommer det tillbaka efter ett par tre månader.
                              Matar ofta med levande mygglarver och black worms och djupfryst artemia, men även torrfoder.
                              Ingen cyano i andra burkar.
                              Samma mat.
                              Växter i alla burkar.
                              Vad jag gör?
                              Stort vattenbyte och mindre vattenbyten varannan dag i ett par veckor, ökad cirkulation och plocka/sug bort så mycket det går.
                              Slamsuger botten ordentligt.
                              Försvinner ett tag.
                              Kommer igen...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...