8/11-2015: Haninge akvarieförenings storauktion (med kvalitetsauktion)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Apistojohan
    Användare
    • januari 2014
    • 107

    8/11-2015: Haninge akvarieförenings storauktion (med kvalitetsauktion)

    8/11-2015: Haninge akvarieförenings storauktion (med kvalitetsauktion)
    Söndagen den 8 november är det dags för HAF:s traditionella storauktion (vi startade 1970) och vi vill som vanligt hälsa säljare och köpare från när och fjärran välkomna! Alla är välkomna som köpare. Säljare måste vara medlem i en akvarieförening.


    Tid: auktionen startar kl. 12:00 och sista utropet är ca kl. 17:00. Inlämning av gods sker kl.10:30-11:30 (etiketter kan också förhandsbokas).


    Plats: Söderbymalmsskolans aula, Eskilsvägen 8, 136 81 Handen. Karta här.

    Auktionslokalen ligger nära Haninge Centrum (precis som den gamla lokalen) och busshållplatsen heter Söderbymalmsskolan. Stor parkering finns bredvid skolan, men infarten till den är från Dalarövägen (dvs runt hörnet).

    Servering: Korv, dricka och annan fika går att köpa på plats.

    Vad säljs? På storauktionen säljs fiskar, växter, akvarier och akvarietillbehör (t ex pumpar, filter, filtermaterial, doppvärmare, håvar), fiskfoder, foderkulturer och andra ”bra-att-ha-saker”.


    Storauktionenbestår idag av:

    · den vanliga auktionen

    · fastprisbordet och

    · en kvalitetsauktionsdel



    Den vanliga auktionen

    På den vanliga auktionen bjuder man huvudsakligen på fiskar och växter. Budgivningen genom rop startar på 30 kr om inte säljaren har skrivit dit ett annat minimipris. Minsta höjning sker med 10 kr. När man har vunnit en budgivning räcker man upp handen så att löparen som kommer med godset vet vart han eller hon ska. Betalning sker direkt och med kontanter.


    Fastprisbordet

    Fastprisbordet är ett komplement till den vanliga auktionen. Här hittar man inte bara olika akvarietillbehör, utan även fiskar, räkor och växter. Bland växterna hittar man allt från vanligare växter till småportioner av ovanliga akvariemossor.

    Som säljare kan det vara klokt att inte lägga alla poster av samma slag på auktionsbordet, utan istället lägga en del på fastprisbordet. Vissa köpare har kanske inte tid att sitta av hela auktionen, men tittar kanske in och snabbshoppar dina poster på fastprisbordet. Och det är bättre än att behöva ta hem posterna igen. På fastprisbordet hamnar också poster för under 30 kr.


    Kvalitetsauktionen

    Vi började medkvalitetsauktion 2014 och de flesta uppfattade det som ett bra inslag. Under kvalitetsauktionsdelen har vi tänkt oss att vi ska auktionera ut fiskar och räkor (och eventuellt växter) med ett minimipris på 100 kr. Vi är alltså inte bara ute efter diskus, utan fisk som inte tillhör standardsortimentet på auktioner. En XL-påse med guppymix hamnar inte på kvalitetsauktionen, men kanske ett gäng SM-Guppy från någon odlare. Fiskar som kan komma ifråga är exempelvis pansarmalar (minst 5 st. i påsen)(bortsett från kanske Metallpansarmal och Fläckig pansarmal), malar, L-malar, Apistogrammor, räkor med klass… Fisk med lokalitet kan kanske också platsa.


    OBS! Betalning sker kontant! Se därför till att ha med er ordentligt med kontanter i olika valörer. (Närmaste bankomat ligger i Haninge centrum, så glöm inte cash.)


    HAF tar 25% i provision enligt SASKs rekommendation.


    Mer information finns på vår hemsida. Och mer information postas kanske också här.


    Eventuella frågor kan vi ta här i tråden.



    De olika auktionstrådarna på olika akvariefora

    Internet och våra akvariefora är bra saker. Auktionstrådarna på olika akvariefora (zoopet.com, ciklid.org, diskusforum.se, redbee.se, lmal.se, plantswap.se, akvariefisk.ifokus.se, rovfisk.se…) kan säljare använda till att informera om vad de tänker ta med sig till auktionen – och möjliga köpare kan göra detsamma för att informera om vad de är intresserade av. Win-win helt enkelt.



    Våra lotterisponsorer

    Haninge Djurbutik - Akvarielagret - Arken Zoo Kungsholmen - Djurmagazinet Tyresö - Shrimps.se - Ojzoo.se - PWSS.se - Akvarieplantor.se - Pimp Your Shrimp´s ebishop.se - Akvariumkungen.se - Djurmagazinet i Farsta

    Lotteripriserna är mestadels presentkort, men även ett akvarieset finns med. Värdemässigt blev det mycket!



    Välkomna!
    Senast redigerad av Apistojohan; 04 november 2015, 20:37.
  • Apistojohan
    Användare
    • januari 2014
    • 107

    #2
    Gott folk!
    Viktig info. Vi har bytt plats för storauktionen!

    Ny plats:
    Söderbymalmsskolans aula, Eskilsvägen 8, 136 81 Handen. Karta här.
    Auktionslokalen ligger nära Haninge Centrum (precis som den gamla lokalen) och busshållplatsen heter Söderbymalmsskolan. Stor parkering finns bredvid skolan, men infarten till den är från Dalarövägen (dvs runt hörnet).

    Spread the word!

    Välkomna!

    Kommentar

    • Apistojohan
      Användare
      • januari 2014
      • 107

      #3
      Två lotterisponsorer har trillat in (och fler följer). Tack!

      Kommentar

      • Apistojohan
        Användare
        • januari 2014
        • 107

        #4
        Ytterligare lotterisponsorer har tillkommit och det tackar vi för (se listan i första inlägget; några till blir det nog).

        Kommentar

        • Apistojohan
          Användare
          • januari 2014
          • 107

          #5
          Det börjar närma sig nu. Glöm inte att ta med er ordentligt med kontanter i olika valörer!
          Lite information om vad som kommer från mig (förutsatt att fiskar och räkor inte är för svårfångade).

          DJUR
          Guppy (guldgul grundfärg, röd rundstjärt)
          Metallpansarmal (Corydoras aeneus) (lekgrupp, 5 st.)
          Pandapansarmal (Corydoras panda) (4 ungdjur)
          Red Crystal-räkor
          Blue Jelly-räkor

          MOSSOR
          Taxiphyllum sp. ”Flame”, Flame-mossa
          Heteroscyphus zollingeri, ”Stor Pärlmossa”
          Fissidens fontanus
          Lomariopsis cf. lineolata, Sötvattenstång

          ANDRA VÄXTER
          Hydrilla verticillata
          Microsorum pteropus ”Windeløv” (okänt antal poster)

          ANNAT
          Catappa-blad

          Många av posterna hamnar på fastprisbordet!

          ÖNSKELISTA
          Kul mossor, t ex Korallmossa (Riccardia chamedryfolia)
          Pansarmalar
          Malar som inte blir gigantiska
          Spretiga rötter

          Här har andra berättat vad de tar med: http://www.redbee.se/showthread.php/...tetsauktion%29

          Välkomna!
          Senast redigerad av Apistojohan; 04 november 2015, 02:49.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Behöver man föranmäla eller kan man komma förbi bara med en massa rötter?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Apistojohan
              Användare
              • januari 2014
              • 107

              #7
              Lotterisponsorlistan är klar och finns i första inlägget!
              Värdemässigt blev det mycket. Lotteripriserna är mestadels presentkort, men även ett akvarieset finns med.
              Ett stort tack för det!

              Kommentar

              • Apistojohan
                Användare
                • januari 2014
                • 107

                #8
                DaRe! Ingen föranmälan krävs, men något klubbmedlemskap som säljare (du är väl NCS:are?). Rötter är välkomna, särskilt små och spretiga.
                Vi kanske springer på varandra t o m...

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag är NCS. Har mest stora rötter, men spretiga är de. Vi får se, jag kanske kommer.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Apistojohan
                    Användare
                    • januari 2014
                    • 107

                    #10
                    Du är hur som helst välkommen - med eller utan rötter!

                    Kommentar

                    • Apistojohan
                      Användare
                      • januari 2014
                      • 107

                      #11
                      Då var det färdigpackat. Hade mina auktionsetiketter varit printade på rätt sida hade allt varit perfekt.
                      Jag hoppas på hyfsat mycket folk och fint auktionsgods.
                      Väl mött!

                      Kommentar

                      • Apistojohan
                        Användare
                        • januari 2014
                        • 107

                        #12
                        Årets auktion avslutad - och jag känner mig slut.
                        Till alla som var där, såväl besökare som HAF-medhjälpare!
                        Tack!
                        Som vanligt tar vi gärna emot feedback! Vad var bra och vad kan bli bättre? Själv tycker jag att lokaliteterna var helt ok (och att det i rådande läge dessutom är väldigt svårt att hitta andra lokaler). Och vissa saker har vi mindre kontroll över, som t ex sortimentet och auktionsformatet innebär dessutom att en post kommer att ropas ut sist, hur man än vrider och vänder på det.
                        Men kommentera gärna på.

                        Jag fick en del sålt (se lista ovan) och fick med mig L-15, röda Sakura (tack Daniel), mossor (Riccardia, Rose, Erect). Är lite trött på akvaristiken just idag... Men på onsdag är det månadsmöte i HAF och nya tag.

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Jag fick med mig en trio Apistogramma nijsseni, 90 kr, och ett knippe storbladig flytväxt från fastprisbordet. Jag är nöjd.
                          Aulan i skolan var väl utmärkt för auktionen, med de sluttande sittplatsraderna. Tycker också själva auktionerandet sköttes proffsigt. Skolans läge också bra, med mycket parkeringsplats och nära till busshållplats.
                          Fastprisbordet däremot var väl sådär i mina ögon, även om jag hittade växter där. Annars var ju vissa artiklar i prisnivå med butikspris.

                          Kommentar

                          • fragster
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 85

                            #14
                            Håller med Pabbe. Bra med Aulan och lite luftigare lokal så. Inte alls lika trångt som jag upplevde fjolårets auktion.
                            Extra stort plus för det höga tempot! Proffsigt och man behövde hänga med i svängarna om man skulle ha nåt, precis som det ska vara.

                            Fick med mig ett antal snygga cryptos, lite mixguppy och ett par rejäla snygga svärdbärare, där hannen dessvärre lyckades hitta en glipa i täckglaset under natten...
                            De få intressanta ciklider som var med gick för rätt bra med pengar tyckte jag.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...