Råd!: Fjärilar m ägg i kar m regnbågar och bågfenor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomangelo
    Användare
    • augusti 2015
    • 10

    Råd!: Fjärilar m ägg i kar m regnbågar och bågfenor!



    Snabba råd önskas!

    Upptäckte i morse att mitt fjärilspar hade lagt ägg! Både deras OCH MIN (!) första gång! Karet är ett 160 L "naturakvarium" med dvärgciklider, en aning tättbefolkat i termer av reviryta. Har 3 regnbågsciklider, 3 bågfensciklider och 3 fjärilar. En nannacara har vid ett tillfälle tidigare givit yngel - (dessa går nu i separat kar). Men jag iaktog snabbt att nannacara honorna försöker stjäla fjärilarnas ägg. Äggen ligger "ovanpå" en rot, under vilken de rutiga nannacaranhonan har sitt revir.

    Igår gjorde jag delvattenbyte, 30%, och då fanns inga ägg. Måste blivit lagda natten till idag.

    Hur gör jag? Vill gärna att ynglen ska klara sig....

    - Skall jag låta föräldrar och blivande yngel, om de kläcks, gå kvar?

    - Efter vattenbytet igår så är ju just nu inte pH det vanliga ca 6.7, skall jag öka på CO2 tex för att sänka pH så att chansen för lyckad kläckning ökar?

    - Skall jag flytta den värsta tjuven - den lekrutiga nannacaran, temporärt?

    Tacksam för snabb hjälp! / Tom
    https://www.zoopet.com/forum/image/j...af8RplfqT6X//Z
  • tomangelo
    Användare
    • augusti 2015
    • 10

    #2
    Synd att ingen svarat/kommenterat. Men utgången verkar ha blivit som säkert många visste/väntat: 0 ägg kvar efter 24h.....

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Trist att rommen försvann men i ett så pass begränsat utrymme blir det svårt att rädda yngel. Fjärilar är ju inte så väldigt starkt revirhävdande så att de kan värja sig i sådan miljö. En tröst är väl att om rommen försvann så snabbt är chansen stor att de leker snart igen.
      Min gissning är att det blir svårt för dem att klara yngel någon längre tid i ett akvarium med flera andra firrar.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Kan bara hålla med Ola.

        Leker dde igen skulle jag även då bara låta de vara, men kanske dra ned på någon av de andra arterna, bygga fler revir med rejäla avgränsningar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • tomangelo
          Användare
          • augusti 2015
          • 10

          #5
          Tack för lite respons! Jag gillar dvärgciklider och de arter jag börjat med. Men är inne på att ha en art i specifikt kar. Nannacarorna har ju redan fått en kull, vilka jag flyttat till eget kar eftersom jag trodde att honan åt upp sina egna yngel. Videofilmning i slowmotion visade sedan att hon faktiskt bara tog dem i munnen och flyttade dem/spottade ut dem på en säkrare plats!!! Så de kanske troligen klara att dra upp några yngel i "kommunen". Frågan blir då om de är regnbågs- eller fjärilscikliderna jag ska ha i eget kar? Fjärilarna kanske är för svåra/svaga ändå, och att jag skall satsa på regnbågscikliderns (agassizii) i eget kar?

          Kommentar

          Arbetssätt...