Textförfattare i artregistret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    Textförfattare i artregistret

    Hej
    Jag har skrivit ett antal beskrivande texter till artregistret. Jag har för dessa texter stått som författare tills jag igår såg att någon redigerat bort mitt namn och angett ett annat namn som författare till mina texter.

    Riktigt jävla ruttet gjort.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ser samma sak. Antagligen inte medvetet, utan när det "nya" artregistret lagts upp har väl något gått fel. Om man går in i det "gamla", som man hamnar i om man klickar på länk till en art i ett inlägg, så ser man rätt textförfattare angiven.

    En annan sak jag lagt märke till i det "nya" är att om jag går till fliken "artregister", till område t.ex "Central- och nordamerika" och till "Cichlasoma", då listas alla cichlasoma upp, även de som hör hemma i sydamerika.
    Kan vara förvirrande om man på förhand inte vet om en art endast finns i central eller syd. Tror det är samma med alla släkten som finns representerade i flera områden.
    I gamla registret listas i vänsterspalten under respektive område de arter som faktiskt bara finns där i ett släkte, sen får man i högermeny, "Andra arter inom släktet", upp alla övriga arter i släktet.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Verkar som att när arterna förts över från gamla till nya har de som står uppgivna som de som först la upp en art, nu även blivit textförfattare.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Något för David att ta tag i!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Nja det blir nog Christian & Joakim i så fall. Kan ni ge några exempel? Jag kan rapportera buggen.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Vi hade just en förbättring att lägga til textförfattare igen, de var inte synliga alls förra veckan, det kanske blev fel mappning?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              faktum verkar det vara så att alla är fel? Ser ni någon som är rätt?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Jag noterade att förväxlingen verkar skett, så att där det i gamla registret anges "Registrerad av: Ola Svensson" t.ex, så blev det en massa Ola Svensson som textförfattare i nya registret. Kollade min text till Satanoperca rynchitis. Där anges du, David nu istället. Förmodligen för att du en gång registrerade arten först. Så där måste någon slags felmappning ell så skett.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ja så är det nog! Bra input, i admin ser det korrekt ut för den arten.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Nu ska det vara fixat, det var precis som Pabbe sa att vi läste av fel fält i databasen. Kolla och återkom.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Det tycks vara rätt när man går via fliken "Artregister" och vidare tills man hittar t.ex Satanoperca rhynchitis . Men söker jag via område "Sydamerika" och ner till arten så står det fel författare på huvudsidan där, men öppnar jag länken till arten är det rätt.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Riktigt snyggt! Bra jobbat alla inblandade!!! Sen att det är lite buggar är väl lätt hänt när ett sånt stort arbete är gjort. Rapportera gärna buggar men utgå ifrån att det är just en bugg (misstag) och inte ett medvetet val. Blir tråkigt att jobba med något för att sedan få skit för sina misstag

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Precis, Erik. Ofta handlar det ju om buggar eller en feltryckning när sådant inträffar. Vi ska ju inte glömma att ciklid.org har utvecklats till en imponerande och komplex sida, för att vara utarbetad av ideellt arbetande personer!!

                          Kommentar

                          • webo
                            Användare
                            • november 2014
                            • 31

                            #14
                            👍 👍

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pabbe
                              Det tycks vara rätt när man går via fliken "Artregister" och vidare tills man hittar t.ex Satanoperca rhynchitis . Men söker jag via område "Sydamerika" och ner till arten så står det fel författare på huvudsidan där, men öppnar jag länken till arten är det rätt.
                              Jag framför detta. Vi har en bugglista som googledoc vi jobbar på. Den har en del förbättringar på g också. Kom gärna med ideer och förslag.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...