Udda val av lekplats för N. leleupi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Udda val av lekplats för N. leleupi

    Trots massor av prång och hålor att tillgå, valde paret att gräva mot frontrutan. Kanske de tycker de har bättre koll där, inte så utsatta för bakhåll eller nåt. Tycker dock inte äggen ser befruktade ut?Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20150922_012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 751,3 KB
ID: 700872
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hehe, ja där ser man. Mina la alltid ägga i trånga gångar eller grävde in sig under en rot. Dock är äggen väldigt vita även om de är befruktade, åtminstone mina var det.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      I går kväll, efter 2-2,5 dygn låg äggen i en liten grop nedanför. Små sprattlande svansar synliga. Får se när jag kommer hem idag hur det utvecklats. Honan är där medans hannen försvinner ofta, men han har koll och på kvällen verkar han hålla sig i närheten inför natten. Allt går stilla till. En sexfasciatus har sin håla bara 15 cm ifrån. Den tillåts stryka över leleupinästet och har ibland haft bara ett par cm till äggen. Den största kendallin jag har slår misstänkta lovar runt lite på avstånd ibland, men leleupihannen verkar ha koll på det.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        En vecka. Snart börjar de bli frisimmande, även om det är svårt att se på bild. Några dagar kanske.
        Ska bli intressant att se vilken strategi som väljs då. Flytt? Aggressivare bevakning?
        Honan sköter det bra på dagarna, mest på egen hand. Hanen sluter upp kvällstid.
        Det är intressant med fiskar. Belysningen går av vid kl 22, och ofta 30-45 minuter innan börjar hanen vara i närheten.
        Har inte hittills sett några försök till inbrytning från de rovgiriga medinnevånarna.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02560.jpg
Visningar: 1
Storlek: 413,4 KB
ID: 693796Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02563.jpg
Visningar: 1
Storlek: 388,1 KB
ID: 693797

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Upptäckte något kul häromdagen. Såg tre små leleupiyngel ca 1 cm, som klarat sig bland dessa andra beryktat yngeljagande arterna som Altolamprologus calvus och Lepidiolamprologus kendalli ! Tydligen har honan (främst) sett till att beskydda de få yngel som överlevt. Det är modersinstinkt det!

          Kommentar

          Arbetssätt...