Skicka fiskar lagligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #31
    Ursprungligen postat av Christer5
    Då kom det med en inte godkänd transportör.
    Nja, enligt Asplund gäller följande och har ingen anledning att tvivla på det

    "Enligt ett nytt direktiv från EU har vi nu tillstånd att skicka akvariefisk.Man lägger då över ansvaret för fisken till den som packar istället för på den som transporterar som är det gängse med djur.Och vi är godkända för det."

    Kommentar

    • Christer5
      Användare
      • december 2012
      • 155

      #32
      Posten skicka lätt är nog inte optimalt det bästa sätt att skicka fisk,slutar härmed att kommentera då jag står så långt ifrån vad som kan anses vara lämpligt att skicka fisk enligt vissa.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #33
        Ursprungligen postat av Christer5
        Posten skicka lätt är nog inte optimalt det bästa sätt att skicka fisk,slutar härmed att kommentera då jag står så långt ifrån vad som kan anses vara lämpligt att skicka fisk enligt vissa.
        Har full respekt för din åsikt ur ett etiskt perspektiv. Men på frågan vad som är lagligt så är det en annan sak.
        Om du menar att du av etiska skäl inte gillar vissa tranportmetoder, så varför skriver du att det inte är lagligt då det uppenbarligen är det ?. Att utpeka Asplund som lagbrytare utan saklig grund tycker jag är rätt så olämpligt

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #34
          Fast vad Asplund eller Zoo.se har för godkännande spelar inte så stor roll. När man frågar transportbolagen, där ibland Posten som ju är ett bolag, så skickar de inte levande fisk. Enligt företagens egen policy alltså så skickas inte fisk. Så därför bryter ju dessa leveranser mot företagens egen policy.

          Jag har läst Asplunds papper och så som jag tolkar det så får han transportera fisk. Dock inte skicka fisk med företag som inte har fisk som godkänt gods. Utan han får själv transportera fisk, något som i vanliga fall kräver ett tillstånd som han med det pappret har fått.

          Utöver allt sånt så den rena känslan av att köpa fisk som man själv inte får se mår fint i burken i affären? För mig hade det inte känts bra.

          Kommentar

          • Christer5
            Användare
            • december 2012
            • 155

            #35
            För att en gång för alla reda ut så har jag frågat Jordbruksverket om Asplunds tillstånd och val av transportör,förhoppningsfullt får jag kanske svar

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #36
              Ursprungligen postat av Christer5
              För att en gång för alla reda ut så har jag frågat Jordbruksverket om Asplunds tillstånd och val av transportör,förhoppningsfullt får jag kanske svar
              ännu inget svar ?, är lite nyfiken på svaret

              Kommentar

              • Christer5
                Användare
                • december 2012
                • 155

                #37
                Jag har varit bortrest,såg idag svar från Jordbruksverket där dom fortfarande hävdar att Asplund har tillstånd att transportera fisk,något nytt ärende i fallet verkar dom inte vilja ta upp utan står tydligen fast vid sitt beslut.Får ej svar på varför Asplund har tillstånd att transportera fisk då de använder ej certifierade transportörer.

                Det är skrämmande att man i Sverige kan få tillstånd av Jordbruksverket att skicka levande fisk utan att följa humana regler vid transport. Man kan undra hur detta tillstånd med Asplund har kommit till,verkar vara väldigt konstigt.

                Kommentar

                • Fredrik89
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 124

                  #38
                  Fast det krävs ju ingen certifierad transportör för att transportera fisk.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    Användare
                    • december 2012
                    • 155

                    #39
                    Okey,det skall vara en transportör som är godkänd för att transportera levande fisk. Posten etc är inte godkända,men man kan tydligen vinkla det som man vill.

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #40
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      [ATTACH=CONFIG]55708[/ATTACH]Japp, nu har fiskarna kommit, beställde 6 glödbandskometplaty, 5 guldancistrus och 4 Xiphophorus clemenciae.
                      Paketet skickades i Måndags och jag hämtade ut vid 17 tiden idag från postutlämningsbutiken. 2 kg postpaket kostar 120 kr i frakt. paketet var klätt invändigt med frigolit+tidningspapper, fiskarna låg i 2 breathing bag påsar. (dvs påsar som släpper igenom luft men inte vatten). Fiskarna var pigga och jag mycket nöjd, kanske enda i Norrbotten med clemenicae....................,man kan ju vara nöjd med mindre......., kommer att köpa på detta sätt fler gånger om de rätta firrarna finns att få tag på....
                      Mailade Asplund för att få en aktuell lagerlista, fick svaret att han håller på att aveckla och inte hade någon fisk att sälja, synd för jag gillar skarp att hämta paket i allmänhet och fiskpaket i synnerhet...

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Intressant tråd och intressant att någon orkade kolla med själva jordbruksverket. Har de godkänt så följer han uppenbarligen de regler de kräver. Synd att han ska sluta i alla fall, det visste jag inte.

                        Undrar hur svårt det är at få tillstånd? Andra kanske borde söka?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...