Också troffeyngel äter slem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Också troffeyngel äter slem

    Tjoho

    Inte bara diskusfiskar och vissa andra amerikanska ciklider, utan nu har det visat sig, att också troffeyngel äter slem på föräldrarna (i detta fall på honan). Har en kull som går i ett eget akvarium tillsammans med honan. Undrade först varför honan såg ut att ha skador på slemhuden, tills jag såg ett yngel nafsa i sig sekret.

    Har någon annan iakttagit motsvarande?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Aha, intressant iakttagelse
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag har sett det på rätt många biparentala ciklider. Jag läste en gång en vetenskaplig artikel som testade ett gäng arter (minns inte hur många) där det inte dokumenterats tidigare, och hos alla kunde de inducera beteendet genom svält. Nu menar jag inte att din firre svälte utan att de utan undantag kunde få ynglen att äta slem. Det har alltså troligen inte evolverat oberoende hos Symphysodon och Etroplus utan det är en basal egenskap som fanns hos "urcikliden" alternativt en "preadaption" som möjliggör evolutionen av beteendet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Mycket intressant för oss amatörakvarister därför att akvarielitteraturen bara beskriver det hos diskusfiskarna.

        Att det iakttagits sällan just hos munruvare beror kanske delvis på att folk sällan låter ynglen gå länge med honan. I detta fall gjorde jag det.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        Arbetssätt...