geophagus suranimensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    geophagus suranimensis

    Det finns ju nu sen en tid flera leverantörer som saluför suraminensis som VF. Man brukar ju höra att det inte exporteras därifrån och att det då inte kan vara"äkta" variant. Jag har ett gäng som såldes som VF.
    Nu hörde jag att det börjat exporteras igen.
    Någon som kan verifiera det?
    De jag har är nu runt 10-12 cm och jag tycker att de uppvisar slående likhet med de jag sett på bild här o där med "urvarianten".
  • stefanr
    Användare
    • juni 2013
    • 79

    #2
    Jag har också ett gäng på uppväxt som förhoppningsvis är äkta vara

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Vet du från vilken leverantör? VF via Akvarieteknik, Imazo?
      Nu tror jag att även om de jag har t.ex kommer att som vuxna se ut som "äkta", så är det nog ändå svårt att veta. De bilder och beskrivningar som florerar, gällande sidofläckens storlek och placering på kroppen, stjärtfenans mönstring osv
      brukar ofta bara peka på arter som tillhör "komplexet" surinamensis. Jag vet ärligt inte hur den ursprungliga faktiskt ser ut.
      Nu är det kanske inte så väsentligt för oss i akvarievärlden, men man blir ju ändå lite frågande när de saluförs som om de faktiskt är VF från Surinam.

      Kommentar

      • stefanr
        Användare
        • juni 2013
        • 79

        #4
        Mina kommer från Imazo.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          De är antagligen från surinamensis komplexet. Men det kan vara från Surinam också. Vad jag förstått går det inte att se skillnad på dem. Istället måste man veta fångstplats.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            De vi har i artregistret är korrekta. Andreas Jekel och Fabien Naneix har validerade källor.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Ja, det är de bilderna jag jämfört mina med. Nu måste de växa till sig mer för att verkligen se, men likheterna är slående. Ögonen, sidofläckens storlek och placering, mönsterteckningen på kroppen. Däremot stjärtfenan kanske inte riktigt kan sägas vara som de på bilderna i artregistret.
              Men vem vet. Det var en kille som köpte fisk hos mig för ett tag sedan som hade varit i Surinam. Han var biolog av något slag. Han påstod att export förekom.
              Time will tell.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jo, jag har också hört att export förekommer sedan något år så det är inte alls omöjligt.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Cichlid-Power
                  Användare
                  • november 2006
                  • 253

                  #9
                  Hei Pabbe,nå har jeg ikke lengre Geophagus surinamensis , men jeg tror jeg hadde den rette. Fisken ble fanget i Surinam River ved landsbyen Brokopondo. Innsamlet materiale ble også sendt til Riksmuseet i Stockholm til Dr. Kullander. Han bekreftet at mine fisk var Geophagus surinamensis . jeg vedlegger noen bilder så kan du jo sammenligne med dine fisk?
                  Det står om fisken i Kullander & Han Nijssen bok "The Cichlids of Surinam" beskrivelse på fisken. Neste år/vår blir det antagelig en ny tur til Surinam eller Guiana, hvilket land det blir har jeg ikke helt bestemt, men blir det Surinam, blir det nok med noen nye G. surinamensis hjem. Om det passer, så kan du bli med??Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0693.JPG
Visningar: 1
Storlek: 498,3 KB
ID: 693379Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0692.JPG
Visningar: 1
Storlek: 867,1 KB
ID: 693380Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0699.JPG
Visningar: 1
Storlek: 577,3 KB
ID: 693381Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0695.JPG
Visningar: 1
Storlek: 501,6 KB
ID: 693382Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0728.JPG
Visningar: 1
Storlek: 491,8 KB
ID: 693383

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                    Hei Pabbe,nå har jeg ikke lengre Geophagus surinamensis , men jeg tror jeg hadde den rette. Fisken ble fanget i Surinam River ved landsbyen Brokopondo. Innsamlet materiale ble også sendt til Riksmuseet i Stockholm til Dr. Kullander. Han bekreftet at mine fisk var Geophagus surinamensis . jeg vedlegger noen bilder så kan du jo sammenligne med dine fisk?
                    Det står om fisken i Kullander & Han Nijssen bok "The Cichlids of Surinam" beskrivelse på fisken. Neste år/vår blir det antagelig en ny tur til Surinam eller Guiana, hvilket land det blir har jeg ikke helt bestemt, men blir det Surinam, blir det nok med noen nye G. surinamensis hjem. Om det passer, så kan du bli med??[ATTACH=CONFIG]55222[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55223[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55224[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55226[/ATTACH]
                    Hej,
                    kul med engagerade medlemmar!
                    Ja, visst ser de väldigt lika ut, men det är svårt att se detaljer när fisken inte är i vatten. Men sidofläcken, kroppsform och mönstring ser ut att överenstämma.
                    Åka till Surinam eller trakterna däromkring vore väldigt kul! Vad ligger priserna på för flyg dit?
                    Jag har aldrig varit över på den sidan av atlanten...

                    Sen må jeg si at jeg burde være i stand til å svare deg på norsk, da min far var fra Bergen ... kunde litte da jeg var liten, men det er glemt ...

                    Kommentar

                    • Cichlid-Power
                      Användare
                      • november 2006
                      • 253

                      #11
                      Og det er ingen problem, jeg forstår Svensk, Dansk, Engelsk, Spansk og Tysk så det går bra. Hva prisen blir har jeg ikke sjekket enda, men det er vel blitt noe dyrere enn forrige tur. Jeg skal ta en sjekk og si i fra.

                      Cichlid-Power

                      Kommentar

                      • Cichlid-Power
                        Användare
                        • november 2006
                        • 253

                        #12
                        Hei Pabbe, noe jeg stort sett glemmer er hva en slik reise koster, nå fant jeg min notisbok fra Guyana 1999 og der hadde jeg skrevet ned prisen. REeisen kostet da 18000 og bil leie var 32 Us dollar. Men en må vel regne med at prisen har gått opp siden da, så rundt 25000 må du nok regne med. Men det er jo tre-fire uker.Jeg skal ta å sjekke hva prisen kan være i dag. Jeg har tenkt å ta reisen i April, da er det tørketid og det er det jo fordel for mindre vann og lettere å fange fisk.
                        Alf

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Det låter onekligen lockande. Får se hur det är med tid och pengar nästa vår.

                          Kommentar

                          • Cichlid-Power
                            Användare
                            • november 2006
                            • 253

                            #14
                            Det låter bra Pabbe, men husk at du må ha bestemt deg rett etter Nyttår. Billettene skal jo bestilles etc.

                            Cichlid-Power

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #15
                              Mina Geophagus surinamensis i dagsläget. Ca 12-13 cm. Kanske "äkta"?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02302.jpg
Visningar: 1
Storlek: 305,1 KB
ID: 693462Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02299.jpg
Visningar: 1
Storlek: 323,1 KB
ID: 693463Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02288.jpg
Visningar: 1
Storlek: 346,5 KB
ID: 693464
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...