NCS-Behörighet på forumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    NCS-Behörighet på forumet

    Nu är det justerat så att alla som inte betalt medlemskap för 2015 har förlorat behörigheten som innebär att ni inte kan komma åt artregister-appen, vara med i tävlingarna, läsa gamla ciklidblad mm..

    Vill ni åter få denna möjligheten så betala in snarast!
    Mer info om detta ser ni här:



    Vi har varit så noggranna det bara går, men självklart kan det ha missats så att en medlem har fått bort behörigheten och då meddelar ni oss på medlem@ciklid.org så lägger vi in detta igen.
    ----------------------------------
    /PIA
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag kan tillägga att föreningen behöver verkligen medlemmar om det ska finnas en Nordisk ciklidförening i nuvarande form i framtiden. Så ta och betala in nu

    /Jocke

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Kan vi öka på fördelar med att vara medlem?
      Rabatt på stämmor?
      ...?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Ursprungligen postat av Banderad
        Jag kan tillägga att föreningen behöver verkligen medlemmar om det ska finnas en Nordisk ciklidförening i nuvarande form i framtiden. Så ta och betala in nu

        /Jocke
        Med en ordförande som öppet i forumet ifrågasätter varför vissa medlemmar överhuvudtaget är medlem så har i alla fall jag full förståelse varför vissa väljer att inte vara med. Nu har jag förståelse att man även som styrelsemedlem lackar ur ibland, men inte är det bra för föreningen.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Om eran tidning är så fantastiskt bra som alla brukar skriva så varför tror ni antalet medlemmar sviker?
          Kanske dags att tänka om.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Ursprungligen postat av tege
            Med en ordförande som öppet i forumet ifrågasätter varför vissa medlemmar överhuvudtaget är medlem så har i alla fall jag full förståelse varför vissa väljer att inte vara med. Nu har jag förståelse att man även som styrelsemedlem lackar ur ibland, men inte är det bra för föreningen.
            Det är lite svårt att hänga med resonemanget här. Det är väl ingen hemlighet att varje föreningen behöver sina medlemmar, eller omvänt, utan medlemmar finns det ingen förening.

            En större fråga kunde vara, behöver medlemmarna sin förening. Det är väl utgående från svaret på den frågan som var och en borde välja om han/hon vill vara medlem eller inte. Där är David på rätt spår. Det måste finnas tillräckligt med tjänster som bara är för medlemmar, för att medlemmarna ska tycka att de behöver föreningen. Men, som sagt, det är en betydligt större fråga, och förtjänar kanske en helt egen tråd.

            För min egen del är svaret klart som korvspad, visst sjutton behöver jag NCS, har gjort det i ett antal decennier redan.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • ICC
              Användare
              • maj 2006
              • 243

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Jag kan tillägga att föreningen behöver verkligen medlemmar om det ska finnas en Nordisk ciklidförening i nuvarande form i framtiden. Så ta och betala in nu

              /Jocke
              Jag tror att vi behöver få ut informationen om NCS bättre. Säkert inte så lätt att hitta hit om man inte är en inbiten ciklid´ist-nybörjare eller halvintresserad. Och vilket är det bästa stället att kunna synas, jo i akvarie/djurbutikerna. Vi borde absolut pusha för att butiker ska ha infoblad, vepor eller reklamflaggor för och med Nordiska Ciklidsällskapets webbadress och loggor. Det borde dessutom gynna butikerna till ingen kostnad. Allt de behöver är att upplåta lite plats.

              Dessutom är den där NCS appen i våra mobiler superbra att göra reklam för.

              Vidare, om möjligt skulle vi medlemmar kunna "ansvara" för x antal butiker/region. Alltså att se till så att reklamen syns och fixa lite med den biten. Låt säga att man "ansvarar" för 2 butiker närmast där man bor. Då borde vi kunna täcka samtliga butiker i hela Sverige. För även om en butik kanske inte har så mycket ciklider så är det säkert samma som för oss alla andra. Det hela började med svärdbärare/B Molly, guppy osv. Vi kunde kanske till och med trycka på för att butiken börjar ta in ett litet sortiment ciklider.

              Har ju läst hur en handfull personer, speciellt på Zoopet, har gått från total nybörjare till avancerad och 24/7 tänkande akvarist. Nyckelen tror jag är att hitta till forumen och få upp ögonen och intresset att vilja läsa sig till information om fiskar, DIY, butiker mm mm.

              Själv är jag positiv till att höja medlemsavgiften med en 50-lapp till exempel för att introducera nya medlemmar med reducerat "ny-medlems-pris".

              Alla "överblivna" Ciklidbladet borde fördelas ut till butiker som gratisex istället för att ligga i en vrå. Säkert någon som blir intresserad, tar ett x och fastnar för vidare intresse.

              Lite spontana idéer som dök upp. Kanske något som är intressant och skulle kunna funka i praktiken.
              //Ola

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Bra idéer som till viss del redan praktiseras. Ciklidblad delas ut till butiker runt om i landet när vi i styrelsen är ute och besöker dem, vi försöker även besöka föreningsauktioner och liknande. Jag försöker också prata med butiker om att sätta upp en läsplatta på stativ och alltid ha appen öppen med artregister så att kunder kan läsa om de arter de är intresserade av. Förmodligen blir Akvarielagret först ut med detta senare i vår.
                Zoopet kan vi göra mer reklam på, där emot försöker vi synas på FB. Idag har jag t.ex. postat information om föreningen i 8-9 grupper.

                Men som sagt, tacksam för alla förslag Ola. Något jag vill pusha för är även att alla medlemmar gör något för att sprida info om föreningen. Jag fick ett förslag på Stämman om att bifoga klistermärken eller liknande i något CB för att kunna sätta upp i den lokala butiken eller liknande. Visitkort har också diskuterats i styrelsen. Det har visat sig att A4-ark på disken är något affärerna helt enkelt inte har plats med. Där emot skickades det ut en A4-affisch till annonsörer och rabattbutiker i höstas. Men som sagt; försök göra ert att sprida info. Vi i styrelsen vill naturligtvis jobba hur mycket som helst med NCS, men tiden är begränsad eftersom allt vi gör är ideellt.

                MVH Jocke

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Vad det gäller prishöjningen har även detta diskuterats, och vi kanske blir tvungna att höja framöver. Dock kan det tidigast göras till 2017 eftersom det är årsmötet som tar det beslutet m avgiften året efter (om inte ett extra årsmöte sammankallas).

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • ICC
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 243

                    #10
                    Ahh, det där med visitkort högg jag på. Bra idé. Låt trycka upp visitkort med info & reklam för Nordiska. Skicka sedan ut högar till utvalda ambassadör- medlemmar, som i sin tur lämnar till "sin" butik/er. När en kund köper en akvarierelaterad produkt så lämnas ett visitkort med till kunden med uppmaning att titta gärna in på sidan.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      Användare
                      • december 2012
                      • 155

                      #11
                      Det största problemet är nog att alla akvarister inte håller ciklider utan att det en begränsat antal som kanske kan vara intresserade att vara medlem i en Ciklidklubb .Sedan har Facebook tagit över mycket.

                      Tyvärr har jag inga bra förslag på hur vi kan få fler medlemmar.

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        #12
                        Nää, det är en möjlighet, inte ett problem. Tänk att vi kunde nå även potentiella ciklidister.
                        Alternativt kunde man göra så, att visitkortet delas ut när en kund köper en ciklidrelaterad produkt.

                        Det är sant att det är mycket trafik på Facebook nuförtiden. Samtidigt blir det allt tydligare, att fejan och hemsidan fungerar på olika sätt och därför uppfyller lite olika behov. Fejan är mer för färskvara, dvs åsiktsutbyte och "skvaller", medan hemsidan (förhoppningsvis) är platsen där du letar seriös information. För detta är både Artregistret, CB-arkivet och Forumet ypperliga. På fejan går det inte ens att söka.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          Det har hela tiden funnits människor med litet intresse, förståelse eller kunskap om akvarier, sällskapsdjur, ekologiska samband med mera som velat förbjuda, begränsa. Som motvikt finns olika akvarieföreningar där NCS är en. Genom att vara medlem och betala medlemsavgift (för allting kostar även i ideella organisationer) så är det lite som att vara medlem i en fackförening. Alla jobbar inte, men genom att vara medlem så kanske man kan få hjälp - om fiskarna dör eller zoobutikerna förbjuds. Bäst är att vara med i en specialförening OCH en lokal förening så gör man dubbel nytta - eller omvänt betalat för två olika försäkringar.

                          Kommentar

                          • Christer5
                            Användare
                            • december 2012
                            • 155

                            #14
                            Vill klargöra att jag naturligtvis är för NCS och seriösa föreningar och grupper gällande ciklider,att vara betalande medlem i NCS är en förmån då det finns mycket kunskap och trevliga aktiviteter.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Vi har ofta någon artikel i CB som inte är ciklidrelaterad och mycket skrivs i forumet om icke-ciklider. Jag tror iofs ciklidsällskap skulle gå att ha i artregistret exempelvis.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...