Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardK
    Användare
    • augusti 2013
    • 148

    Hjälp!!!

    Idag vid vatten byte i dag upptäckte jag att ett eftermonterat mitt stag av förra ägaren hade släppt. Jag tror att det har suttit där för att det nån gång legat ett hemma gjort täckglas historia på. Det har varit klent limmat så jag har inte kunnat tänka mig att det att det satt där för att staga upp det. Nu till mitt bekymmer. Karet har måtten 120långt 30 gaveln och 40 på mitten.
    När jag mäter på mitten är akvariet några millimeter bredare på mitten fullt i vatten än när det är tomt.
    Ska jag stänga av det eller är lugnt att köra på.
    silicon fogarna är mjuka och fina.
    Mej vetligen säljs denna typ av akvarium utan mittstag nya.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vad menar du med 30 på gaveln och 40 på mitten?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Det beror på hur tjockt glas du har om du behöver ett stag. Tror Christer på Akvarielagret skulle kunna svara.

      Några mm låter väl ok, men hur många mm är det mer exakt, 2 är stor skillnad mot 9
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • RickardK
        Användare
        • augusti 2013
        • 148

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Vad menar du med 30 på gaveln och 40 på mitten?
        Det är välvd ruta. Tänker att visst jag kan ju limma dit staget. Men det ska ju hålla utan så är akvariet ostadigt i sig. Så även om jag stagar upp det kanske det blir problem ändå.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Aha, dessa med välva rutor har jag aldrig sett med mittstag. Är det ett ditlimmat glas-stag?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • RickardK
            Användare
            • augusti 2013
            • 148

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Aha, dessa med välva rutor har jag aldrig sett med mittstag. Är det ett ditlimmat glas-stag?
            Ja det är dit limmat i efterhand. Finns en reparerad gavel oxå och där av risk att det behövde sagas efter det. Så länge mittsaget har suttit där har allt varit bra. Förra ägaren körde flera år med det så här. Tänker bara om det är försvagat och kanske inte håller för trycket med tiden även om jag stagar upp det mer.

            Kommentar

            Arbetssätt...