Röd ciklid VF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Röd ciklid VF

    Nu har akvarieteknik på sin lagerlista Vf Röd Ciklid Hemichomis bimaculatus.
    Så vitt jag vet så är det inte ofta Röd ciklid finns som VF, dessutom så är ju art bestämningen på
    Hemichromis lite oklar, ofta hävdas det ju att de flesta inom hobbyn är guttatus eller hybrider med guttatusinslag. Så frågan är vad dessa fiskar från Nigeria egentligen är för något, intressant i vilket fall som helst, på bilden såg de väldigt röda ut. Lockar verkligen till köp, oavsett vad man får så är det ju trots allt VF.....

    http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_pic.htm&$22301=43026
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Anton Lamboj har studerat den gamla butiksvarianten och det är ingen hybrid utan ren guttatus som odlats i många generationer och på så sätt ändrat sitt utseende.

    Jag tror inte det är bimaculatus dock...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ja nu har Akvarieteknik namngivit denna Röd ciklid Vf till "RÖD CIKLID "CRISTATUS" VF", låter ju som en riktig rariret

      Kommentar

      • Jan Sørensen
        Användare
        • februari 2005
        • 114

        #4
        Hej Håkan
        For ikke så længe siden var jeg i en af vore bedste akvarieforretninger i Danmark Neonfisken.
        De havde en VF Hemichromis fra Nigeria, som de solgte som Hemichromis cristatus .
        De var dog lidt blege i farvetegningerne, men mindede dog på nogle punkter om Hemichromis cristatus , og så alligevel ikke.
        Jeg købte nogle til en kammerat, og nogle til mig selv.

        Mine blev lukket ud i et 250 liters akvarium herhjemme, og der gik ikke mange dage før der kom mere farve på dem.
        De begyndte at danne par, og det var tydeligt at der ikke var tale om Hemichromis cristatus men snare mindede de mere om Hemichromis bimaculatus .

        I følge Anton Lamboj lever Hemichromis cristatus sandsynligvis fra Guinea til Nigeria, hvorimod Hemichromis bimaculatus lever fra Guinea til og med Liberia.
        Så alene ud fra det skulle det jo være Hemichromis cristatus , men jeg syntes bare ikke at den ligner i form og farve.

        Fisbase har derimod ikke Hemichromis cristatus som selvstændig art, men mener at der er tale om Hemichromis bimaculatus , med et støre udbredelses område i det vestlige Afrika.
        Der tror jeg nu at Fisbase er bagud på viden i forhold til Anton Lamboj.

        Men Anton skulle vist være i gang med en stører revision af Hemichromis slægten.

        Måske har Akvarieteknik fået nævnte VF Hemichromis fra samme grosist som Neonfisken?
        Er der tilgængelige fotos af dem?

        Jeg får taget nogle fotos af mine en af dagene, så skal jeg nok lægge dem op.
        Senast redigerad av Jan Sørensen; 28 juni 2015, 18:00.
        Med venlig hilsen.
        Jan Sørensen
        www.vestafrika.dk
        E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

        Kommentar

        • Jan Sørensen
          Användare
          • februari 2005
          • 114

          #5
          Jeg var lige på deres hjemmeside for at se billedet, og de minder ikke helt om mine da jeg købte dem.
          Jeg går ud fra at det er et billede af dem de har gående?



          Kik under Afrikanske Cichlider.
          Med venlig hilsen.
          Jan Sørensen
          www.vestafrika.dk
          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6


            Notera att numera ligger Akvarieteknik under Imazo, Nu är även fångstplats ändrad från Nigeria till kongo

            Tack Jan för intressant info , Detta blir ju mer intressant så funderar på att beställa några...............

            Kommentar

            • Jan Sørensen
              Användare
              • februari 2005
              • 114

              #7
              Jeg syntes ikke fotoet ligner Hemichromis cristatus eller Hemichromis bimaculatus .

              Og at de ændre fangsted fra Nigeria til Congo lyder ikke troværdigt.
              Med venlig hilsen.
              Jan Sørensen
              www.vestafrika.dk
              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

              Kommentar

              • Jan Sørensen
                Användare
                • februari 2005
                • 114

                #8
                Her er lidt billeder af mine VF Hemichromis fra Nigeria, købt som Hemichromis cristatus .

                Det er ikke Hemichromis cristatus , og Hemichromis bimaculatus er jeg ikke sikker på.

                Men jeg er i gang med at granske artsbeskrivelser, og så må vi se.

                Hvis nogen har et kvalificeret bud, må i endelig komme til tasterne.

                Billede 1: han i normaldragt.
                Billede 2: hun i normaldragt.
                Billede 3: han i legedragt.
                Billede 4: hun i legedragt.
                Billede 5: hun med unger.
                Bifogade filer
                Med venlig hilsen.
                Jan Sørensen
                www.vestafrika.dk
                E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ja nu finns en "intressant" nyhet hos Glaser (akvarelagrets fisksök)
                  Hemichromis sp. RED GABUN g.br, någon som har denna eller sett den live ?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Det är denna:
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag lade nu in en massa nya bilder och en beskrivning av arten


                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Jan Sørensen
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 114

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Den du referere til er Hemichromis stellifer fra Gabon, og den er det ikke.

                        Den Hemichromis på billederne har jeg ikke mere, og jeg syntes mest at den, mindede om Hemichromis gutattus.
                        Med venlig hilsen.
                        Jan Sørensen
                        www.vestafrika.dk
                        E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                        Kommentar

                        • Jan Sørensen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 114

                          #13
                          Her er et link til Hemichromis stellifer fra Gabon på min hjemmeside.

                          Med venlig hilsen.
                          Jan Sørensen
                          www.vestafrika.dk
                          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jan Sørensen
                            Den du referere til er Hemichromis stellifer fra Gabon, og den er det ikke.

                            Den Hemichromis på billederne har jeg ikke mere, og jeg syntes mest at den, mindede om Hemichromis gutattus.
                            Aha, menar du att alla bilder jag har är H. stellifer, Gabon? Och inte H. sp. "gabon"?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Jan Sørensen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 114

                              #15
                              Ja det vil jeg mene det er, og jeg går blandt andet ud fra Anton Lamboj, og dem jeg havde i sin tid.
                              Og så vidt jeg ved er der ikke fundet andre Hemichromis arter i Gabon, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
                              Med venlig hilsen.
                              Jan Sørensen
                              www.vestafrika.dk
                              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...