Algproblem igen, tips mottages

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • maj 2014
    • 78

    Algproblem igen, tips mottages

    Hej, algerna börjar få övertaget igen, trodde jag skulle få bukt med det med nogrannt rengjorde filter, rör och vattenbyten samt växter. Men nu verkar algerna snabbt komma tillbaka igen.

    Sänkte förut belysningstiden till 7 timmar, får väl prova att sänka till 6 timmar igen.
    Byter vatten 1 gång i veckan, är det någon ide att byta mer frekvent om jag ska bli av med dom.
    Behöver jag ta bort vartenda spår av algerna för att dom inte ska få fortfäste eller kan dom dö ut själv?
    Att byta mina T5 lysrör tyckte någon här inte var nödvändigt, kommer det hjälpa nåt?

    /Kalle
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Yes prova att sänka belysnings tiden! En fråga! Når solljuset ditt akvarium? Ifall det gör det så är det nog det som garanterat är "boven" i dramat.

    Får du inte bukt med algproblemet på något sätt så får du nog kanske överväga att ge UV filtrering en tanke
    Senast redigerad av Kawasa; 14 mars 2015, 23:25.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tänk på att gynna de växter du har samt missgynna alger. Samt att hålla jämna vattenvärden.
      Gödsla växten
      Belysning 8-9 timmar helst sammanhängande.
      Bra belysning
      Rengör inte akvariet för noga (dvs döda inte goda bakterier.
      Mata jämnt
      ändra allt långsamt.
      Håll snabbväxande växter
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        DaRe nämnde precis något som jag absolut inte alls tänkte på då jag själv inte har några växter! Ifall du har det och vill att det ska gå bra för dem så tänk på det DaRe sa
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Krypto
          Användare
          • maj 2014
          • 78

          #5
          Tack för tipsen men har lite följdfrågor:
          Något speciellt gödsel medel för malawi?
          Vad menas med bra belysning?, vissa har jag hört säga att man bör byta ut gamla lysrör, men är detta verkligen viktigt? Rengör nog inte så noga, jag slagsuger inte, bör man göra det, tycker inte att filtrerna sugar upp allt, avföring t.ex.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jo det lönar sig att byta gamla lysrör. Bra lysrör är växtlysrör som har ett brett spektrum. det fanns en ljuskalkylator på nätet tidigare där man kunde kolla sitt lysrör, men jag kör med standard lysrör 6500kelvin T5. Bra är starkt ljus med många våglängder unde rinte för lång tid.

            Malawi eller ej påverkar inte gödsel så mycket, du behöver kolla med någon som kan växter vad den växten gillar. antingen en tablett i sanden eller ämnen direkt i vattnet.

            slamsugning är bara bra. Det jag menar är att du inte ska ta upp inredning och gnugga i kranvatten eller med rengöringsmedel. På alla ytor sitter bakterier och tar du bort dem då och då kommer du få svängningar i vattenvärden som kan påverka algtillväxt.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Krypto
              Användare
              • maj 2014
              • 78

              #7
              Hej, ja, börjar nog misstänka att lysrören är boven, eller dels av problemet.
              Kan en mörkläggning i 3 dagar vara bra som en temporär åtgärd?

              Har hört någon på detta eller annat forum, kommer inte ihåg riktigt säga att slamsugning inte är bra då man kan riskera att ändra bakteriebalansen då man rör upp i sanden, o andra sidan har jag en fisk som gillar o gräva mycket så då händer kanske samma sak, men man kanske ska börja slamsuga då, har inte gjort det sen jag köpte akvariet för snart 2 år sen.
              Senast redigerad av Krypto; 18 mars 2015, 08:51.

              Kommentar

              • Freppo
                Användare
                • november 2014
                • 37

                #8
                Jag kan flika in att ljuset har stor inverkan på alger. Inget ljus inga alger men då blir det ett ganska tråkigt akvarium. Jag höll på fixa min belysning under drygt 3-4 veckor o då gick akvariet utan belysning men samma utfodring som vanligt. Och då var inga alger alls, men nu med mycket LED ljus så växer algerna mycket.
                Jag tom saknar den tjocka algmattan som hade bildats innan. Hoppas den kommer tillbaka trots annan ljussättning.

                Mitt tips är att du stänger av ljuset helt när du inte är hemma, är ju lite att elda för kråkorna.

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Bra tips från Freppo där, det är ingen mening att låta lysrören bestråla akvariet när du ändå inte är hemma.
                  Jag slår på lyset när jag kommer hem ifrån jobbet, har aldrig haft något problem med alger. Förresten har du kollat ifall ljuset ifrån solen (vanligt dagsljus) når ditt akvarium?
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • Krypto
                    Användare
                    • maj 2014
                    • 78

                    #10
                    Ska prova med nya lysrör, under tiden ska jag nog ställa nertiden ytterligare, men inte stänga av helt, lär ju inte vara så bra om jag vill att dom växter jag har kvar ska överleva, tack för alla tips, återkommer ifall problemen fortsätter

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      Användare
                      • oktober 2014
                      • 67

                      #11
                      Om du har växter så anpassar du belysningen efter dessa. Det brukar finnas bra skötselråd för de flesta växter om man googlar runt lite. Mår de bra så hjälper de till att hålla algerna tillbaka. Nu vet jag inte hur tätt plantage du har. Är det bara några små obetydliga stänglar i ena hörnet som till hälften är söndertuggade av dina malawiciklider så är det ingenting att satsa på. Då är det nog bättre att betrakta tanken som "växtlös" och dra ner på belysningstiden.

                      Hur sköter du dina filter och vad kör du med för filtermaterial?

                      Kommentar

                      • Freppo
                        Användare
                        • november 2014
                        • 37

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kawasa
                        Bra tips från Freppo där, det är ingen mening att låta lysrören bestråla akvariet när du ändå inte är hemma.
                        Jag slår på lyset när jag kommer hem ifrån jobbet, har aldrig haft något problem med alger. Förresten har du kollat ifall ljuset ifrån solen (vanligt dagsljus) når ditt akvarium?
                        För mig blir det inte direkt solljus, men det är inte helt mörkt utan dagsljuset ger visst ljus. Men inte solen direkt. Då hade det blivit mer alger helt klart.

                        Kommentar

                        • Freppo
                          Användare
                          • november 2014
                          • 37

                          #13
                          Ursprungligen postat av BrigTSD
                          Om du har växter så anpassar du belysningen efter dessa. Det brukar finnas bra skötselråd för de flesta växter om man googlar runt lite. Mår de bra så hjälper de till att hålla algerna tillbaka. Nu vet jag inte hur tätt plantage du har. Är det bara några små obetydliga stänglar i ena hörnet som till hälften är söndertuggade av dina malawiciklider så är det ingenting att satsa på. Då är det nog bättre att betrakta tanken som "växtlös" och dra ner på belysningstiden.

                          Hur sköter du dina filter och vad kör du med för filtermaterial?
                          Jag håller med. Har du växter får du ta hänsyn till dessa. Jag har övergett alla försök med växter och kör numera med konstväxter istället. Undrade ett om det var kossor jag hade i akvariet som dom åt upp alla växter!!!

                          Kommentar

                          • Thörre
                            Användare
                            • april 2013
                            • 44

                            #14
                            Det är bra om lysrören är för växter så det inte är några med fel temperatur/färgspektrum.
                            Då hämnas tillväxten på växterna men algerna trivs lika bra ändå.

                            Annars finns det många billiga LED slingor idag med möjlighet att dimma så man kan ställa ner ljuset lite om du inte har växter. Jag gör detta i mitt kar utan växter och en annan fördel är att många partiklar i karet som flyger runt syns inte när ljuset är svagare så vattnet ser renare ut. Fiskarna ser ut att simma runt i tomma intet.

                            Annars om du har växter så kan du göda med Easylife EasyCarbo som samtidigt hämnar alger och ger växterna en rejäl skjuts. Det är ganska effektivt. Dock ska du inte göra detta om du har snäckdjur som du vill behålla. Räkor och sniglar brukar dö ut åtminstone mina gjorda det.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...