CB1 i brevlådan idag lite feedback tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    CB1 i brevlådan idag lite feedback tack!

    Ja, så damp den ner i brevlådan idag!
    Jag tycker att den var fin med den nya layouten. Vad tycker ni? Lite feedback på innehållet skulle också vara trevligt att få.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Jag fick den aldrig tyvärr men jag lämnar gärna feedback ifall jag får den framöver.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      #3
      Snygg och modern layout. Gillade inte att författarnas namn är längst ner i slutet av artiklarna. Har inte hunnit läsa den ännu utan bara flummat igenom den. Ser ut att vara riktigt intressanta artiklar
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jag läste den rakt igenom på en gång. Personligen så tyckte jag mycket om detta nummer, då jag tycker det är intressant och nöjsamt att läsa om ämnen lite i periferin till hobbyn i sig själv, eller som öppnar vidare perspektiv.

        Först Willem Heijns artikel om hybrider, där jag ligger nära hans syn; det är ok om det finns klara gränser. Samtidigt sätter han fingret på det nästan lite ångestskapande i känslan att inte ha "kontroll" över vad man egentligen har för art. Som han också påpekar så är vi ju alla olika som ciklidister, och förmodligen speglar det väl våra personligheter för övrigt kanske ( nu äger jag ingen Rolex-klocka, men gjorde jag det skulle jag förmodligen alltid undra om den var äkta eller en piratkopia och därför aldrig bära den...)

        Rapporten om invasiva arter har vi ju kunnat läsa om på forumet, men det kändes tydligare när det kom i tryck såhär. Nu hoppas jag, och tror, att vi inom denna förening tar vårt personliga ansvar och inte släpper ut främmande arter i naturen. Kanske kan medlemskap i en förenig stå som en slags garant för i alla fall att det inte sker. Sedan måste vi på något vis samla oss gemensamt mot lobbyister och aningslösa beslutsfattare. Att lobba själva där vi kan.

        Bygg din egen bakgrund!
        Läser och studerar bilder med förtjusning och blir alltid omponerad. Tyvärr så tillhör jag inte de tålmodiga, så för mig stannar det ofta vid lite trixande med färdiga moduler. Men en sådan artikel gör att jag kanske en dag påbörjar något liknande. Just att kunna få till en för just mitt kar unik inredning anpassad för de arter jag vill hålla. Mycket bra och pedagogisk artikel både till text och bild.

        Och vetenskapskrönikan är ett trevligt inslag. Alltid någon ny vinkel eller perspektiv från vad som faktiskt pågår i ciklidernas värld. För mig är det nyttigt att ta del av rön inom den vetenskapliga världen, för ibland kan jag nästan få för mig i de mest paranoida och konspiratoriska stunderna att mina ciklider egentligen inte finns på "riktigt" i naturen. Men i vetenskapskrönikan tas jag ner på jorden igen;-)

        Wien har jag aldrig varit i, men nu fick jag ytterligare en anledning. Tack, PettaP!

        Fototävlingen är fototävlingen. Inte så mycket att orda om, mer än att det som alltid tycks finnas en uppsjö av bra bilder lagrade i bra fotografers datorer:-)

        Sen en sån där Konings av klassiskt format. Alltid späckade av begriplig fakta och intressanta iakttagelser.

        På sidan 30 en mycket viktig rapport: vi har en mycket levande hemsida tack vare de personer som sliter med den på ett handfast plan. Och resultatet är imponerande. Tycker det påvisar även hur viktigt det är med denna tryckta del som dimper ner i brevlådan. Här får vi möjligheten att se att bägge delar är lika viktiga, och att de kompletterar varandra utmärkt. Och för att dra parallell till det om hybrider, "äkthet"; med bladet i hand så blir känslan av äkthet en sak, men hemsidan är det som, tror jag, också möjliggör Ciklidbladet. Hemsidan är som en levande organism i ständig förändring, men ur det kommer sedan Ciklidbladet som dokumenterar viktiga delar, som sedan bevaras år efter år i våra privata arkivsamlingar.
        Sen måste "Några ord från ordföranden" uppmärksammas. Om två veckor är det Akvariehelg och stämma. Där finns chansen till ytterligare en dimension av föreningen; röst och ansikten!

        Erik Åhlanders superintressanta och roliga, personliga artikel om hobbyns historia, känns som en artikel man väntat på länge. Tack!

        Victoriasjöns sorgliga öde...Men väl så nyttigt att läsa. Någonstans så tror jag att det i artiklar som denna, från ett arbete inom miljövetarprogrammet på en högskola, och att det uppmärksammas inom hobbyn, kan vara bra för att lyfta fram hobbyn som något som för många betyder något mer än bara ett "dekorativt" inslag i hemmiljön, eller något man skaffar för barnen, vilket jag tror kan vara den uppfattning både EU-politiker och djurrättsaktivister har på näthinnan när de ser på "hobbyn" (jag tror inte de talar om akvaristiken på något annat vis än som en hobby för privatpersoner).

        Sen har vi ju "Cikliden" sist. Eller "Månadens ciklid" som jag tror inslaget hette när jag först bekantade mig med bladet i slutet av 80- början på 90-talet. För mig så står det inslaget för en kontinuitet som är viktig i varje publikation som vill överleva. Som grabb var den det första jag läste i tidningen.

        Och sist, men förstås egentligen först, tack Wilhelm för att du överlevde lunginflammationen! Du gör ett kanonjobb!
        Christian, de förändringar du gjort är så subtila, att de blir stora utan att ögat protesterar. Mycket bra!

        Med vänlig hälsning
        pabbe

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Wow bra skrivet Pabbe!

          Har inte fått min men jag fick tre gamla nummer varav två ex from you.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Fick min idag. Riktigt bra nummer!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Tack Pabbe för de fina orden!
              Och nu väntar jag att fler ger sitt omdöme!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8596

                #8
                Fick mitt exemplar igår fredag. Snabb post nu.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Fick mitt exemplar igår fredag. Snabb post nu.
                  Hmm vad konstigt, mitt ex måste ha kommit bort antar jag
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • Marcus Karlsten
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 318

                    #10
                    Tycker numret var toppen. Känns mer inbjudande för en större läsekrets än bara vi allra nördigaste.
                    www.marcuskarlsten.se
                    -www.mobelspecialen.se-

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Roligt att nya layouten uppskattas det är många små förändringar, men ändå ett försök att behålla det som var bra. Ska bli spännande och se hur nummer 2 blir. Layoutmässigt lik, men det är ju era grymma artiklar och bilder som gör det.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • olaw
                        NCS Medlem
                        • juli 2006
                        • 470

                        #12
                        Snygg layout på senaste nummret. Bra och intressanta artiklar som t.ex dom om hybridisering, invasiva arter och bakgrundsbygge.

                        Kommentar

                        • PiaJo
                          • januari 2011
                          • 1744

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kawasa
                          Jag fick den aldrig tyvärr men jag lämnar gärna feedback ifall jag får den framöver.
                          Du kommer att få den med CB 2, du betalade in för sent
                          ----------------------------------
                          /PIA

                          Kommentar

                          • PiaJo
                            • januari 2011
                            • 1744

                            #14
                            Mycket snyggt utseende och trevliga artiklar, det här har ni gjort bra alla inblandade!
                            ----------------------------------
                            /PIA

                            Kommentar

                            • Tagemannen
                              Användare
                              • februari 2015
                              • 11

                              #15
                              Då det var första gången för mig att få tidningen så blev jag väldigt positiv!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...