Nybörjare med malawiciklid-drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lifeislovera
    Användare
    • februari 2015
    • 22

    Nybörjare med malawiciklid-drömmar

    Hej!
    Jag har precis köpt mitt första akvarium på 180 liter. Jag drömmer om att ha malawiciklider och min fråga till er är nu vilka som kan tänkas passa tillsammans?
    Jag är medveten om att man rekommenderar ett kar på minst 200 liter, men efter att ha läst lite här så har jag förstått att det kan funka även med ett lite mindre.

    Mina favoriter är:
    Labidochromis: hongi, freibergi, perlmutt
    Cynotilapia: afra, axelrodi
    Pseudotropheus: socolofi
    Röd zebra, Auloncara, Trawavasae, Golden, Saulosi, Mbuna cyntolapia och Moorii.

    Jag bifogar några bilder på hur jag börjat inreda också. Hoppas ni kan hjälpa mig med fina tips på hur jag kan skapa en så bra miljö som möjligt för de små liven!

    Tack på förhand!

    Må gott hälsar Lisa



  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Stort välkommen hit! Ser toppen ut. 180 måste ju går bra. Jag är ingen expert p Malawi så andra får svara på lämpligheten kring arterna.

    Den växt du har är ingen egentlig akvarieväxt utan jag tror det är en sumpväxt som alltså växer vid stränder. Tror inte det är några problem att ha den dock.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • BrigTSD
      Användare
      • oktober 2014
      • 67

      #3
      Tjusigt. Vad är det för lysrör du kör med? Marine och ett blått?

      Runt 15 st Pseudotropheus saulosi kanske? Hanarna och honorna har olika färg så de passar nog som ensam art.

      Kanske går med två arter också om man satsar på de lugnaste som inte har så stora reviranspråk. Typ Labidochromis caeruleus (golden) och Iodotropheus sprengerae . Alternativt Aulonocara stuartgranti tillsammans med någon av dessa.

      Kommentar

      • lifeislovera
        Användare
        • februari 2015
        • 22

        #4
        Tack för era svar! @brigTSD och @DaRe

        Ang växten så sa de till mig på akvarieavdelningen på Hornbach (där jag köpte karet) att den kallades ciklidgräs. Den var tålig och de skulle inte äta upp den. Men jag är inte säker på att jag ska ha växter alls... 😊
        Ang lysrören så är det den som medföljer mitt Juwel Rio 180. Juwel high-lite T5 belysning.

        Ang arterna: Tack för hjälpen, det var precis vad jag ville höra.
        Lägger upp lite bilder snart när fiskarna fått sitt nya hem.

        Må gott/ Lisa

        Kommentar

        • BrigTSD
          Användare
          • oktober 2014
          • 67

          #5
          Jaha, skenet såg så kallvitt ut så jag hade aldrig gissat att det var original-rören. Måste vara sanden som gör det. Jag har själv funderat på att byta till ett kallare ljus så att botten ser ut att vara belägen på djupare vatten.

          Sätt inte i alla fiskar på en gång om du startar med ett nytt filtermaterial. Sätt i typ 5-6 fiskar åt gången och vänta runt 2 veckor innan du sätter i fler så att kvävecykeln hinner jobba ikapp.



          Mata max varannan dag och inte mer än vad de äter upp på 2 minuter. Byt 30-40% vatten en gång i veckan. Vill du vara på den säkra sidan så kan du köpa ett nitrittest så att du kan byta vatten oftare ifall nivån skulle skena.

          Vad blir det för fisk?

          Kommentar

          • lifeislovera
            Användare
            • februari 2015
            • 22

            #6
            Hej igen!
            Ja skenet är väldigt fint, kanske också på grund av att @tapedeck målade baksidan med svart tavelfärg... 👍

            Tack igen för tips @BrigTSD!
            Jag tänkte börja med
            Pseudotropheus saulosi , två hanar och fyra honor kanske?
            Sen vill jag även ha en eller två Ancistrus-malar.
            Kan det funka?

            Lisa

            Kommentar

            • BrigTSD
              Användare
              • oktober 2014
              • 67

              #7
              Jag törs inte svara på hur väl det fungerar med flera arter i en liten tank då Saulosi är med. De tillhör inte de snällaste i mbuna-släktet, men de ska inte vara jätteaggressiva heller. Det är möjligt att de bråkar mest internt inom gruppen och då borde det gå bra med en art till. Men det får någon annan svara på.

              Får du bråk eller mobbning inom gruppen så brukar det oftast gå att lösa genom att arrangera om inredningen, utöka gruppen med fler individer eller minska antalet hanar i förhållande till antalet honor.

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Just när det gäller malawi så trotsar jag personligen hellre traditionen gällande kvävecykeln. Jag låter akvariet stå tomt någraveckor och sätter sedan helst i alla på en gång. Annars finns stor risk att de första ser akvariet som sitt och sedan slår ihjäl alla som tillkommer senare. Alternativt så sätter man i den klart fredligaste arten först - ex en Aulonocara.

                Kommentar

                • lifeislovera
                  Användare
                  • februari 2015
                  • 22

                  #9
                  Tack för alla värdefulla råd!
                  Var på akvarielagret idag och rekade, så till helgen blir det inflytt.
                  Återkommer med bilder då.

                  Ha en fin vecka!

                  //Lisa

                  Kommentar

                  • BrigTSD
                    Användare
                    • oktober 2014
                    • 67

                    #10
                    Lycka till.

                    Kommentar

                    • lifeislovera
                      Användare
                      • februari 2015
                      • 22

                      #11
                      Hej igen!
                      Nu ser det ut så här. Tror ni jag behöver skapa fler grottor innan inflytten?
                      Saulosi och perlmutt blir det 🐠 🐟

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        Användare
                        • oktober 2014
                        • 67

                        #12
                        Det är svårt att säga i förväg hur stenarna bör placeras och hur många man behöver. Du kan börja med de där om du vill och se hur det går. Men det är nog bra att förbereda för att bygga större rösen ifall det behövs. Man kan få möblera om några gånger innan man får det att fungera bra.
                        Senast redigerad av BrigTSD; 19 februari 2015, 13:41.

                        Kommentar

                        • NiclasVH
                          Användare
                          • februari 2015
                          • 65

                          #13
                          Hej,

                          Jag tycker det ser jättefint ut. Stilrent och snyggt.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Jag gillar looken också.!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • lifeislovera
                              Användare
                              • februari 2015
                              • 22

                              #15
                              Tack @NiclasVH och @DaRe.
                              Hoppas firrarna gillar det också!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...