Nybörjare med malawiciklid-drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #31
    Fiskar är alltid hungriga, är dom inte det så är det något som är fel! Tänk på att honorna klarar att tugga i tre veckor utan mat

    Ta det lugnt med maten och håll koll på nitrit, det kan gå fort om man inte är uppmärksam.

    Kommentar

    • BrigTSD
      Användare
      • oktober 2014
      • 67

      #32
      1 mg/l är mycket nitrit. Byt gärna vatten 2 gånger i veckan tills du ser att koncentrationen slutar stiga.

      Kommentar

      • Freppo
        Användare
        • november 2014
        • 37

        #33
        Nu kanske jag sticker ut hakan lite, men för att få igång bakterierna behövs nitrit tillväxten innan det börjar bli nitrat.
        Jag skulle säga att om fiskarna ser ut att må bra så avvakta, självklart ska du hålla koll på nitriten så det inte sticket iväg som Erik påpekade, och ja det kan gå fort! Men jag hade nog varit lite kall och bara bytt lite vatten om fiskarna ser ut att må bra, annars byt mycket!
        Det du vill är få igång är kvävecykeln.

        Kommentar

        • BrigTSD
          Användare
          • oktober 2014
          • 67

          #34
          Det är inte nödvändigt att ligga på 1 mg/l för att starta kvävecykeln. Den rullar igång fint på 0,2-0,4 mg/l.

          Kommentar

          • lifeislovera
            Användare
            • februari 2015
            • 22

            #35
            Ojojoj! Ja, fiskarna mår bra. Men det är ju kul att byta vatten, så jag kör två gånger i veckan till att börja med.
            Tack för råden!

            Kommentar

            • lifeislovera
              Användare
              • februari 2015
              • 22

              #36
              Nu har vi fått nytt sällskap! Tre st Pseudotropheus elongatus chewre. En mycket ståtlig hane och två obestämbara än så länge, gråare i tonen. De trivs som fisken i vattnet 😊 Hanen har redan grävt sig en mur runt sin grotta i sanden.
              Svårt med bilder dock.
              P.s nitritnivån är stabil nu d.s

              /Lisa

              Kommentar

              • BrigTSD
                Användare
                • oktober 2014
                • 67

                #37
                Vackra fiskar. Det är svårt att inte bli förförd av den nästan fluorescerande blåfärgen många Pseudotropheus har. Kör själv med en grupp Maingano.

                Vid vilken halt har nitriten stabiliserats sig?

                Kommentar

                • lifeislovera
                  Användare
                  • februari 2015
                  • 22

                  #38
                  Fina! @BrigTSD
                  Nu ligger nitriten stadigt på ca 0,5 mg/l (lite svårt att avläsa) men den stiger inte iaf.

                  Kommentar

                  • BrigTSD
                    Användare
                    • oktober 2014
                    • 67

                    #39
                    ~0,5 mg/l är ok. Det är inte skadligt på kort sikt. Då är det bara att köra på som vanligt. Snål matning varannan dag och vattenbyte en gång i veckan. Nitriten försvinner nog helt inom ett par veckor.

                    Kommentar

                    • lifeislovera
                      Användare
                      • februari 2015
                      • 22

                      #40
                      Nu har det hänt!!!! Hittade en av mina golden ihjälslagen igår. Sorgligt! 😫 😵
                      Spekulerar i om det kanske är min nya chewre som har tagit i med hårdhandskarna... Byggde snabbt om och hoppas på förändring. Men bör jag tillsätta några fler chewere eller vad tror ni?

                      Nitrithalten är iaf 0 nu!

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        Användare
                        • oktober 2014
                        • 67

                        #41
                        Trist.

                        Det kan vara dina elongatus territoriella anspråk som leder till konflikter med de övriga fiskarna. Men om du inte har sett att de trakasserar de andra så är det kanske lite tidigt att dra den slutsatsen.

                        Det kan vara en annan golden också. De är oftast snälla, men de är malawiciklider och de kan bita ifrån.

                        Det kan bero på sjukdom också.

                        Kommentar

                        • lifeislovera
                          Användare
                          • februari 2015
                          • 22

                          #42
                          Efter regn kommer solsken! 😊
                          Ser ni vad jag ser? För det är väl inte bara inbillning att det putar lite under hakan?

                          Kommentar

                          • lifeislovera
                            Användare
                            • februari 2015
                            • 22

                            #43
                            Hej igen!
                            Nu har hon spottat. Jag fångade upp henne och hade henne i en yngelkorg och nästa morgon hade hon fått 10 st små perlmuttbebisar!
                            Jag släppte tillbaka honan direkt och nu återstår frågan: måste jag köpa yngelakvarium? Hur stort är minsta i då fall? Till saken hör också att jag har två till honor som tuggar, så inom två veckor kommer det bli en himla massa knoddar 🐠 😊
                            Hej från mig!
                            /lisa

                            Kommentar

                            • Bosse G
                              NCS Medlem
                              • november 2013
                              • 235

                              #44
                              Skall du ta hand om alla yngel så kommer du att behöva flera kar. Ett 100-liters brukar vara bra att börja med. Det viktigaste för att få dom att växa bra är bra vatten . Så vattenbyten så ofta du bara orkar. Jag försöker byta så ofta som möjligt. Helst varannan dag när dom skall växa fort.
                              Sedan får du fråga dig om du verkligen skall dra upp alla dom ungar du kommer att få. För det kommer nog att bli en himla massa.

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                #45
                                Precis som Bosse säger så är det mycket jobb med att dra upp yngel. Dessutom är det viktigt att gallra bort dom som inte ser ut som dom ska eller växer dåligt. Om du ändå vill dra upp yngel, försök redan nu att hitta någon som är intresserad av att köpa dom. Då menar jag en butik, att sälja mycket fisk till andra akvarister kan ta tid eller rent av inte gå alls och då står man där med en massa fin fisk...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...