"100% Biologiskt akvarium" - inte behöva byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #46
    Ska mäta så fort jag kommer hem Johan, om allt går bra så borde det vara runt 10-15 Feb.Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #47
      Då så Johan, nu är nitrat provet/proven tagna o som väntat så är det förhöjda Nitrat värden (fiskarna mår bra o ynglar av sej) är taget med Tetras Nitrat dropptest. Då skalan är ganska spridd (0, 12,5,25,50,100 mg/l) så är det lite svårt att se exakt men det hamnade närmare 50mg/l än 25mg/l. 50mg/l ska vara farligt så som jag kan läsa mej till (syns inte på mina fiskar)så gjorde ett 30% vattenbyte o nytt prov gjordes med i stort sett samma resultat,blev lite förvånande men! Då gjordes ett test på kranvattnet o det visade på någonstans mellan 12,5mg/l o 25mg/l. Så kontentan från mitt kar är att Nitratet verkar hålla sej på acceptabel nivå (sett ur perspektivet hur mina fiskar ser ut att må)Mycket kan säkert bero på storlek på karet o fiskbesättningen (vill ju inte att folk ska tro att vattenbyten inte behövs) Ska försöka göra 30% vattenbyten ca vart 4e vecka fram till sommaren o ta nya prover då o se om jag kan se någon skillnad på fiskarna o deras beteende o yngelproduktion. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #48
        Ursprungligen postat av Repen1
        Då så Johan, nu är nitrat provet/proven tagna o som väntat så är det förhöjda Nitrat värden (fiskarna mår bra o ynglar av sej) är taget med Tetras Nitrat dropptest. Då skalan är ganska spridd (0, 12,5,25,50,100 mg/l) så är det lite svårt att se exakt men det hamnade närmare 50mg/l än 25mg/l. 50mg/l ska vara farligt så som jag kan läsa mej till (syns inte på mina fiskar)så gjorde ett 30% vattenbyte o nytt prov gjordes med i stort sett samma resultat,blev lite förvånande men! Då gjordes ett test på kranvattnet o det visade på någonstans mellan 12,5mg/l o 25mg/l. Så kontentan från mitt kar är att Nitratet verkar hålla sej på acceptabel nivå (sett ur perspektivet hur mina fiskar ser ut att må)Mycket kan säkert bero på storlek på karet o fiskbesättningen (vill ju inte att folk ska tro att vattenbyten inte behövs) Ska försöka göra 30% vattenbyten ca vart 4e vecka fram till sommaren o ta nya prover då o se om jag kan se någon skillnad på fiskarna o deras beteende o yngelproduktion. Mille
        Tack Mille! Tror att den dropp testen är kass. Kranvattnet borde ju ligga i princip på noll. Fisken tar skada av så höga värden som 25-50 mg/l om de får gå en längre tid.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #49
          Lite reflektioner nu när droppfiltret i två av mina sex kar har varit igång ca två veckor.
          Troffarna är så mycket mer fart i (att det ens var möjligt).
          Vattnet går från klart och börjar närma sig kristallklart.
          Växterna växer bättre.
          Nitratvärdet är ingen skillnad.
          Använder mig av JBL dropptest.
          Kranvattnet = < 0,5
          Akvarievattnet innan delvattenbyte = 5 mg/l
          Efter delvattenbyte 30% = 1 mg/l
          Senast redigerad av Johan F; 14 februari 2015, 08:00.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #50
            Undrar om det verkligen är skadligt med 50mg/l nitrat? Någon som har lite mer fakta kring detta? Jag misstänker att alla som inte byter eller byter sällan ligge rpå lite högre värden.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #51
              Ska se under veckan om jag kan köpa JBL testet o göra nya prov så får vi se hur det ser ut då. Roligt att droppfiltret gav så positiva reaktioner, hoppas det fortsätter.Mille.
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #52
                Ursprungligen postat av DaRe
                Undrar om det verkligen är skadligt med 50mg/l nitrat? Någon som har lite mer fakta kring detta? Jag misstänker att alla som inte byter eller byter sällan ligge rpå lite högre värden.
                Misstänker att det beror på vad för sorts fisk. Troffar vet jag är otroligt känsliga. Råkade ut för det en gång då magen blev som runda bollar direkt efter matning och det enda värdet som visade något utöver "normalt" var Nitratvärdet.
                Bytte vatten så snabbt jag kunde med dubbla slangar. :-)
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #53
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Ska se under veckan om jag kan köpa JBL testet o göra nya prov så får vi se hur det ser ut då. Roligt att droppfiltret gav så positiva reaktioner, hoppas det fortsätter.Mille.
                  Visst det får vi verkligen hoppas på att det fortsätter i en sådan positiv anda. Läste att det kan ta upp till några månader innan det börjar fungera som bäst. Vet inte om det egentligen tar så lång tid när man kompletterar med droppfilter i väl inkörda kar?
                  Senast redigerad av Johan F; 15 februari 2015, 10:31.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Freppo
                    Användare
                    • november 2014
                    • 37

                    #54
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Undrar om det verkligen är skadligt med 50mg/l nitrat? Någon som har lite mer fakta kring detta? Jag misstänker att alla som inte byter eller byter sällan ligge rpå lite högre värden.
                    Fiskarna behöver inte alls ta skada av det höga värdet pga att de har vant sig sakta vid mer o mer nitrat. Skulle däremot inte slänga i nya fiskar som gått i betydligt mindre värden, eller kraftigt minska nitratet. Att byta sakta som Repen1 gör funkar bra.

                    Kommentar

                    • Freppo
                      Användare
                      • november 2014
                      • 37

                      #55
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Det blir iofs inte mer nitrat för att man har mer fisk, det är istället kopplat till hur mycket mat man matar med. Dvs det kan vara någon som har få fiskar men matar dem mycket och då behövs mer vatenbyten.

                      Nitratvärden blir höga utan vattenbyte så är det, men hur höga? Ingen aning, kan vattnet mättas och då diffundera ut mycket mer nitrat än vid lägre koncentrationer? Vet ej, men de bryts inte ned av bakterier i filtret i alla fall så filtret har inte med saken att göra, det är jag rätt övertygad om.
                      Nja det går visst att få bakterier att bryta ner nitratet också, men det ställer lite krav på omgivningen. Det måste finnas en kolkälla (som olof sa i ett tidigare inlägg) samt att det är en syrefri miljö, dvs anaerob. Det kan vara svårt att åstadkomma och mäta. Då bildas koldioxid och vatten av nitratet. Jag ska återuppta mitt eget test med ett dropp av alkohol i filtret. Körde senast bara en månad och då låg nitrat under 10. Var tvungen att avsluta vid det tillfället av andra orsaker.

                      Däremot tror jag inte på att inte byta vatten av andra orsaker som att få in nytt vatten med mineraler och sånt. Ett akvarium kan aldrig efterliknas ett ekosystem i naturen. Vi måste tillföra ämnen.

                      Intressant diskussion

                      Kommentar

                      • Trafter
                        Användare
                        • oktober 2013
                        • 345

                        #56
                        Såg nu på ABC (SVT lokalrapport) att en uppfödning av jätteräkor är i full gång nu. Det nämns där i en intervju att de aldrig kommer behöva byta vatten till uppfödningen utan det kommer gå samma vatten runt runt. De nämner ett slutet ekosystem.

                        Försäljningssnack eller någon som vet vad de använder för filtrering?
                        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #57
                          Ursprungligen postat av Freppo
                          Nja det går visst att få bakterier att bryta ner nitratet också, men det ställer lite krav på omgivningen. Det måste finnas en kolkälla (som olof sa i ett tidigare inlägg) samt att det är en syrefri miljö, dvs anaerob. Det kan vara svårt att åstadkomma och mäta. Då bildas koldioxid och vatten av nitratet. Jag ska återuppta mitt eget test med ett dropp av alkohol i filtret. Körde senast bara en månad och då låg nitrat under 10. Var tvungen att avsluta vid det tillfället av andra orsaker.

                          Däremot tror jag inte på att inte byta vatten av andra orsaker som att få in nytt vatten med mineraler och sånt. Ett akvarium kan aldrig efterliknas ett ekosystem i naturen. Vi måste tillföra ämnen.

                          Intressant diskussion
                          Hur hänger det ihop i så fall. nitrifikationsbakterierna kräver ju hög syrehalt för att inte dö och du säger att nedbrytning av nitrat kräver syrefritt, vad är restprodukten av nitratnedbrytning?
                          NO3 + C -> CO2 + H2O

                          Ska det funka måste kolkällan vara ett kolväte?

                          Eller är det denna process du menar som jag också nämner, dvs att kvävet tar vägen upp i luften (som kvävgas).
                          "Nitratjonerna kan sedan omvandlas till kvävgas genom denitrifikation av fakultativt anaeroba bakterier."

                          2NO3- + 10e- + 12H+ → N2 + 6H2O

                          Dvs koldioxid bildas inte utan kvävgas.
                          Senast redigerad av DaRe; 06 mars 2015, 20:56.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Freppo
                            Användare
                            • november 2014
                            • 37

                            #58
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Hur hänger det ihop i så fall. nitrifikationsbakterierna kräver ju hög syrehalt för att inte dö och du säger att nedbrytning av nitrat kräver syrefritt, vad är restprodukten av nitratnedbrytning?
                            NO3 + C -> CO2 + H2O

                            Ska det funka måste kolkällan vara ett kolväte?

                            Eller är det denna process du menar som jag också nämner, dvs att kvävet tar vägen upp i luften (som kvävgas).
                            "Nitratjonerna kan sedan omvandlas till kvävgas genom denitrifikation av fakultativt anaeroba bakterier."

                            2NO3- + 10e- + 12H+ → N2 + 6H2O

                            Dvs koldioxid bildas inte utan kvävgas.
                            Jepp det stämmer, det måste vara ett kolväte. Och inget fritt syre (anaerobt). Det blir då summerat Kvävgas, Koldioxid och vatten. Sen att veta att man har anaerobt och tillräckligt med kolväte är nog det svåraste att få till och sedan hålla igång.

                            Kommentar

                            • mikoto
                              NCS Medlem
                              • mars 2014
                              • 314

                              #59
                              Ordna en anaerob miljö är ju inte så svårt. Du behöver en hög pelare med fin sand bara som vattnet passerar mycket långsamt igenom. Detta är ganska utspritt inom saltvatten och det finns mängder av information under ämnet Deep Sand Bed(DSB). Det svåraste är snarare som nämns innan att hålla den miljön stabil. Det är också väldigt jobbigt om akvariet får ett strömavbrott och "filtret" stannar. Då kan svavelväte bildas och det är akut giftigt för fiskarna.

                              Det börjar ju även dyka upp vissa kommersiella system för detta som DyMiCo där de verkar kontrollera syrenivån i en djup sandbädd med en elektronisk mätare kopplat till en dator som reglerar nivån automatiskt. Var ett litet tag sedan jag läste ordentligt om det men teorin var god då minns jag. http://www.ecodeco.eu/products/dymic...on-system.html artikel på AA om DyMiCo: http://www.advancedaquarist.com/2012/2/aafeature

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #60
                                Bra info.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...