Juwel Rio 240 - Maxlast på botten gällande sten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    Juwel Rio 240 - Maxlast på botten gällande sten.

    Hur mycket sten kan man lasta i akvariet? Jag håller på att bygga en klippstrand åt mbuna-ciklider i min nystartade tank så det är därför jag undrar. För närvarande har jag stoppat ner 60-70 kg sten och 20 kg sand.

    Jag har sett andra Rio 240 runt om på nätet som ser betydligt mer nerlastade ut än mitt men det är ju skillnad på sten och sten densitetsmässigt samt att det förmodligen finns fler än jag som inte har informerat sig ordentligt. Juwel själva har inga restriktioner vad jag kan se. De är noga med att akvariet placeras i våg direkt på bänken utan något emellan, det är allt. Jag antar att det har med ramkonstruktionen som akvariet vilar i att göra. Bottenglaset måste "hänga fritt" för att tryckfördelningen ska fungera som det är tänkt.

    De största stenarna placerade jag direkt på botten med ett liggunderlag emellan. Sen la jag i sanden och sist staplade jag de mindre stenarna på de större. Men vad är maxlasten?
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    #2
    Fick följande svar från Juwel:

    You can fill it up with a lot of rocks. It is no problem. All aquariums from Juwel have a special bottom frame for security. But we recommend to use a plexi glass on the bottom glass the safe it.
    Så det verkar vara rätt lugnt.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Bra input! Plexiglas är ju ett gammalt trick, men då skulle jag se till att det inte finns gruskorn under. Jag har kört väldigt mycket sten i ett 720 utan speciell åtgärd och det fungerar. Tunga granitstenar dessutom
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • BrigTSD
        Användare
        • oktober 2014
        • 67

        #4
        Ja, förhindrar man punktbelastningar mot bottenglaset med något som fördelar vikten så ska det vara lugnt. Hittade förresten den här demonstrationen. Den visar visserligen inte om det håller på lång sikt, men rätt imponerande ändå.

        Kommentar

        Arbetssätt...