Ny akvarist, nystartat akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    #16
    Nitritkurvan från uppstarten. Orangea strecken är fiskar tillsatta (6 st) och svarta strecken är vattenbyten (35%).

    Klicka på bilden för större version

Namn: nitrit.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,2 KB
ID: 692247

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Härlig bild!!

      Där ser man verkligen tydligt hur nitrifikationsprocessen kommit igång.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • NiclasVH
        Användare
        • februari 2015
        • 65

        #18
        Hur mäter du nitrithalten ? Själv kör jag med seras men tycker det är ganska svårt att utläsa exakt.

        Kommentar

        • BrigTSD
          Användare
          • oktober 2014
          • 67

          #19
          Jag använder JBL:s dropptest. Det fungerar bra. Enda nackdelen är att det är svårt att särskilja <0,01 och 0,025 mg/l. Där hade det nästan varit bättre om de hade gjort ett kvalitativt test som komplement. Dvs <0,01 mg=grön, >0,01 mg/l=röd exempelvis. Mycket användbart på ett inkört akvarium där man oftast bara vill bekräfta att det inte förekommer nitriter.

          Kommentar

          • BrigTSD
            Användare
            • oktober 2014
            • 67

            #20
            Nu har några veckor till förflutit och en del har hänt sen sist. Uppstartsfasen har planat ut och gått in i den mer segdragna insvängningsprocessen mot jämvikt mellan näringstillförsel, nedbrytning, bakterier, alger och vattenomsättning. Tar flera månader som jag har förstått.

            Just nu är algerna på frammarsch. Först kiselalger men nu har grönalgerna tagit över helt. Kiselalgerna var ingen grann syn men grönalgerna måste jag medge är rätt dekorativa på den här inredningen. Dessvärre växer det ju även på glaset så jag får gå ett varv med skrapan varje vattenbyte. Om algerna inte drar sig tillbaka på sikt måste jag kanske kräla till korset och bygga ut filterkapaciteten. Vi får se hur det blir.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9867.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,0 KB
ID: 692404
            En Maingano inspekterar mina inte alltför vackra kiselalger.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9898.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,3 KB
ID: 692405
            I skrivande stund så har grönalgerna tagit över.

            Fyra stycken Aulonocara jacobfreibergi har flyttat in. Egentligen "mot reglerna" då de bör flytta in först och växa till sig en aning så att de har en storleksfördel mot de lite lynnigare mbuna men jag valde att chansa. Det har gått över förväntan så här långt. De har fått vara ifred och de verkar trivas sinsemellan.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9903.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,8 KB
ID: 692406
            Aulonocara jacobfreibergi junior

            Min grupp med Maingano har det varit desto mer bekymmer med. De har ännu inte hittat en inbördes hierarki så det har varit en del bråk. Mestadels jagar de varandra in och ut ur grottorna men några gånger har det blivit ordentliga slagsmål där de roterar runt tillsammans och går in och hugger efter varandra. Det har gått bra att stävja aggressionerna genom att möblera om stenarna. Idag gick det dock så långt att en blev ihjälbiten. Det vara bara ett skelett som låg kvar i sanden då jag kom hem idag. Jag tror att det är samma fisk som stundtals bott uppe vid termometern och jag misstänkte att allt inte stod rätt till där. Men den åt som vanligt och hade inga skador vad jag kunde se så jag tänkte inte mer på det. Lite sorgligt. Det har varit väldigt stressigt i tanken nu under kvällen. Antar att det blev ett maktvakuum efter dödsfallet som ska fyllas. Det kan vara en övervikt på hannar som ställer till det. Min akvariehandlare har erbjudit sig att byta in överskotts-hannar om så skulle vara fallet men det går ju fan inte att särskilja könen än. De är ju lika stora (små) allihop. De är vackra fiskar så jag hoppas att jag får en stabil grupp snart.
            Senast redigerad av BrigTSD; 12 mars 2015, 01:38.

            Kommentar

            • lifeislovera
              Användare
              • februari 2015
              • 22

              #21
              Sorgligt!
              Men fina fiskar och mycket snyggt akvarium!
              Hoppas det ordnar sig!

              Kommentar

              • BrigTSD
                Användare
                • oktober 2014
                • 67

                #22
                Ja, 10 månader har tanken bubblat på så det är kanske dags för en uppdatering.

                4 fiskar har dött. 2 ihjälbitna och 2 som slutade äta och tynade bort. 2 fiskar har tillkommit samt så har jag ett överlevande maingano-yngel bland stenarna sen en månad tillbaka som verkar leva och må.

                Maingano-gruppen orsakar fortsatt huvudbry. Alfa-hannen och alfa-honan har sina givna platser men i mellanskiktet har det varit bråkigt. Jag flyttade dessa 4 individer till en temporär tank och då la sig lugnet i båda tankarna. Jag antar att det var hannar så bråkade om honorna i det lägre skiktet men jag är inte säker. Alfa-honan färgar också ut och är väldigt mörk och stor så man kan ju inte gå på det heller. Hon tvekar inte att ta itu med individer som inte rättar in sig i ledet så om hon inte hade tuggat så hade jag gissat att hon varit en hanne. Bråkstakarna bytte jag in mot fyra andra individer. Försökte sikta in mig på de som var lite timidare och mer ljusblå. Det har gått bra hittills men de är rätt små än. Sista ordet är nog inte sagt om denna grupp.

                En annan lustig detalj jag såg när jag tillsatte 2 nya Aulonocara jacobfreibergi var att de har en helt annan kampsportsstil än Maingano. Det blev naturligtvis en upgörelse mellan en av de nya och en etablerad då de tillsattes. Istället för att snurra runt och jaga varandras stjärtfena för att sedan gå in och hugga med 90 graders vinkel så ställer de sig mitt emot varandra och gapar som flodhästar och hugger rätt på. Det blev bara en uppgörelse sen var de överens. Det är enda gången jag har sett bråk i den gruppen.

                Nä, Golden-gruppen bråkar aldrig men det är kanske inte så anmärkningsvärt. En hona har tuggat och spottade tidigare den här veckan. Men det verkar inte som att några yngel har överlevt.

                Filtret fick jag byta ut mot ett större ytterfilter nu tidigare i höstas. Fiskarna har blivit större och äter mer. Då orkade innerfiltret inte längre och det började dyka upp mätbar nitrit. Jag har fortfarande en algtillväxt men den har saktat in betydligt de senaste månaderna. Fiskarna har gnagt ner algmattan på många ställen.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0476.jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,9 KB
ID: 693922

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0442.jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,7 KB
ID: 693924

                Alfahonan i mitten. Den lilla centimeterlånga nykomlingen kan skymtas mellan stenarna till vänster.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 297,3 KB
ID: 693925

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0504.jpg
Visningar: 1
Storlek: 292,2 KB
ID: 693926
                Senast redigerad av BrigTSD; 27 november 2015, 12:28.

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #23
                  Ser fint ut
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • tuxxer
                    Användare
                    • mars 2016
                    • 19

                    #24
                    Intressant tråd med fina bilder!

                    Kommentar

                    • mikoto
                      NCS Medlem
                      • mars 2014
                      • 314

                      #25
                      Maingano är snygga fiskar, väldigt fin teckning på de. Men de verkar vara hemska :-) Jag har rostciklider i mitt kar som också är elaka som sjutton, varje gång jag försöker utöka beståndet så blir det bara samma två kvar, så jag låter de vara själva nu...

                      Jag lästa denna sidan först och var helt säker på att akvariet var ett mycket större! Inredningen är bra anpassad till storleken på burken. Det är lite synd att doppvärmaren och streamer pumparna blir så tydliga när inredningen är sparsmakad i akvariets övre del för annars ser det toppen ut. Fast jag är mer frälst i "enfärgad" sand i malawi kar.

                      Skulle du någonsin börja tycka att dina 6015 pumpar känns för klena så går det trimma de lätt :-) Du tar bort framdelen och så slipar du bort "röret" på insidan som propellern snurrar i. Det ger en ökning på nästan dubbla flödet. Nackdelen är att pumpen kan starta "baklänges" och suga vatten istället för att pumpa. Då får man dra ut sladden och försöka igen...

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        Användare
                        • oktober 2014
                        • 67

                        #26
                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Maingano är snygga fiskar, väldigt fin teckning på de. Men de verkar vara hemska :-) Jag har rostciklider i mitt kar som också är elaka som sjutton, varje gång jag försöker utöka beståndet så blir det bara samma två kvar, så jag låter de vara själva nu...

                        Jag lästa denna sidan först och var helt säker på att akvariet var ett mycket större! Inredningen är bra anpassad till storleken på burken. Det är lite synd att doppvärmaren och streamer pumparna blir så tydliga när inredningen är sparsmakad i akvariets övre del för annars ser det toppen ut. Fast jag är mer frälst i "enfärgad" sand i malawi kar.

                        Skulle du någonsin börja tycka att dina 6015 pumpar känns för klena så går det trimma de lätt :-) Du tar bort framdelen och så slipar du bort "röret" på insidan som propellern snurrar i. Det ger en ökning på nästan dubbla flödet. Nackdelen är att pumpen kan starta "baklänges" och suga vatten istället för att pumpa. Då får man dra ut sladden och försöka igen...
                        Ja, mainganos är rätt lynniga har jag lärt mig vid det här laget. Gruppen jag har är rätt stabil nu men de kör ändå stenhårt på "fear will keep them in line"-konceptet. Om alfaparet har bestämt att en av de mindre ska vara uppjagad i hörnet bakom filterutsuget så är det där den ska vara. Punkt. Nästa timme gäller oftast andra premisser så det fungerar tack vare att det inte sker kontinuerliga trakasserier av enstaka individer.

                        Jag har inte haft rostciklider, men de ska väl vara relativt snälla vanligtvis. Man får räkna med att det finns rötägg även hos de lugnare arterna. Mina Golden ryker ihop ibland också. Två av de mellanstora har nästan varje kväll under de senaste två månaderna träffats på botten i akvariets förgrund för att göra upp. Oftast bara genom att stå och gapa mot varandra så jag har inte brytt mig så mycket om det. Inga nämnvärda skador har uppstått. Men nu idag blev faktiskt den ena ihjälbiten. Snabbt och oväntat. Det är nästan så att man kommer att sakna den där fejden.

                        Dilemmat med en öppen planlösning är just att det är svårt att gömma undan tekniken. Jag har löst det delvis genom att sänka streamer-pumparna närmare sanden. Det blev både bättre cirkulationsmässigt och estetiskt. Nackdelen är att vattnet är något grumligare.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...