Troffetråden 2015

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Snygga bilder!!!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #32
      Ursprungligen postat av Johan F
      Jag tycker att ett akvariefoto skall efterlikna så bra det går som ögat uppfattar det live. Exempelvis vit, rosa eller brun sand skall förbli även på fotot vit, rosa eller brunt på fotot.
      Om fotot har stor avvikelse mot hur ögat ser det så kan man ju alltid framföra det om man nu vill det.
      Sedan så har vi ju också våra skärmar att ta hänsyn, de kan presentera färgerna lite olika.
      Fota en vit sten/föremål i akvariumet, justera vitbalansen i kameran och gör om tills du är nöjd. Nu har du en okej vitbalans i kameran anpassat till just ditt ljus.
      Jag tycker lika som Johan. Dvs betoning på "uppfattar".
      När vi tittar på ett akvarium med vit sand, "korrigerar" hjärnan bort det röda som kommer från groluxröret därför att vi "vet" att sanden är vit. Därför stör det oss inte när vi tittar. Men om ett foto sedan återger samma sand som röd, "korrigerar" hjärnan inte det. Mysko iofs.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Mikael Oster
        NCS Medlem
        • juni 2006
        • 36

        #33
        Tack för bilder Johan!
        Jag har rotat fram kameran och slängt iväg lite shots på måfå. För att vi inte skall bli "lurade" har jag släckt Gro-luxröret.
        Här är 2 bilder med olika bishop. Den riktigt korallröda odlad i Burundi och f2r som kommit från andra Burundiodlade för ca 4 år sedan. (Förklaring= Tropheus Caramba VF, Burundiodlade Caramba red mutation[ATTACH]54593[/ATTACH]
        hona F1
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5893.jpg
Visningar: 1
Storlek: 480,0 KB
ID: 692215
        Hona F2


        Den röda pigmenteringen på F2 är bara kantad på fjällen, medans det på F1 är helt röda fjäll. F2r har också en tendens till att bli vita i bakkant(speciellt hanar). Detta måste jag erkänna är skitsnyggt. Det röda mot det vita ger en fantastisk kontrast.

        På återhörande
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Joakim Birgersson
          Användare
          • augusti 2013
          • 202

          #34
          Fantastiskt snygga Mikael. Tack för igår, hoppas hemresan gick bra i snön.
          720 l. Malawi mbuna
          720 l. Tanganyika
          112 l. Yngel och karantän

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Snygga bilder, jasg kommer lägga in denna art i artregistret sånågra av era bilder lär dyka upp, vore bra att få par el grupp, hane, hona, yngel på bild
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #36
              Snygga Mikael:-)
              David mina bilder är på några olika hanar. Skall skicka in några bilder på honor och även på ungdjur.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                nice
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  #38
                  Några dubbe bilder.
                  Bifogade filer
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Wunderbar
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • ThomasK
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 286

                      #40
                      Otroligt vackra fiskar och bilder.
                      Mvh Thomas

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #41
                        Tack David och Thomas.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • Mikael Oster
                          NCS Medlem
                          • juni 2006
                          • 36

                          #42
                          Hej igen alla,

                          Var uppe i norrköping i helgen och det var mycket bra föredrag. Jag och min sambo hade supertrevligt bland alla akvarister och vi fick träffa några vi inte stött på tidigare.
                          Så till Tropheus,

                          Det har gått en liten tid och jag var senast inne på Tr. red mutation. Red bishop som man kallar dem. Enligt utsago var det mannen som skötte odlingsdammarna i Burundi "Bishop" som upptäckte denna mutation av Caramba.
                          Vad är då problemet med dessa? Jo, det tycks vara så att fisken är partiellt infertil. Det var du, Mikael Westerlund när vi träffades i Norrköping som gav mig en ringklocka. Varför blir det så lite yngel?
                          Litteratur och vetenskap ger en inblick i hur saker fungerar. En ren mutation kan ge orsak till infertilitet, fast oftast inte. Allt hänger på fiskens DNA-uppsättning. Alla fiskar i Tanganyika såväl som Malawi och Victoria har en oerhört snabb evolution som inte finns dess like på jorden. Vid efterforskningar visar det sig att ciklidernas bagage-fullastat med mutationer, har bidragit till att så många arter uppstått i de stora Afrikanska sjöarna.

                          Eftersom red bishop inte är korsad talar vi alltså inte om en hybrid. Det fantastiska med arter ur de stora afrikanska sjöarna är att även hybrider visar sig fortplantningsdugliga. Något vetenskapen förbryllas av, men det ligger alltså i deras DNA-uppsättningen som möjliggör detta. Därför en så enorm artutveckling på en historiskt kort tid.

                          Hade red bishop varit en hybrid hade hade den förmodligen fortplantat sig bättre än vad som är fallet nu. Det är en ren mutation med problem, så är det.

                          Vad har jag gjort? Efter 15-talet lekar med alla olika honor och med endast 2 yngel som resultat var jag tvungen att undersöka allt lite närmare. Snabbt kom jag fram till att äggen var inte befruktade. Steril hane? Steril hona? Ska jag vara ärlig så vet jag inte. Jag tog i alla fall bort den regerande hanen och så fick en ny ta hans plats. Resultat? Befruktade ägg men bara delvis. 50-50 ungefär. Honans fel?hanens fel? Faan vet alltså.
                          Tuggar honan upp efter 5 dagar så är de helt enkelt inte befruktade, de upplöses i munnen på henne. Jag vill tro att denna art är väldigt bra ruvare. Har haft Caramba och de har aldrig felat, redan som förstagångsruvare har de gett yngel. Detta gäller så gott som alla Tr. spec "black".

                          Samtidigt är jag en sån person som gillar utmaningar. Tropheus i sig är en utmaning, det vet vi alla. Jag har förvisso lite yngel, men det känns väldigt sporadiskt. En annan grupp med F2 or leker konstant (19 honor), 15 har lekt och alla tuggar upp, men är inte säker på infertilitet. Den första gav ändå 6 yngel.

                          Har du Johan lite feedback att ge? Vad händer med dina?

                          Jag har i alla fall några som tuggat mer än 5 dagar sen jag bytt hane och de är befruktade, det vet jag. Yngel blir det framgent, men hur gör vi med denna mutation? De är konstaterat partiellt infertila vilket du Mikael W gjorde mig uppmärksam på. Vad händer med nästa generation? Jag sätter allt på att de är fertila för så fungerar naturen. Deras DNA-uppsättning kommer att tillåta det. Eller hoppas jag? Man måste vara positiv, eller hur?

                          Återkommer säkert igen,

                          Mikael Ö

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #43
                            Man kan tänka sig olika variationer på temat.

                            Orsaken till att de "inte finns" i naturen kan vara att det är så glest mellan dem att de aldrig träffar en lämplig partner att föröka sig med. Eller om bara säg 10 % av dem är fertila blir sannolikheten för att en fertil fisk har lekt med en annan fertil fisk väldigt liten, i de flesta lekarna är endera parten infertil (nån statistiskt begåvad kan säkert kalkylera fram sannolikheten).

                            Eller kanske så att säg 90 % är sterila och 10 % har en mycket nedsatt fertilitet (säg igen 10 %). Då blir det nollresultat av de flesta lekarna och ett mycket litet antal yngel från de lekar som lyckas. Och utsikterna för att dessa yngel skulle ha god fertilitet är små.

                            Men detta är bara lekmannaspeck, nån som är insatt i genetik och statistik får gärna utveckla ämnet vidare.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael Oster
                              NCS Medlem
                              • juni 2006
                              • 36

                              #44
                              Troffetråden verkar lite död....................... Hur som helst red Bishop är partiellt eller helt infertil, Tycks som om de första lekarna kan bära yngel men efterhand är de helt infertila.............. Har diskuterats förut, i början kan yngel komma men sen är det kört. Detta är faktiskt synd då det är en av de vackraste jag skådat. Men vem vill ha en fisk som inte förmår att fortplanta sig, det liksom förtar en del.

                              Jag har drömmaswa som kommer med 50 yngel i månaden och drömkejsare med 50 yngel i månaden. De fungerar som de ska, mina bishop leker konstant(över 40 vuxna honor) men inga yngel så det är tråkigt.

                              mvh

                              Mikael

                              Kommentar

                              • Pettap
                                NCS Medlem
                                • januari 2005
                                • 1385

                                #45
                                Jag hörde att det kan vara hanarna på Red Bishop som kan vara sterila, byter man den dominanta hanen kan det fungera.
                                //Peter
                                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                                Kommentar

                                Arbetssätt...