Troffetråden 2015

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael Oster
    NCS Medlem
    • juni 2006
    • 36

    #16
    Johan F,

    Har du lite mer bilder då jag är nyfiken

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Ursprungligen postat av Mikael Oster
      Hej igen och tack för lite svar.
      Tropheus red Bishop kommer från Fångststationen i Burundi eller rättare sagt odlingsstation då de så gott som endast odlar på djur med bästa tänkbara genetik och exporterar bara dessa. Enstaka gånger viltfångat. Det är ingen korsning utan en mutation som uppstått i odlingsdammarna med Tropheus Caramba. Fisken tros drabbad av hypomelanism som kan liknas vid albinism. Vid albinism saknas pigmentering men vid hypomelanism är det precis tvärtom.
      Den skall fungera som vilken fisk som helst, dock har jag mina funderingar...........får återkomma om det.

      Den har inte exporterats i mängder då de inte är produktiva. Hur som helst har jag några från lite olika led och färgpigmenteringen, det röda, varierar väldigt. Har jag uppfattat saken rätt så gav mutationen inte enkom röda utan även orange och gula, varvid man således plockar de rödaste(vackrast) och odlar vidare på. Alltså, även med de rödaste avelsdjuren kommer så sådana som inte färgar lika bra. Vi som kan Tropheus vet ju att det är precis såhär det ligger till med de flesta av denna art, inget konstigt med det.

      Vi kan likna det vid Röd Zebra. Det finns bra och det finns dåligt färgade.

      Mikael Öster
      mkt bra info
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • neyobi
        Användare
        • oktober 2012
        • 147

        #18
        Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 2
Storlek: 275,7 KB
ID: 692199
        Tropheus brichardi bulombora F1
        Dock är min dröm en grupp med Ikola ��

        Kommentar

        • neyobi
          Användare
          • oktober 2012
          • 147

          #19
          Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 2
Storlek: 275,7 KB
ID: 692199
          Tropheus brichardi bulombora F1
          Dock är min dröm en grupp med Ikola 😊

          Kommentar

          • Mikael Oster
            NCS Medlem
            • juni 2006
            • 36

            #20
            Ursprungligen postat av Pettap
            Jag har en grupp med 40st Tropheus sp. "mpimbwe" Red Cheek. I det akvariet har jag vit ciklidsand. Troffarna tuggar i sanden och sväljer den och när de skiter så regnar det sand korn. Är det någon annan som har samma fenomen med sina troffar? Det är inget jag är orolig för utan jag har aldrig varit med om det förrut. Det kanske bara är bra och hjälper till med matsmältningen lite som med fåglar som käkar sand.
            //Peter
            Alla Tropheus sväljer sand i sin matsmältning, dvs om sanden är tillräckligt finkorning. Detta är något vi akvarister borde ta fasta på då detta hjälper deras metabolism. Vid dissektion av vilda Tropheus utgör 20-30% sand. Jag har kört finkornig sand vid tillfällen, enda problemet är att jag då inte kan använda bottenfilter. Jag rankar (kanske felaktigt) ett kristallklart vatten framför ett med lite sisådär vatten, avföring som guppar på botten etc.

            Dock står en sak klart. För en Tropheus vidkommande är finkornig sand det ultimata, inte enbart pga matsmältning utan också för dess lekar. Äggen förväxlas inte med sandkorn, det gör grus. En hona som snappar upp ett gruskorn har rätt snart krossat sina ägg och därmed blir det inga ungar. Ett vanligt förekommande problem som ibland kan förväxlas med att honan inte går tiden ut.

            Ingen som har något mer om red bishop?

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #21
              Bishop verkar bli.rödare och rödare med tid och ålder. De ungdjur jag har köpt verkar alla bli ordentligt röda. Jag kanske har hittat en bra stam?
              Jag skall se om jag kan bidra med mer bilder framåt helgen.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Mikael Oster
                NCS Medlem
                • juni 2006
                • 36

                #22
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0165.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,3 KB
ID: 692201
                Har dessvärre enkom en suddig bild från mobilen då kameran ligger i en flyttlåda någonstans. Dessa är några av de exemplar jag kallar röda. Jag har andra grupper med variationer i färgningen.

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #23
                  Det var bra färg på dem. Hur gamla och får du yngel på dem?
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #24
                    He he. Varför verkar också sanden och stenarna röda? Firrarna släpper färg, tydligen.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      He he. Varför verkar också sanden och stenarna röda? Firrarna släpper färg, tydligen.

                      Kommentar

                      • GraTis
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 414

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        He he. Varför verkar också sanden och stenarna röda? Firrarna släpper färg, tydligen.
                        Ursprungligen postat av johho
                        Ni som kan det här med bilder, hur eller vad tycker ni är rätt vitbalans när man fotar akvariefisk?

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          #27
                          Ursprungligen postat av GraTis
                          Ni som kan det här med bilder, hur eller vad tycker ni är rätt vitbalans när man fotar akvariefisk?
                          Det är väldigt svårt att säga...man har idag så många olika sorters ljus och man kan få led med allehanda olika Kelvin. Enklast är att prova sig fram på inställningarna i kameran. Alternativt så fotar du RAW och ställer vitbalansen efteråt i någon rawfilshanterare !
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • GraTis
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 414

                            #28
                            Ursprungligen postat av mrazster
                            Det är väldigt svårt att säga...man har idag så många olika sorters ljus och man kan få led med allehanda olika Kelvin. Enklast är att prova sig fram på inställningarna i kameran. Alternativt så fotar du RAW och ställer vitbalansen efteråt i någon rawfilshanterare !
                            Visst är det så, men är det rätt när det ser ut som ögat tycker det ser ut live eller måste det vita vara vitt, vitt är sällan vitt i ett akvárium där vi oftast belyser med ljus som skall framhäva fiskarna färg?

                            Har man grolux är det vita gruset rosa live ska det då vara rosa eller vitt när man visar en bild?

                            Undervattensfoto är inte helt lätt då vissa våglängder försvinner beroende på djup under vatten.

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #29
                              Ursprungligen postat av GraTis
                              Visst är det så, men är det rätt när det ser ut som ögat tycker det ser ut live eller måste det vita vara vitt, vitt är sällan vitt i ett akvárium där vi oftast belyser med ljus som skall framhäva fiskarna färg?

                              Har man grolux är det vita gruset rosa live ska det då vara rosa eller vitt när man visar en bild?

                              Undervattensfoto är inte helt lätt då vissa våglängder försvinner beroende på djup under vatten.
                              Jag tycker att ett akvariefoto skall efterlikna så bra det går som ögat uppfattar det live. Exempelvis vit, rosa eller brun sand skall förbli även på fotot vit, rosa eller brunt på fotot.
                              Om fotot har stor avvikelse mot hur ögat ser det så kan man ju alltid framföra det om man nu vill det.
                              Sedan så har vi ju också våra skärmar att ta hänsyn, de kan presentera färgerna lite olika.
                              Fota en vit sten/föremål i akvariumet, justera vitbalansen i kameran och gör om tills du är nöjd. Nu har du en okej vitbalans i kameran anpassat till just ditt ljus.
                              Senast redigerad av Johan F; 30 januari 2015, 19:44.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mikael Oster
                                Hej alla därute,

                                Försöker inventera lite och se hur många Tr. Caramba red mutation(red bishop/red phoenix) som simmar omkring i Sverige. De har varierat i den röda färgen och jag försöker klargöra vad som är Burundiodlat resp. akvarieodlat. Var kommer dina ifrån? samt har ni lite bilder att sända in vore jag tacksam. Berätta gärna lite om dem. Leker de bra? Hur stora är kullarna?
                                Hur färgar ynglen osv osv.

                                Ciklidhälsningar

                                Mikael Öster
                                Mer bilder på de Red Bishop som i dag simmar hos mig. Två nya och en bild som jag visat tidigare.
                                Kanske bidrar med några till bilder under helgen.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Johan F; 31 januari 2015, 10:50.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...