Malawi 240 liter med sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    #31
    Pula in lite fetvadd/skumgummi eller annat i lockskåran så att det fastnar
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #32
      Ursprungligen postat av Hans Wretfors
      Jag har upptäckt ett ljud-problem med akvariet. När locket inte ligger på är akvariet och pumpen stort sätt helt tyst. Men när jag lägger på locket fungerar det som en resonanslåda och den skapar ett ganska högt brummande ljud. Är det någon som har något förslag hur man kan slippa detta?
      Kul att se bygget! Ja, det där med ramper som skapar ljudvibrationer är irriterande. Jag brukar lägga någon tyngre bok, typ lexikon eller ställa ett föremål på rampen för att få det tyst, men det är ju varken snyggt eller praktiskt. Eriks förslag med gummilist ska jag prova. Kanske limma fast runt om kanterna.

      Kommentar

      • Hans Wretfors
        Användare
        • november 2014
        • 40

        #33
        Klicka på bilden för större version

Namn: bild-5.JPG
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 692253

        Nu även med grönsaker. Jag tyckte det var för lite snurr på vattnet sidledes så jag hängde in det lilla filtret som följde med när jag köpte akvariet. Tänkte att prova att dämpa resonansen med en tätningslist och limma fast den i locket hela vägen runt, den är ganska tjock och borde dämpa bra.

        En annan fråga. Är det någon i kristianstadsområdet som har malaysiska sandsnäckor till salu?

        Kommentar

        • Hans Wretfors
          Användare
          • november 2014
          • 40

          #34
          Nu när akvariet stått ett tag har jag upptäckt att jag har gäster.
          Klicka på bilden för större version

Namn: bild-6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,9 KB
ID: 692303


          Jag har inte lyckats identifiera vad det är för snäcka utan undrar om någon vet. Dessutom undrar jag om det är ett nyttodjur eller om dom skall bort.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Ingen större fara med snäckor, men blir det får många brukar jag inte gilla det mest på grund hur det ser ut.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #36
              Ser ut som en Posthorn. Jag hade samma fråga här: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70927
              och fick det svaret. De är bara nyttiga. Tror jag. Vet inte om det finns arter som inte trivs med dem. De verkar inte föröka sig så mycket som sandsnäckan. Blir stora och ganska fina. Jag gillar att ha dem röra sig. De är duktiga och förvånansvärt snabba. Tar sig runt överallt. Förmodligen bra på att äta matrester

              Kommentar

              • Hans Wretfors
                Användare
                • november 2014
                • 40

                #37
                Tack för svaren, då vet jag.

                Jag har en annan hypotetisk fundering:
                Det är ju fiskarnas avföring som håller igång akvariet. Så om man hängde häcken över kanten och värpte fram en snicker i akvariet, skulle det gå fortare att starta upp det?

                Som sagt det är en helt hypotetisk fråga, jag planerar inte att skita i akvariet.

                Kommentar

                • mrazster
                  Användare
                  • september 2014
                  • 428

                  #38
                  Ursprungligen postat av Hans Wretfors
                  Det är ju fiskarnas avföring som håller igång akvariet. Så om man hängde häcken över kanten och värpte fram en snicker i akvariet, skulle det gå fortare att starta upp det?
                  SNÄLLA...GÖR DET !!!
                  Återkom sedan med rapporter om hur det går !
                  1200 liter plywoodkar

                  576 liter Ciklidarium !!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    I princip är det tillskott av ammonium/iak som ska till för att få igång cyklingen i akvariet så det kan vara effektivare att pinka i akvariet. :-)

                    Seriöst finns ju metoden att lägga i något biologiskt material som då det bryts ned av svamp ombildas till ammonium också.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      Användare
                      • oktober 2014
                      • 67

                      #40
                      Rent teoretiskt borde det fungera. Sen får man ju en blackwater-biotop på köpet.

                      Att starta bakterietillväxten i akvariet utan fisk är rätt vanligt även om exkrementer från homo sapiens förmodligen hör till undantagen. Inom saltvattens-branschen kan man starta kvävecykeln med levande sten. I sötvatten går det bra med en död räka eller fiskfoder. Tillsätta kemisk ren ammoniak går nog snabbast, men då får man dosera försiktigt. Finns guider på nätet.

                      Kommentar

                      • Hans Wretfors
                        Användare
                        • november 2014
                        • 40

                        #41
                        Hmmm... pinka, inte en dum idé

                        Jag har använd lite fiskfoder för att få snurr på det hela. Men hur vet man om man har passerat nitrittoppen om man inte mätt hela tiden. Jag ska köpa JBL:s tester för vad jag läst verkar många nöjda med dessa och dom duger gott till ett hobbyakvarium.
                        Fiskarna planerar jag att köpa i slutet av månaden när bidraget för förlorad fritid kommer. Jag planerar att köpa ett knippe neontetror som ska få simma runt och hålla igång filtret tills jag köper stora karet. Är 10 för många eller är det bättre och satsa på 5 och sedan 5 till efter ytterligare en månad?

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #42
                          Kan vara en skivsnäcka också.
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • BrigTSD
                            Användare
                            • oktober 2014
                            • 67

                            #43
                            Jag använder JBL:s dropptester och de fungerar överlag bra. Har du en nedåtgående trend så törs du nog anta att filtret är på g.

                            Jag körde igång mitt Juwel 240 med 6 st Golden och fick aldrig några alarmerande nitritnivåer så 10 st neontetror borde inte vara några problem.

                            Kommentar

                            • Hans Wretfors
                              Användare
                              • november 2014
                              • 40

                              #44
                              Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2-3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 105,7 KB
ID: 692339

                              Nu är det grova filtret på plats. Dess primära funktion är att filtrera bort grövre skit/växtrester som kan skada pumparna. Att det sedan kommer att koloniseras av nyttiga bakterier är ju bara ett plus.


                              Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1-3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 124,0 KB
ID: 692340


                              Jag har haft problem med stillastående ytvatten i facket där pumpen är så jag fortsatte på min low-tech approach. Borrade helt enkelt ett hål i slangen från pumpen till sandfiltret, enkelt och mycket funktionellt.

                              Kommentar

                              • Hans Wretfors
                                Användare
                                • november 2014
                                • 40

                                #45
                                Testade även vattnet i kväll. Fick dock inte tag i JBL utan köpte tetras variant som visade på 12,5 mg/l. Ska mäta varje dag här nu fram till helgen för att se att det går åt rätt håll.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...