Malawi 240 liter med sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Wretfors
    Användare
    • november 2014
    • 40

    Malawi 240 liter med sump

    Hej

    Nu börjar jag komma i gång med mitt Malawiprojekt men skulle vilja ha lite feedback såhär i början. Jag ska ha ett juwel 240 som huvudkar som jag borrar för ytavrinning ner till sumpen som är på 112 liter. Jag skulle vilja veta om jag gjort någon tankevurpa nu på planeringsstadiet innan jag monterar ihop sumpen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: bild-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,4 KB
ID: 700404


    Så här är tanken att det skall funka:
    Returvattnet kommer via 2 st returrör (nr 1) ner till fack nr 1. Anledningen till vinkeln är att blanda vattnet i fack 1. Det rinner sedan över en baffel till fack 2 och sedan vidare till fack 3. I fack 3 pumpar den ena pumpen (nr 2) vattnet via returen (nr 3) till det fluidisernade sandfilter (nr 4) som tömmer sig i fack nr 1. Den andra pumpen i fack nr 3 pumpar tillbaka vattnet till huvudkaret.

    Så är det någon som har några tankar eller funderingar (såga mig gärna gäms med fotknölarna, bättre nu än när det är färdigt) så säg gärna till.

    Hasse
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ser bra ut, tycker jag. Nu har jag aldrig haft en sump, så där finns nog andra som kan bedöma det bättre. Det jag tycker är smått genialiskt är att avsluta med fluidiserande sandfilter. Där få du nog prova dig fram en del, för att få rätt flöde och kornstorlek på sanden. Jag har ett liknade, dock direkt i karet. En hög vas. Tog ett tag att hitta rätt flöde och kornstorlek, för att få en bra höjd på sandpelaren. Satte en grovporig filtermattsbit i toppen, för att hejda sand att följa med ut.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      En fundering är hur du ska få de två pumparna i fack 3 att lira bra ihop? Vad sker om pumpen som ska föra vattnet tillbaka till karet lägger av? Risk att pumpen till sandfiltret fortsätter och pumpar kvarvarande vatten ut över golvet? Vet inte om jag tänker rätt, men det ser vanskligt ut.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jag tänkte åt helskotta fel. Den skulle väl bara pumpa runt samma vatten, då tillförseln skulle strypas...

        Kommentar

        • Hans Wretfors
          Användare
          • november 2014
          • 40

          #5
          Det var precis så jag såg det i mitt huvud också Pabbe. 2 separata cirkulationssystem som arbetar oberoende av varandra. Tanken var att jag kan stoppa returpumpen vid vattenbyten och låta filterpumpen gå. Jag läste på någon sida att bakterierna i sandfilter snabbt tar skada om flödet stannar av.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Mitt sandfilter är en ca 55 cm hög glasvas med 8 cm i innerdiameter. Där var jag tvungen att ta till en eheim compact på 2000 l/timme, med grov slang och elektrikerrör ner i vasen, för att nå tillfredställande rotation på sanden. Liter "grövre", kanske 0,3 mm sand först, sen hade jag efterhand i mycket finkorning sand. Då har jag en sandpelare som roterar ca 30 cm.

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Jag har väldigt begränsad erfarenhet av fluidiserande sandfilter men jag vet att flödet var extremt känsligt i och med att man vill ha så fin sand som möjligt. Blir det inte då svårt att få till ett fluidiserande sandfilter i ett fack? Eller är jag ute och cyklar? Det borde vara lättare att få till flödet i en cylinder där man kan ha vattnet man tillför i centrum, borde vara risk för dö-zoner ute i kanterna i ett fack. En rejäl filtermatta istället för fack 4 och sen göra ett sandfilter fast i en cylinder som Pabbe pratade om kanske vore att föredra?

              Kommentar

              • Joakim Birgersson
                Användare
                • augusti 2013
                • 202

                #8
                Kul projekt!

                Tror också det kan vara svårt att få till rätt flöde i ett fyrkantigt sandfilter. Hade nog själv gjort ett Kaldnes filter.




                Skulle också rekommendera ett mekanisk filter typ filter vadd. Det fångar upp småpartiklar som biofilter typisk inte fångar. Enkelt med en hylla i fack 1 vid inloppet.

                och när Du ändå håller på. Ytterligare ett fack över sumpen med ett droppfilter, en liten cirkulationspump och en glasskartong med biobollar samt en luftpump. Perfekt syresättning som uppskattas av Malawi. Om Du vill kan du sätta in ett UV filter innan returen till karet. Men då ganska det går över styr. Då får under alla förhållande ett mycket fint filter. Se bara till att Du har en strömmare i karet att vispa runt vattnet med
                Senast redigerad av Joakim Birgersson; 28 december 2014, 21:23.
                720 l. Malawi mbuna
                720 l. Tanganyika
                112 l. Yngel och karantän

                Kommentar

                • stefanr
                  Användare
                  • juni 2013
                  • 79

                  #9
                  Han menar nog att han ska ha sandfiltret(cylindern) stående i facket.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefanr
                    Han menar nog att han ska ha sandfiltret(cylindern) stående i facket.
                    Så tolkar jag också beskrivningen

                    Kommentar

                    • Hans Wretfors
                      Användare
                      • november 2014
                      • 40

                      #11
                      Filtret kommer vara en cylinder från IKEA, 23x10 cm, och fyllas med blästringssand från jula 0,2-0,7. Den kommer vara fristående i fack nummer 1.


                      Slangen är en färdigböjd hårdplastslang från eheim och sitter i nuläget bara fast med 2 sugkoppar. Ska kolla över uppfästningen så att det sitter som berget så inte öppningens läge ruckas i botten på cylindern. Hela paketet limmas fast på en akryplastskiva så att den står stadigt.

                      Joakim:
                      Jag hade tänkt att avståndet mellan bafflarna i fack 2 skall vara så stort att jag kan prega ner en filtermatta där om vattnet behöver mekanisk rening. Jag tittade på din länk och det verkar vara effektivt. Tror du inte att det räcker med ytrörelserna i sumpen och sedan i huvudtanken till att syresätta vattnet?

                      Hittade även en annan film på tuben som verkar vara intressant, framför allt Biohome Ultra, dom stora bajskorvarna. Ska ta mig en närmare titt på dom.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • stefanr
                        Användare
                        • juni 2013
                        • 79

                        #12
                        Jag tycker du ska satsa på en högre vas istället.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Coolt projekt!!!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Ja en högre vas. En decimeter ovanför vattenytan gör ju inget. Tvärtom. Blir väl lite mer syresättning. Om du dessutom klär in översta delen som är ovan ytan med filtermatta som vattnet sakta rinner ner genom blir det ytterligare effektiv nitrifikationsyta

                            Kommentar

                            • Freppo
                              Användare
                              • november 2014
                              • 37

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pabbe
                              En fundering är hur du ska få de två pumparna i fack 3 att lira bra ihop? Vad sker om pumpen som ska föra vattnet tillbaka till karet lägger av? Risk att pumpen till sandfiltret fortsätter och pumpar kvarvarande vatten ut över golvet? Vet inte om jag tänker rätt, men det ser vanskligt ut.
                              Om jag fattat dig rätt så om returpumpen lägger av så avtar även inflödet till sumpen, och då borde väl pump 2 till sandfiltret bara pumpa runt vattnet! Jag ser inte hur det skulle översvämma sumpen.
                              Däremot skulle jag se till att väggen till fack 3 inte blir för hög
                              så sista facket kan pumpas torrt pga bortfall returpump tillsammans med avdunstning över tid. Tex vid semester....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...