Apistogramma baenschi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chriber
    Användare
    • oktober 2005
    • 84

    Apistogramma baenschi

    Hej,

    Syskonbarn skulle ha akvarium, så det föll på mig att fixa detta. Naturligtvis ska det inte vara utan ciklider Hursimhelst fick bli en snygg apisto. Var inledningsvis tveksam till att de beställda firrarna var rätt identifierade, men när jag jämför dem med bilder på webben ser det ut att stämma. Då denna förmodade hane bara är strax över 3 cm, kanske det förklarar att ryggfenan inte är så hög eller att stjärtfenan saknar den rödsvarta kanten. Är tanganyikafrälst själv, men nu känns som man skulle vilka låna hem dessa.

    Klicka på bilden för större version

Namn: abaenschi.jpg
Visningar: 1
Storlek: 437,5 KB
ID: 700362

    mvh,

    Christer
  • fart66
    Användare
    • januari 2012
    • 191

    #2
    Hei utrolig fin Apistogramma baenschi hunne

    Jeg mener det er en hunne på grunn av bukfenan (ring merket 1) som jeg så vidt ser er markant svart med litt gult i bakkant, helt blank hale, du sier den er ca 3 cm, hunnene blir ikke så veldig mye større, rundt 4 cm.
    Stor markant (på ring merket 2) "suborbital rand" (brukte google translate på den så vet ikke om det blir rett på svensk.)

    Hvorfor tror du dette er en hanne? Og har du bilder av den andre ?

    Her er et bildet av en av mine Apistogramma baenschi hunner, med ring rundt de to tingene jeg nevnte. Hun er ca 3.5 cm lang.
    Klicka på bilden för större version

Namn: medmerk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,0 KB
ID: 691859

    Kommentar

    • chriber
      Användare
      • oktober 2005
      • 84

      #3
      Hej,

      Egentligen gick jag mest på att den är störst och aggressivast. På de bilder jag sett hade jag inte heller sett blått på sidorna, något som jag nu kan se på din hona. Har bara foto på en av de mindre (har totalt fyra). Verkar som jag bara kan ha honor. De är vildfångade så det kanske finns någon som inte är lika långt utvecklad. Ska hålla koll på fläckarna framöver och se ifall det finns någon som avviker.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3556.jpg
Visningar: 1
Storlek: 242,3 KB
ID: 691860

      mvh,

      Christer

      Kommentar

      • fart66
        Användare
        • januari 2012
        • 191

        #4
        Hei

        Ser ikke bukfinne på det siste bildet, men dette ser litt mer ut som en hanne? hvor stor er den?

        Er de unge så er det ofte vanskelig å kjønnsbestemme apistogramma.

        Kommentar

        • chriber
          Användare
          • oktober 2005
          • 84

          #5
          Hej,

          Jag skulle gissa på strax under 3 cm, skulle tro en halv centimeter mindre än honan. Är en av dem som blir mest bortjagad av henne, så den kanske inte så utfärgad där. Tack för hjälpen och klargörandet om könen. Vet inte hur tuff hanar är mot honor, men kan kanske bra om honan får dominera inledningsvis innan en eventuell hane växer ikapp.

          mvh,

          Christer

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            grymt snygga fiskar och vilka bra foton sen! Snyggt jobbat.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...