Varför sådant tabu att blanda !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    Användare
    • december 2007
    • 52

    #31
    Lite grundläggande ekologi! Så här fungerar det.

    I världen finns 8st sötvattensbiotoper, nämligen : Centralamerika, Sydamerika, Asien (hit räknas även Oceanien), Tanganika, Malavi, Afrika, Sulawesi och Regnbågar (hit räknas Australien och Papua Nya Guinea fast enbart regnbågsfiskar)

    I dessa biotoper lever fiskar från i namnet angivet geografiskt område inklusive odlingsvarianter av dessa, Undantaget är Regnbågar där det enbart lever Regnbågar samt Sulawesi där det enbart lever Sulawesi-räkor och -snäckor.

    Gemensamt för alla biotoper är kosmopoliterna Ancistrus och malaysisk sandsnäcka. I alla biotoper utom Tanganika och Malavi kan räkor och posthorns- och äppelsnäckor förekomma. I alla Biotoper utom Tanganika, Malavi och Sulawesi hittar man växter från hela världen. Miljön i alla biotoper är heltäckande bakgrund och kaosinredning, här sticker Malavi och Tanganika ut i sammanhanget, eftersom man aldrig hittar eklöv eller rötter i dessa biotoper, dessa är annars alla biotopers grundpelare!

    Artikel kommer inom kort!

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #32
      Artikel kommer inom kort!
      Till Ciklidbladet?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Ursprungligen postat av GraTis
        Att val av vad dom äter i naturen skulle spela in i ett akvarium tror jag inte är det minsta viktigt utom i vissa särfall, åtminstone inte då det gäller Malawi o Tanganyika. Dom äter ju mestadels den mat man matar dom med och vad dom åt i sjön har dom glömt sen länge. NLS matas dom flesta tanganyikafirrar i akvarium med, det funkar bevisligen för väldigt många.

        Tror valet är mest en estetisk fråga. Malawis är för palettfärgade o flamsiga för att hållas med mer naturfärgade o galanta tanganyikor
        Åtminstone finns ju gott om erfarenhet att det går utmärkt över lång tid att mata alla arter i Tanganyika och Malawi med NLS. Det är det så många som gjort att jag inte kan se några problem med det. Jag har själv matat SA och CA i väldigt hög grad samma foder i många år utan några problem alls.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #34
          Ursprungligen postat av addo
          Lite grundläggande ekologi! Så här fungerar det.

          I världen finns 8st sötvattensbiotoper, nämligen : Centralamerika, Sydamerika, Asien (hit räknas även Oceanien), Tanganika, Malavi, Afrika, Sulawesi och Regnbågar (hit räknas Australien och Papua Nya Guinea fast enbart regnbågsfiskar)

          I dessa biotoper lever fiskar från i namnet angivet geografiskt område inklusive odlingsvarianter av dessa, Undantaget är Regnbågar där det enbart lever Regnbågar samt Sulawesi där det enbart lever Sulawesi-räkor och -snäckor.

          Gemensamt för alla biotoper är kosmopoliterna Ancistrus och malaysisk sandsnäcka. I alla biotoper utom Tanganika och Malavi kan räkor och posthorns- och äppelsnäckor förekomma. I alla Biotoper utom Tanganika, Malavi och Sulawesi hittar man växter från hela världen. Miljön i alla biotoper är heltäckande bakgrund och kaosinredning, här sticker Malavi och Tanganika ut i sammanhanget, eftersom man aldrig hittar eklöv eller rötter i dessa biotoper, dessa är annars alla biotopers grundpelare!

          Artikel kommer inom kort!
          Fast det sista stämmer inte jag har sett många filmer med löv grenar och rötter i Malawi och Tanganyika. Jag får leta upp dem. Senast såg jag en för ett par veckor sedan. I grunt vatten med massa växtlighet.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #35
            Ursprungligen postat av addo
            Lite grundläggande ekologi! Så här fungerar det.

            Gemensamt för alla biotoper är kosmopoliterna Ancistrus och malaysisk sandsnäcka. I alla biotoper utom Tanganika och Malavi kan räkor och posthorns- och äppelsnäckor förekomma. I alla Biotoper utom Tanganika, Malavi och Sulawesi hittar man växter från hela världen. Miljön i alla biotoper är heltäckande bakgrund och kaosinredning, här sticker Malavi och Tanganika ut i sammanhanget, eftersom man aldrig hittar eklöv eller rötter i dessa biotoper, dessa är annars alla biotopers grundpelare!

            Artikel kommer inom kort!
            Pratar du om miljön i Akvariet eller i sjöarna?
            Även om inte rötter är huvudinskalget i sjöarna så finns det en del skog runt sjöarna, vilket även medför att det fins rötter och liknande i klippbiotoperna, så att säga att man aldrig hittar känns lite fel.

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #36
              Klockren ironisk beskrivning av hur vi akvarister uppfattar det här med biotoper, Addo. Man kan även lägga till "Västafrika". Dit hör all fisk från hela kontinenten (!) förutom de två nämnda sjöarna. Där kan man glatt blanda fisk från snabbrinnande floder med fisk från relativt stillastående sjöar. Ex Hemichromis spp med Steatocranus spp.

              Givetvis kan man blanda - man det kräver lite grundläggande kunskap och känsla för vad man håller på med så det kan vara lite svårare.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #37
                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Klockren ironisk beskrivning av hur vi akvarister uppfattar det här med biotoper, Addo. Man kan även lägga till "Västafrika". Dit hör all fisk från hela kontinenten (!) förutom de två nämnda sjöarna. Där kan man glatt blanda fisk från snabbrinnande floder med fisk från relativt stillastående sjöar. Ex Hemichromis spp med Steatocranus spp.

                Givetvis kan man blanda - man det kräver lite grundläggande kunskap och känsla för vad man håller på med så det kan vara lite svårare.
                Haha, ja, jag var på väg att snabbt svara addo varför han inte räknade med europa bland sötvattensbiotoper, innan jag insåg att det var ett ironiskt inlägg, hållet så formellt att det är lätt att missa, men "Miljön i alla biotoper är heltäckande bakgrund och kaosinredning" fick polletten att trilla ner hos mig.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #38
                  Attans...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ducce
                    Användare
                    • november 2009
                    • 360

                    #39
                    Hmm

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #40
                      Kommer att köra ett rent kött tanganyika akvarium dvs inga troffar,pettrisar osv....Det för att kunna mata dessa med levande föda som artemia och liknande för att kunna ge dem mer optimal föda. Visst fungerar t, ex Nls på i princip all fisk och dom växer säkert snabbare på nls, men tycker det är väldigt kul att se snäcklekar och deras yngel jaga levande föda och inbillar mig att dom uppskattar jakten på mat lika mycket som jag fast troligen mer.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...