Varför sådant tabu att blanda !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    #16
    Tyckte skämtet var rätt lustigt, faktiskt.

    Sammanfattningsvis skulle jag tro att liksom alla sorters hobbys, intressen och dylikt man håller kärt så finns det föreställningar om på vilket vis saker och ting skall vara. Det kan bero på tidigare, måhända förlegade, kunskaper. Dock kan man hålla dessa gamla rutiner och normer för hjärtat och sätta in öronpropparna. Inte för att det är rätt, utan för att man har en bild av hur sin hobby skall vara. Om hobbyn förändras till (för personen) icke önskvärda tankar/värderingar/uttryck kan det man håller så kärt till slut utveckas till oigenkänbarhet. Detta kan ge en olustig känsla.

    Människor är vanebildande och rutinmässiga djur, det är därför nytt möts med så skarp skepsis.

    "My five cents" - som de säger på andra sidan sundet.
    Senast redigerad av Trafter; 06 december 2014, 17:53.
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #17
      Håller med dig Wilhelm.
      Att vill man ha ett exempelvis Tanganyika-kar så har man Tanganyikaciklider i det karet.
      Nu var det inte det som var saken ,utan att en del är så strikta med just biotop-akvarier!
      För min egen del så är " satsningen" Tanganyika men anser inte att jag på något vis "förstör" det med att jag har exempelvis Malawi i samma burk.(nu är heller inte så fallet)

      Grejen var just att så många har stirrat sig blinda på just biotopen.
      Som en tidigare talare sade om att en affärsägare nästan inte ville sälja fisk för att kunden inte hade "rätt" fiskar innan.
      Skojar han eller ? Mycket fiskar går inte att blanda men hallå.......

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Svårt med biotopakvarium. Tänk ett biotopakvarium från t.ex någon sjö i centralamerika. Ca fiskar som simmar omkring bland skräp, plastdunkar, ölburkar samt bildäck på en nersmutsad botten som man inte vet om det är sand eller sten. Vem vill ha en sådan biotop i sitt akvarium? Då är det förklarligt att man har sand från biltema, eller ciklidgrus ifrån akvarieaffären.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #19
          Ursprungligen postat av GraTis
          Det är helt ok att blanda om det funkar, men jag blandar inte för jag tycker inte det funkar o det talar jag gärna om.
          Ursprungligen postat av FLAVUS
          OCH Gratis !
          Du talade ju gärna om att det inte fungerar ?
          Vad är det som inte fungerar menar du ?
          Tror inte själv heller att det är bara att blanda vad som helst men det gör det inte heller om man kör fiskar ifrån samma sjö.

          Du får gärna ta upp det som du gärna gör.
          Bara intressant med olika erfarenheter och gagnar oss alla akvarister.

          MVH / FLAVUS
          Det beror helt på vad anledningen är till att du har ditt akvarium, eller syftet med att blanda? Dom som odlar Boops har jag hört ibland kör dom tillsammans med stora malwifiskar. På åttiotalet var vi nog ganska många som körde Tropheus ihop med stökiga Mbuna. Frontosor med Cyrtocarer är det väl en del som håller än idag. Givetvis funkar det, om det är så man vill ha det.
          Det finns två fantastiska sjöar med massor av fin akvariefisk Malawi och Tanganyika. Det kan vara problem nog att få fisk från samma sjö att gå ihop och det är väl däri tjusningen med hobbyn akvarist ligger, att på nått sätt skapa en biotop något så när lika naturen. Men för den skull behöver man inte göra riktiga biotopakvarier utan man inreder till den fantasivärld som man gillar.
          Att blanda och hålla från båda sjöarna handlar mest om att ta en genväg i syfte att tjäna pengar på sina yngel. Då är man inte akvarist längre utan odlare i mina ögon.
          Ungefär så tänker jag.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #20
            Nu är ju T.ex Tanganyikasjön inte en enhetlig biotop. Det ryms många biotoper däri. Hur ofta stöter Tropheus och Frontosa på varandra i sjön? Sällan eller aldrig. Så att blanda dem i ett kar är kanske i mina ögon lika fel som att blanda Tropheus med Mbuna, om man inte har ett säg 50 meter högt kar. Vill man vara riktigt biotoptrogen får man nog väga in många olika aspekter.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #21
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Svårt med biotopakvarium. Tänk ett biotopakvarium från t.ex någon sjö i centralamerika. Ca fiskar som simmar omkring bland skräp, plastdunkar, ölburkar samt bildäck på en nersmutsad botten som man inte vet om det är sand eller sten. Vem vill ha en sådan biotop i sitt akvarium? Då är det förklarligt att man har sand från biltema, eller ciklidgrus ifrån akvarieaffären.
              Detta är intressant, tycker jag. Det beror ju på vilket perspektiv man lägger på detta med "naturligt" och "biotopriktigt". Människan är ett däggdjur bland andra på planeten som numera gör avtryck i alla biotoper. Så om man placerar sitt perspektiv utanför, vilket jag ibland tycker är ganska givande, då kan man ju få riktigt trevliga stunder framför akvariet med olika mänskliga spår i biotopen, så länge det inte påverkar fiskarna negativt. Bildäck och burkar går ju bort då de sannolikt skulle påverka vattenkvaliten i ett slutet akvarium för mycket. Men en bit av en åra, eller kanske ett äkta människokranium, rester byggnadsmaterial som blivit kvar efter en tänkt vattennivåhöjning.
              Ofta trivs ju många fiskar i dessa artificiella miljöer, där de söker skydd osv.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #22
                Ursprungligen postat av FLAVUS
                Det verkar vara sådant tabu att blanda olika sorters fiskar med varandra , typ Tanganyika/Malawi. Även när det gäller växter.
                Verkar som att det gått någon sjuka om just biotopakvarier.

                Själv har jag inte blandat , har rena Tanganyika-kar.

                Man bör inte ha dom och dom växterna till det och det akvariet för det växer inte så i deras miljö m.m ?
                Påstår inte att det är generellt men man läser mycket om detta i olika forum.

                Förstår tanken och den är god men då ska man väl efterlikna som det ser ut eller ?
                Är det vitt ciklidgrus / faxegrus på botten i Tanganyikasjön ? Men det har dom flesta !
                Vet varför men försvann inte biotopakvariet redan där ?
                Visste inte heller att det fanns Ancistrusmalar/Gibbiceps i Tanganyikasjön ?
                Vissa arter lever djupt och håller till på botten och en del arter närmare strandkanten närmare ytan.
                Blandar man dessa , är det biotop då ?

                BIOTOP betyder : ekologiskt enhetligt område, landskapstyp, typ av livsmiljö, ekosystem, habitat

                Men där spelar det tydligen ingen roll !

                Det viktigaste är väl kanske att få alla fiskar att må bra och har en bra harmoni med varandra så alla trivs " som fisken i vattnet"
                Att vi som har våra fiskar ,gillar det vi ser och njuter av skådespelet och deras beteende.

                Tanken med detta inlägg är att man sett så många kritisera till varför folk har det som dom har det, i sina kar.
                Samtidigt som om man ska skaffa Frontosor som exempel ,så bör man enligt expertisen ha fiskar tillsammans med denna art endast ha fiskar med hög kroppsform, inte långsmala.
                Vore inte typ Auloncaror passa perfekt då ?

                Det är i sig inte förbjudet att blanda, även om jag aldrig skulle göra det.

                Men för min del så tycker jag det är svårt nog att hitta en bra mix från en sjö/plats/flod. Det försvårar enormt i mixen om man blandar in ett främmande temperament.

                Som exempel tycker många att man kan blanda Cyphotilapia frontosa med Cyrtocara moorii .
                Nu när jag har haft Cyphotilapia under en längre tid så märker jag hur känsliga de är i sitt beteende. De kommer absolut överleva med C. moorii men jag ser ju att det går att få ut mer av frontosa än att bara "leva". Med lugnare sällskap så som altolamprologus får fontosan möjlighet att ta plats i akvariet och jag tycker det är en stor skillnad på beteende från när jag tidigare haft frontosa med mer aktiva arter, då har de inte kommit till sin rätt.

                Så en liten sammanfattning från mig är att det egentligen inte handlar om biotopen så mycket utan om beteende. När man säger att man inte ska blanda sjöar så tror många att man kan blanda fritt från Tanganyikasjön, de är ju från samma sjö, men det stämmer ju inte som vi alla vet.

                Vad gäller din fråga om aulonocara så tar nog en vuxen frontosahane den som mellanmål, iaf honorna

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #23
                  Sen vem bedömer vad som fungerar? Många tycker att så länge fiskarna lever så fungerar det. Men jag gissar att många här haft möjlighet att ha artakvarium någon gång när en art verkligen fått ta utrymme och visa upp beteenden som kan vara svåra eller omöjliga att få fram i ett mix-kar. Är det då rätt att fisken bara "lever", eller ska man ge en fisk möjlighet att spela ut hela sitt register?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Grejen är väl mest att basera kompatibilitet baserat på ursprungssjö inte är så intressant. Därför är det ok att blanda. Istället är det bättre att kolla art för art vilka som passar ihop.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #25
                      Helt klart är det så, men sannolikheten för lyckad match tror jag är större om man letar efter fiskar i närområdet.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Nja det tror jag är en myt faktiskt.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #27
                          Jag har inte brytt mig så mycket om det hela. Har blandat en del Tanganyika och Malawi. Dock så är det inte helt lätt och få en bra balans.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #28
                            Jag tror att den viktigaste komponenten i hur bra det går att blanda är var, hur och vilken föda olika arter är programmerade för. Dels kan det vara svårt att blanda köttätare och utpräglade växtätare i ett akvarium, men det kan även vara svårt att blanda arter som konkurrerar om samma föda, då inlärt beteende skapar konflikter.

                            Som med mbunas. Arter som noppar alger och de som skrapar alger tolererar varandra lättare då de noppande är ute efter själva algen, medans de som skrapar är ute efter organismerna i algtäcket, så de äter inte upp själva algen, vilket ses med blida ögon från algätarna. Så då bör man välja arter med olika "betningsteknik" i akvarium.

                            Sen är det väl också en fördel att blanda arter med olika krav på territorium. Frisimmande med grottlekare. Sen om de är från Malawi eller Tanganyika spelar i mina ögon mindre roll. I ett större perspektiv så har väl alla Malawi sitt ursprung från någon Tanganyika som tog sig över till malawisänkan när vattennivån steg och skapade möjlighet att ta sig över.

                            Kommentar

                            • GraTis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 414

                              #29
                              Ursprungligen postat av Pabbe
                              Jag tror att den viktigaste komponenten i hur bra det går att blanda är var, hur och vilken föda olika arter är programmerade för. Dels kan det vara svårt att blanda köttätare och utpräglade växtätare i ett akvarium, men det kan även vara svårt att blanda arter som konkurrerar om samma föda, då inlärt beteende skapar konflikter.

                              Som med mbunas. Arter som noppar alger och de som skrapar alger tolererar varandra lättare då de noppande är ute efter själva algen, medans de som skrapar är ute efter organismerna i algtäcket, så de äter inte upp själva algen, vilket ses med blida ögon från algätarna. Så då bör man välja arter med olika "betningsteknik" i akvarium.

                              Sen är det väl också en fördel att blanda arter med olika krav på territorium. Frisimmande med grottlekare. Sen om de är från Malawi eller Tanganyika spelar i mina ögon mindre roll. I ett större perspektiv så har väl alla Malawi sitt ursprung från någon Tanganyika som tog sig över till malawisänkan när vattennivån steg och skapade möjlighet att ta sig över.
                              Att val av vad dom äter i naturen skulle spela in i ett akvarium tror jag inte är det minsta viktigt utom i vissa särfall, åtminstone inte då det gäller Malawi o Tanganyika. Dom äter ju mestadels den mat man matar dom med och vad dom åt i sjön har dom glömt sen länge. NLS matas dom flesta tanganyikafirrar i akvarium med, det funkar bevisligen för väldigt många.

                              Tror valet är mest en estetisk fråga. Malawis är för palettfärgade o flamsiga för att hållas med mer naturfärgade o galanta tanganyikor
                              Senast redigerad av GraTis; 09 december 2014, 13:53.

                              Kommentar

                              • Pabbe
                                NCS Medlem
                                • september 2006
                                • 1805

                                #30
                                Ursprungligen postat av GraTis
                                Att val av vad dom äter i naturen skulle spela in i ett akvarium tror jag inte är det minsta viktigt utom i vissa särfall, åtminstone inte då det gäller Malawi o Tanganyika. Dom äter ju mestadels den mat man matar dom med och vad dom åt i sjön har dom glömt sen länge. NLS matas dom flesta tanganyikafirrar i akvarium med, det funkar bevisligen för väldigt många.

                                Tror valet är mest en estetisk fråga. Malawis är för palettfärgade o flamsiga för att hållas med mer naturfärgade o galanta tanganyikor
                                Nog för att evolutionen går snabbt i Malawisjön, men att den skulle gå så snabbt bland malawifisk att deras naturliga instinkter att t.ex beta lager skulle "glömmas" när de hamnar i ett akvarium. Det tror inte jag. Visst äter de vad som bjuds; har de något val? Men likväl fortsätter de att skrapa alger i ett nedärvt beteende, i hopp om att finna ätbara organismer. Och åtminstone har jag sett hur vissa arter som inte konkurrerar om samma slags födonisch samsas bättre även i akvarium.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...