Hej hopp !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    Hej hopp !

    Hej !

    Nu har jag snurrat runt en del på forumet här och tagit åt mig av info som ni så hjärtligt delar med er av.Så jag tänkte att det kan vara på sin plats med en liten presentation och ett litet filmklipp av vad jag har.

    Michael heter jag och är boende i Steninge som ligger mitt emellan Halmstad och Falkenberg ute vid kusten. Akvarier har funnits i min närhet sedan barnsben (född 74). Min första egna burk var på 200 liter och innehöll Malawi. Därefter har jag provat mig fram, men det har varit mest ciklider av olika slag. Vid 18 års års ålder så började jag bygga upp min första egna odling i ett källarutrymme som jag fick hyra för en billig peng (privat ägt hus med flera små lägenheter). Det hela resulterade i en odling på ca 30 baljor på mellan 50-600 liter. Där hade jag mesta Malawi och Tanganyika, men där gick en del diskus också. Sedan så rullade det bara på och jag hade sådan tur så att odlingen betalde sig och själv efter bara något år. På den tiden var det inte riktigt lika mycket folk som odlade och sålde privat, men framför allt så var ju inte kontaktnätet lika vida utbrett som idag. Svårare att få kontakt med folk helt enkelt och prisläget såg väldigt annorlunda ut. Det var lättare att få betalt för sin fisk och det faktum att man hade vildfångat hade en högra klang än det har idag.

    Jag har gjort en lång paus nu från allt som har med akvaristik att göra (ca 10 år) p.g.a av jobb och en hel del runt flyttande, både i Sverige och utomlands. Men nu är jag tillbaka i närheten av min födelse ort och tänkte att när man nu ska rota sig(förhoppningsvis) så är det så klart dags för ett akvarium igen. Men då jag för tillfället bor en aning trångt( i mitt tycke) så får det bli ett mindre akvarium men har planer på en ordentlig balaj inom dem närmsta åren. Hur det går med hålla sig från att köpa något större återstår att se !!

    Jag fick nyligen tag på ett akvarium från Akvastabil med tillhörande möbel till ett sjysst pris.
    Riktigt trevlig möbel och väldigt nöjd med köpet. Har funderat lite fram och tillbaka på vad som ska simma i det och det fick helt enkelt bli ett gäng Troffar. Älskar dessa små krabbater som är helt fulla av liv och ett nyckfullt beteende, inte en lugn stund !! Finns ju en del att välja på men jag fick fatt på en fin grupp på 30 Tropheus sp. "red" , Sumbu...otroligt vackra.

    Jag har snickrat ihop ett litet klipp. Ni får ursäkta bildkvalitén har filmat med mobilkameran och diverse repor och permanent smuts syns lite i klippet. Detta är ca 24 timmar efter att jag släppt in dom i baljan.



    Senast redigerad av mrazster; 27 november 2014, 09:45.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Stort välkommen hit och till hobbyn igen. Assnyggt akvarium by the way.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen tillbaka!

      Fina fiskar

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Tack ska ni ha för det !
        Det verkar rulla på fint...har inte gått mer än ett par dagar men redan 3 honor som tuggar !
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Välkommen tillbaka!
          Hoppas på fler fina filmer på dina troffar.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #6
            Tack för det Johan !
            Det kommer säkert fler ! ;-)
            Suget efter fler kar med Troffar har redan givit sig tillkänna !
            Men jag måste verkligen hålla tillbaka ett tag nu !
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            Arbetssätt...