Lek av Crenicichla regani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #31
    Sköna lirare!
    Varför ogillas tofsalger? Jag tycker de kan vara prydsamma i måttlig mängd.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #32
      Klicka på bilden för större version

Namn: C.regani30.jpg
Visningar: 4
Storlek: 106,4 KB
ID: 691861Klicka på bilden för större version

Namn: C.regani31.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,6 KB
ID: 691862Klicka på bilden för större version

Namn: C.regani32.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,1 KB
ID: 691863
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Sköna lirare!
      Varför ogillas tofsalger? Jag tycker de kan vara prydsamma i måttlig mängd.
      I måttlig mängd ja, hehe... Men vad det gäller yngel är det väl bra antar jag, för det finns väl ett gäng små organismer bland algerna som de kan äta?

      Matade dem nyss (om de åt vet jag inte), och det verkar som om mamma gädda är lite nervös, för hon började samla ihop dem, och tog tillbaka dem till grottan.

      Hmm, jag kommer aldrig ihåg, hur mycket salt i förhållande till vatten ska man ha när man kläcker artemia? I de där svarta artemiakläckarna...

      Några bilder från idag, inte jättebra de heller, men man ser vad de föreställer i alla fall.
      Senast redigerad av Micke_A; 07 december 2014, 14:19.
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #33
        Klicka på bilden för större version

Namn: C.regani34.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,4 KB
ID: 691864

        Såg ut som om ett av ynglen tuggade i sig nå't nyss, förmodligen en planarie.
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #34
          2 msk. salt per liter vatten, jag häller vatten i en 1 1/2 liters läskflaska och häller i 3 msk. salt, vatten ska vara rumstempererat (för kallt vatten- då löser sig inte all salt). Tar ungefär 24-36 timmar tills de kläcks, ställ de där det är varmt då går det snabbare.
          Lycka till

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #35
            Hmm, jag tog vatten direkt ur karet, i en så'n där svart artemiakläckare, och fyllde den nästan ända upp, hur mycket rymmer en så'n? Tog en matsked, kanske skulle hälla i en till?
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 457

              #36
              Häll bort lite - den ska inte fyllas ända upp. Lägg den vita grejen (inte koppen utan spiralgrejen) på plats och häll så mycket vatten att det når inte till de vita kanterna. Har du för mycket vatten funkar det inte. Det finns en markering på sidorna, invändigt, på den svarta. Det är lite över en halvliter. Du kan ta akvarievatten förstås. Ska stå ljust. räcker med en matsked till halvlitern.

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #37
                Ok, har för mig att det är två kanter på insidan, blev osäker på vilken man skulle fylla till.
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #38
                  Räcker rumstemperatur, ska man inte upp i typ 25 grader?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • mars 2013
                    • 457

                    #39
                    Jag kläcker mina i rumstemperatur som varierar med årstider.
                    Det kläcks snabbare på sommaren, men funkar på vintern också, om jag ställer på en varm plats dvs. inte på fönsterbänken, har dragiga fönster.
                    25 grader låter optimalt. Nån lampa efter 26 timmar så de simmar till ljuset.
                    Min erfarenhet är att det finns mest nauplier efter 36 timmar.
                    Jag brukar förkläcka i en matlåda fylld med 2 cm saltvatten och hälla försiktigt i det svarta, yttre ringen, sen hälla lika försiktigt satvatten i mitten tills det uppnår rätt nivå. På så sätt kan man ha artemia kontinuerligt om man har bara en kläckningsburk.

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #40
                      Köp en pipett på Panduro eller en doseringsspruta på Apotek (en sån som doserar hundmedicin) och spruta in mot yngel. Mamma lär sig snabbt att det betyder mat.

                      Kommentar

                      • Micke_A
                        NCS Medlem
                        • januari 2003
                        • 638

                        #41
                        Får se om de här äggen är gångbara fortfarande, de har legat i kylen ett bra tag, och det verkar ha kommit in fukt i röret. Och de där skallösa som ligger i vätska, de ska tydligen gå och kläcka också, men om de redan är skalade, lever de verkligen då? Och den flaskan har också stått ett tag. Men vad jag förstår, så ska den tydligen vara rätt hållbar.
                        MVH Micke

                        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                        Kommentar

                        • Micke_A
                          NCS Medlem
                          • januari 2003
                          • 638

                          #42
                          Klicka på bilden för större version

Namn: C.regani36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,3 KB
ID: 691876Klicka på bilden för större version

Namn: C.regani37.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,5 KB
ID: 691877Klicka på bilden för större version

Namn: C.regani38.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,5 KB
ID: 691878

                          Några nya bilder. De verkar inte ha minskat i antal vad jag kan se.
                          MVH Micke

                          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #43
                            Läckra bilder. Jag hade många gånge rlek men fick aldrig frisimmande. Coolt att se.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Micke_A
                              NCS Medlem
                              • januari 2003
                              • 638

                              #44
                              Ok, så det är svårt att ens få dem till det frisimmande stadiet? Nu är de väl inne på sin tredje eller fjärde dag som frisimmande, och även om jag inte är överförtjust i de där tofsalgerna, så finns det väl en del ätbart bland dem.
                              MVH Micke

                              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                              Kommentar

                              • Micke_A
                                NCS Medlem
                                • januari 2003
                                • 638

                                #45
                                Nu kan man se ett tunt svart band på ynglens sidor. De är kanske något färre nu.
                                MVH Micke

                                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                                Kommentar

                                Arbetssätt...