Partiklar i vattnet & råd önskas (Bilder finns).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chz
    Användare
    • maj 2013
    • 4

    Partiklar i vattnet & råd önskas (Bilder finns).

    Hej,

    Mitt 530l Malawi har varit igång i ungefär ett år efter att vi flyttat. Jag tampas just nu med ett smutsigt problem och det börjar kännas rätt uppgivet. Jag har småpartiklar i vattnet och jag blir inte av med dem.

    Den första bilden är tagen vid botten, den andra i mitten och den tredje i toppen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20141116_142401.jpg
Visningar: 1
Storlek: 961,3 KB
ID: 700330Klicka på bilden för större version

Namn: 20141116_142435.jpg
Visningar: 1
Storlek: 934,2 KB
ID: 700331Klicka på bilden för större version

Namn: 20141116_101349.jpg
Visningar: 1
Storlek: 923,8 KB
ID: 700332

    Större delen av tiden har jag filtrerat med ett Fluval Fx5, innehållande:
    Fluvals skumfilter runt korgarna,
    Biomax i första korgen, Eheim substrat pro i andra och grov filtermatta i tredje.

    och ett Fluval 306 innehållande grov filtermatta och biomax.

    Jag byter ungefär 50% vatten i veckan på råd från fiskhandlare och matar med hemmagjord räkmix och aquatic nature granulat. Tillsätter även bikarbonat vid vattenbyten. Akvariet är tänt ungefär 8 timmar per dag, är växtlöst och har som främsta inredning lavasten.

    Problemen startade efter ett par månader och jag drog då ner på matningen, och köpte flaska på flaska med Easy life FFM, men problemen kvarstod. Jag tänkte att vattnet kanske behövde mer tid och lät det gå. Fiskarna har vuxit och lekt under tiden (bland småpartiklarna....) och för några månader sen fick jag nog. Jag bestämde mig för att börja filtrera mer mekaniskt, på order från den lokala zoohandlaren, filtervadd i bottenkorgen på FX5 och 306. Inget resultat...

    Jag har även stängt av alla prylar för att se vart partiklarna tar vägen och det förfaller som att de inte har någon vidare lust att ta sig ner mot botten (har för övrigt ett mindre mbuna akvarium utan några partiklar och som iofs har mindre filtrering).

    Om någon med mer erfarenhet har ett tips om hur jag kan gå vidare kommer det att uppskattas enormt...Vad tror ni?

    Hälsningar
    Christoffer
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Om du tar ett innerfilter och kör det med filtervadd borde det ju gå. Uvc funkar också.

    Men orsaken till problemet är fortfarande kvar oavsett. Lavastenar har ju en förmåga att samla skit p g a alla små håligheter. Matningen, hur mycket matar du?

    Ser det ut att vara infusioner (som en dimma)?

    Kommentar

    • Chz
      Användare
      • maj 2013
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Om du tar ett innerfilter och kör det med filtervadd borde det ju gå. Uvc funkar också.

      Men orsaken till problemet är fortfarande kvar oavsett. Lavastenar har ju en förmåga att samla skit p g a alla små håligheter. Matningen, hur mycket matar du?

      Ser det ut att vara infusioner (som en dimma)?

      Tack för svaret!

      Jag funderade ett tag på att köpa in ett Hagen AquaClear Quick Filter och pröva, är det effektivare än filtervadd i ytterfilter? Som du säger finns ju den onda källan ändå kvar och det är den jag vill få väck.

      När jag matar med räkmix brukar det ta slut på ett par minuter, däremot har den senaste satsen delat sig ganska fort men det brukar sugas upp i filtret på 10-15 min. Det mindre akvariet (ej lavasten) får samma mix. Men som jag tolkar dig finns det alltså risk att matresterna är kvar i lavastenen då?

      Jag upplever ingen dimma, så det är nog inte infusioner. Däremot så är det rätt mycket partiklar på ytan.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Partiklarna kommer ju säkert från maten, vart skulle dom annars komma ifrån? Jag skulle gå ut i skogen och plocka sten och ta bort all lavasten.

        Det är lättare att byta filtervadd i ett innerfilter, och det kanske du bör göra så att vadden kan göra sitt jobb ordentligt.

        Kommentar

        • Pike
          Användare
          • september 2014
          • 21

          #5
          Jag har samma problem som du. Installerade ett Aquaclear powerhead 30 med Quickfilter igår. Kör även med filtervadd i ett innerfilter (Fluval 4+). Tycker inte det hjälper så bra. Partiklarna verkar helt enkelt inte sugas in i filtren utan virvlar bara runt i vattenflödet.

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Det du behöver är ett innerfilter som har rejäl krut i sig. AquaEl 1100 eller starkare... fyll hela med filtervadd och låt det göra sitt jobb. Tar 1 timme kanske och det blir bra, men du får byta vadd ofta! Mata mindre så blir det bra
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Jag har fått samma sak ett par gånger.
              Kan va så att du fått infusioner pga av att det inte är balans i karet och byter man vatten så blir dom fler. mörklägg karet några dar och sen tar du det lungt med matning.
              Har fungerat för mig åtminstone om vi pratar om infusioner.
              UV-C fungerar även klockrent.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Chz
                Användare
                • maj 2013
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Partiklarna kommer ju säkert från maten, vart skulle dom annars komma ifrån? Jag skulle gå ut i skogen och plocka sten och ta bort all lavasten.
                Jag tror att jag kommer att plocka ur stenen och se vad som händer. Har studerat stenarna en stund idag och ditt resonemang känns för logiskt. Att man inte tänkt på det...Tack för tipset! Kommer nog ändå behöva dammsuga upp det som redan är i.

                Ursprungligen postat av {_AquA_}
                Det du behöver är ett innerfilter som har rejäl krut i sig. AquaEl 1100 eller starkare... fyll hela med filtervadd och låt det göra sitt jobb. Tar 1 timme kanske och det blir bra, men du får byta vadd ofta! Mata mindre så blir det bra
                Antar att det är matningen i kombination med stenarna, trist läge. Jag har ett Eheim Compact+ 5000 liggandes. Tror du/ni att man kan fixa någon form av innerfilter av det?

                Tack för svaren.

                Kommentar

                • Chz
                  Användare
                  • maj 2013
                  • 4

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Jag har fått samma sak ett par gånger.
                  Kan va så att du fått infusioner pga av att det inte är balans i karet och byter man vatten så blir dom fler. mörklägg karet några dar och sen tar du det lungt med matning.
                  Har fungerat för mig åtminstone om vi pratar om infusioner.
                  UV-C fungerar även klockrent.
                  Hmm, jag fick uppfattningen om att infusioner gav ett mer dimmigt/mjölkigt intryck. Min uppfattning är att vattnet inte är jätteoklart, utan mest irriterande partiklar som virvlar runt. Det kanske finns olika typer? Lyckas googla mig till gröna och ofärgade, men båda ser ändå dimmiga ut.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Partiklar borde inte vara infusorier, de är så små att de syns som dimma.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av Chz
                      Hmm, jag fick uppfattningen om att infusioner gav ett mer dimmigt/mjölkigt intryck. Min uppfattning är att vattnet inte är jätteoklart, utan mest irriterande partiklar som virvlar runt. Det kanske finns olika typer? Lyckas googla mig till gröna och ofärgade, men båda ser ändå dimmiga ut.
                      Ok du kanske har rätt att det inte är infusioner. Vilket fall så har jag haft det ett par gånger, små partiklar som är så pass stora att det syns med blotta ögat. Hos mig har det uppstått på sommaren. Jag inbillar mig att det har med obalans i karet i samband när jag missköter eller går i från rutinen för vattenbyte ?

                      Tre individuella åtgärder som hjälper hos mig:
                      Släck belysningen och mata mindre
                      UV-C
                      Eller tillsätt bikarbonat

                      Vad som inte har hjälp:
                      Byta mer vatten
                      Rengör filtren
                      Tillsätt easylife
                      Senast redigerad av Johan F; 17 november 2014, 22:48.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      Arbetssätt...