Tilapia mossambica (Röd) VF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Tilapia mossambica (Röd) VF

    Ja nu har akvarieteknik en nyhet på sin lagerlista, vad är detta kan man undra ?, ordet röd får mig att tänka på odlingsformen tilapia röd men det står VF ?, någon som vet mer om vad detta är ?

    Tilapia Mossambica (Röd) VF Oreochromis var. mossambicus 8-10cm 90kr Akvarieteknik 2014-09-29
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Jag gissar att det är någonting liknande de fiskar som säljs världen över som "red tilapia". Googla på det så får du en uppfattning om vad det är för firre. I så fall är det en hybrid mellan olika Oreochromisar där mossambica troligen ingår. De största jag sett har legat på över 3kg... ☺

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Tack för tipset förresten. Jag blev lite intresserad av att skaffa några.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Sjödin
        Tack för tipset förresten. Jag blev lite intresserad av att skaffa några.
        kul att någon läser inlägg och extra kul om det leder till någon form av aktivitet. Men varför akva
        rieteknik kallar dem VF förstår jag inte, tror som du att det är den så kallade "Röd Tilapia"

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          De kanske har hybridiserat i det vilda?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ja nu finns bild på akvarietekniks hemsida, ser ut som en röd hybrid mossambicus..........

            http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=log inguest&p=H
            Tilapia Mossambica (Röd) VF
            Senast redigerad av HåkanM; 07 oktober 2014, 08:15.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja nu finns bild på akvarietekniks hemsida, ser ut som en röd hybrid mossambicus..........

              http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=log inguest&p=H
              Tilapia Mossambica (Röd) VF
              Tycker bilden liknar det som fanns för 20 år sedan och såldes som guldtilapia, modernare "röd tilapia" jag sett har en annan kroppsform

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #8
                Vad jag förstår är de utplanterade på en del håll i världen, kanske även odlingsformer? Kanske är därför de kallar dem VF?
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • KjellM
                  NCS Medlem
                  • november 2006
                  • 172

                  #9
                  Så mange som lignet på disse i den Dominikanske republikk, se denna tråd:

                  Hei! Skal 14 dager til den Dominikanska republik. Har alltid med dykkermaske og utstyr for å se på fisk. Noen som vet om det er noen fine floder eller vann for å se ciklider, malar eller annat på øen?


                  Ble kanskje feil - tråden "Dominikanska republikk" från 2009.
                  Senast redigerad av KjellM; 15 oktober 2014, 00:48.

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                    Tack för tipset förresten. Jag blev lite intresserad av att skaffa några.
                    Ja nu har både Rolles och Djurmagasinet på storheden hemma Röd tilapia, rejäl storlek får man säga,
                    här får man nog mest möjligt akvariefisk räknat i kronor per kilo....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...