Två nya Parananochromis beskrivna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Två nya Parananochromis beskrivna

    Anton Lamboj är i farten igen och har beskrivit två nya arter från Gabon och södra Camerun.


    Parananochromis elobatus
    samt
    Parananochromis orsorum

    Tidigare "kända" som:
    (Parananochromis sp. "Ntem" och Parananochromis sp. "Sanaga"

    Hoppas jag snart har både bilder och fullständig beskrivning:
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har fått hela artikeln av Anton nu och han har lovat nya bilder. Jag kommer dessutom antagligen få bilder av Michel Keijman. Jag får inte ta bilderna ur PDF:en pga copyright.


    Parananochromis orsorum == Parananochromis sp. "ndjo" and Parananochromis sp. "ntem" . Kollar upp detta för att vara säker. Edit: Japp detta är korrekt, den var känd under båda dessa namn. Artregistret är inte helt uppdaterat här.
    Hittas i floden Ndjo i södra Camerun. Floden Ndjo är biflod till Ntem floden.

    Parananochromis elobatus == Parananochromis sp. "sanaga"
    Senast redigerad av DaRe; 23 september 2014, 20:04.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Artregistret uppdaterat.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      Arbetssätt...