Thomasi ciklider (Anomalochromis thomasi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompii
    Användare
    • september 2014
    • 1

    Thomasi ciklider (Anomalochromis thomasi)

    Väljer att gå ut hårt här på forumet. Troligen alldels för hårt men men.
    Efter att ha ägnat hela min "akvaristkarriär" till sällskapsfiskar (endlers, molly etc) så känner jag att det nu är dags för en liten förändrig. Jag har alltid varit fascinerad av ciklider men aldrig riktigt vågat ge mig på dessa underbara fiskar. Känner dock nu att det äntligen är dags.
    Efter att ha spenderat ett par timmar letandes efter den perfekta fisken så hittade jag till slut den, Thomasiciklid ( Anomalochromis thomasi ).
    Det verkar vara den perfekta fisken för mig. En utav de enklaste cikliderna samt att den nog skulle passa ganska bra i mitt 150L-akvarium. Jag har dock ett par frågor gällande dessa.
    Vill helst veta så mycket som möjligt om fiskarna innan jag köper dom så all information är välkommen. Missar jag något viktigt så får ni gärna komplettera.


    Först och främst, vad tycker ni om min plan?
    Jag har tänkt att ha ett par (en hona och en hane) i akvariet. Som städpatrull så tänkte jag ha mitt ancistrus-par (stor hane på 17 cm, hona på dryga 15 cm). Skulle detta funka eller går Thomasi inte ihop med Ancistrus?
    Mina ancistrus är ju även ganska stora, kan detta bidra till att de/Thomasi känner sig extra hotade i samband med lek?


    Fiskar tillsammans med Thomasi
    Skulle jag kunna ha några fiskar tillsammans med Thomasi utan att det blir bråk? Om så vilka?
    Skulle t.ex ett stim med neontetror gå bra tillsammans med ett par av Thomasi?


    Inredning
    Eftersom att min akvarium inte är särskilt högt utan mer ett avlångtkar så tänkte jag ha en stor rot mot bakrutan som täcker ca 80& av bakrutan. På de sista 20% tänkte jag bygga upp ett stenrös med lite små grottor. Kommer även plantera lite växter jäms med bakrutan/roten och sedan på andra sidan av karet (stenrös till höger sida av karet, växter på vänster).
    Funderar även på att samankoppla en lite rot med den stora så att det blir som en liten bro mitt i karet (kanske ha javamossa runt den roten). Därefter ha någon grotta för ancistrus och sedan lite växter längre fram i karet, t.ex anubias.
    Vad tror ni om detta? Skulle det funka? Finns det något speciellt Thomasi föredrar när det kommer till inredningen? Vad för sorts bottensubstrat bör jag gå på? Sand? Grus? Hur grovt?


    Växter
    Väljer att göra en egen liten sektion för växter.
    Vilka växter/sorters växter bör man ha i ett kar "Thomasi-kar"?I och med att de kan lägga äggen på växterna så känns det ju som att växter som t.ex anubias och svärdplanta borde vara att föredra? Vilka växter skulle ni rekommendera?


    Cirkulation och ljus
    Jag har hört att ciklider gärna vill ha lite mer fart i karet än vad vanliga sällskapsfiskar föredrar, gäller detta även Thomasi? Har väl nu en liten svagare pump på ca 700-800l/h, hur mycket extra bör jag ha för Thomasi?
    Hur är de när det kommer till ljus? Föredrar de starkt ljus eller lite svagare? Eller spelar det ingen roll?


    Foder
    Vad bör jag mata dom med? Vet att dom är allätare men något foder måste de väl föredra?
    Läst att de t.ex äter insekter, alger och organiskt slam (?). Några speciella insekter och vad exakt är organiskt slam? Har även för mig att de äter räkor, snackar vi då vanliga skalade räkor eller akvarieräkor (t.ex körsbärsräkor)?
    I och med att de gillar alger, kan man då mata dom med algwaffers?
    Är det skalad artemia som gäller när det kommer till yngel?


    Yngel
    Hur ska man göra när det kommer till yngel? Äter dom upp sina egna yngel eller kan man låta ynglerna vara i samma kar? Om de äter upp sina yngel så kan det ju vara smart att iafl flyta ett par till ett yngelkar.
    Hur ser det ut när det kommer till utfodring? Har hört att det tar ca 5-6 dagar innan ynglerna utvecklas från larver till frisimmande fiskar. Bör man mata ynglerna även när de är larver (isfl med vad) eller ska man börja mata först när de är frisimmande (5-6 dagar)?
    Ungefär vid vilken ålder blir ynglerna könsmogna? Är ynglerna lika kinkiga som de vuxna när det kommer till parfördelning eller kan man t.ex låta 30 yngel/halv vuxna fiskar gå tillsammans i ett kar? Eller bör man kanke försöka sälja av dom så snabbt som möjligt? Om så, i vilken ålder är de mogna för detta/att säljas?


    PRIS
    Hur mycket kostar ett vuxet par?
    Hur mycket/när kan man sälja ynglerna för?


    Nu blev det en massa frågor på en och samma gång. Ber om ursäkt för detta.
    Blir lite smått manisk när jag väl fastnat för en fisk och vill då veta allt om den så att jag kan ge fiskarna de bästa möjliga förutsättningarna.
    Om jag har missat något så får ni som sagt gärna komplettera.
    Ber om ursäkt för eventuella grammatikfel ^^
    Tack så jättemycket!

    Klicka på bilden för större version

Namn: eksMumP.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,2 KB
ID: 700198
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av den här arten, men eftersom ingen annan svarar så tänker jag ändå göra ett försök baserat på vad jag kan hitta om arten.

    Din plan:
    De ska enligt uppgift vara tåliga, lättskötta och lättlekta och en bra nybörjarciklid så du kommer att lyckas bra så länge du sköter vattenbytena. Ancistrus sp. är ju ganska fredliga och jag har sett ciklider på 5-6 cm som vanligen är väldigt fredliga trycka iväg malar tre gånger deras storlek sidledes när de kommit för nära ägg/yngel så det borde nog inte vara några problem.

    Sällskap
    De ska vara fredliga så sällskap ska inte vara något större problem. Någon fin stimfisk, t.ex. mindre tetror (Pseudomugil furcatus är en personlig favorit) pansarmalar, eller om du vill hålla dig till afrika någon mindre synodontis.

    Som alltid är det bäst att skaffa en liten grupp ungdjur och låta dom para ut sig. Någonstans läste jag att de kan vara lite svåra att para ut och att hanen ofta jagar honan, så med en grupp har du bättre förutsättningar. När ett par bildats så kommer dom att ta ett revir och börja vakta det mot inkräktare. Då kan du ta bort de övriga.

    Är akvariet långt nog (kunde inte se några mått) och ordentligt inrett så kan du försöka hålla två par eller varför inte skaffa ett par Pelvicachromis pulcher ?Men då måste som sagt akvariet var långt nog och inredas så siktlinjer bryts och tydliga revirgränser finns.

    Inredning
    Kan inte fullt ut visualisera vad du tänkt dig. Vad jag kan se föredrar de ordentligt med skrymslen och gömställen som rötter, stenar, växter och välta blomkrukor, en del öppen simyta och flata stenar för lek. Finns det ordentligt med skydd i hela akvariet är chanserna större att fiken känner sig trygg och då visar de sig ofta mer. Dessutom har fiskarna flera ställen att välja på, råkar den enda grottan för malar vara placerad precis där cikliderna väljer sin lekplats bäddar det för onödiga konflikter. Tänker du försöka med fler än ett par eller ha t.ex. ett par paletter får du ta med det i beräkningarna när du inreder. Mörka färger kommer att få fiskens färger att framträda bättre. Som bottensubstrat hittar jag rekommendationer på fint grus eller grov sand. Tänker du skaffa dig pansarmalar ska du nog undvika grövre sand.

    Växter
    Tror det är helt godtyckligt. Anubias förekommer antagligen i deras naturliga habitat, och är väldigt tacksamt då de går att binda fast på stenar och rötter så man kan få grönska utan att stjäla bottenyta. Annars är det nog snarare dina estetiska preferenser och val av belysning som avgör vad du bör ta.

    Cirkulation och ljus
    Att alla ciklider vill ha strömt stämmer inte, det finns många arter från vitt skilda delar av världen så det skiljer sig kraftigt. Vad jag kan se lever thomasicikliden i små bäckar så något strömt vatten borde inte vara något problem men inred så att det bildas lugna platser där de kan vila om de vill, det skadar ju inte att inreda så att strålen från pumpens utblås splittras. Ljusmässigt hittar jag inte mycket, men om du kör med växter som klarar sig på mindre ljus som t.ex. anubias och cryptocoryne klarar du dig med svagare belysning. Ett dunkelt akvarium är ofta mer effektfullt.

    Foder
    Verkar äta allt. Bra torrfoder eller små ciklidpellets blandat med lite fryst och/eller levande borde funka. En skalad räka är på tok för stor för dom, men mygglarver och sånt som du kan håva upp i valfri sjö/dike/å och går in i munnen tar de nog med nöje. Och nykläckt artemia verkar rekommenderas till nykläckta yngel.

    Yngel
    Det kan ta några lekar innan föräldrarna lär sig men de ska enligt uppgift vara lättlekta så det löser sig nog. Föräldrarna vaktar sina ägg och yngel, och du behöver inte mata förrns ynglen blir frisimmande då de lever på sin gulesäck fram till dess. Vad jag kan se tar ynglen nykläckt artemia direkt. Vad jag hittar växer ynglen långsamt, men om du håller dig till ett par så har du plats för ett gäng med föräldrarna. Är syftet att odla så är det säkert fördelaktigt att suga upp ett gäng och dra upp i ett separat kar. Men om du bara tycker att det är kul om något eller några överlever kan du låta dom gå kvar med föräldrarna. Om du matar tillräckligt ofta skulle det förvåna mig om inte ett gäng överlever i varje kull.

    Jag gissar att de ska vara några centimeter innan de är lätta att sälja, de som finns att beställa anges vara 3-4cm. Hur lång tid det tar för dom att nå dig kan jag inte svara på, inte heller när de börjar bilda par och blir könsmogna.

    Pris
    De går att beställa för 40-50kr styck och de jag sett i butik kostade ~60. så du kan få en grupp om 6 för 3-400:-, sen får du antagligen tillbaka lite när du lämnar in de som blivit över efter parbildningen. Vad en akvariebutik kan tänkas ge för yngel har jag ingen aning om, hör med din lokala butik om de är intresserade?

    Jag har inte pysslat så länge med ciklider, men hoppas att det här är till någon hjälp. Så länge du sköter vattenbytena kommer det att gå fint för dig.

    Jag har ingen erfarenhet av den här arten, men eftersom ingen annan svarar så tänker jag ändå göra ett försök baserat på vad jag kan hitta om arten.

    Din plan:
    De ska enligt uppgift vara tåliga, lättskötta och lättlekta och en bra nybörjarciklid så du kommer att lyckas bra så länge du sköter vattenbytena. Ancistrus sp. är ju ganska fredliga och jag har sett ciklider på 5-6 cm som vanligen är väldigt fredliga trycka iväg malar tre gånger deras storlek sidledes när de kommit för nära ägg/yngel så det borde nog inte vara några problem.

    Sällskap
    De ska vara fredliga så sällskap ska inte vara något större problem. Någon fin stimfisk, t.ex. mindre tetror (Pseudomugil furcatus är en personlig favorit) pansarmalar, eller om du vill hålla dig till afrika någon mindre synodontis.

    Som alltid är det bäst att skaffa en liten grupp ungdjur och låta dom para ut sig. Någonstans läste jag att de kan vara lite svåra att para ut och att hanen ofta jagar honan, så med en grupp har du bättre förutsättningar. När ett par bildats så kommer dom att ta ett revir och börja vakta det mot inkräktare. Då kan du ta bort de övriga.

    Är akvariet långt nog (kunde inte se några mått) och ordentligt inrett så kan du försöka hålla två par eller varför inte skaffa ett par Pelvicachromis pulcher ?Men då måste som sagt akvariet var långt nog och inredas så siktlinjer bryts och tydliga revirgränser finns.

    Inredning
    Kan inte fullt ut visualisera vad du tänkt dig. Vad jag kan se föredrar de ordentligt med skrymslen och gömställen som rötter, stenar, växter och välta blomkrukor, en del öppen simyta och flata stenar för lek. Finns det ordentligt med skydd i hela akvariet är chanserna större att fiken känner sig trygg och då visar de sig ofta mer. Dessutom har fiskarna flera ställen att välja på, råkar den enda grottan för malar vara placerad precis där cikliderna väljer sin lekplats bäddar det för onödiga konflikter. Tänker du försöka med fler än ett par eller ha t.ex. ett par paletter får du ta med det i beräkningarna när du inreder. Mörka färger kommer att få fiskens färger att framträda bättre. Som bottensubstrat hittar jag rekommendationer på fint grus eller grov sand. Tänker du skaffa dig pansarmalar ska du nog undvika grövre sand.

    Växter
    Tror det är helt godtyckligt. Anubias förekommer antagligen i deras naturliga habitat, och är väldigt tacksamt då de går att binda fast på stenar och rötter så man kan få grönska utan att stjäla bottenyta. Annars är det nog snarare dina estetiska preferenser och val av belysning som avgör vad du bör ta.

    Cirkulation och ljus
    Att alla ciklider vill ha strömt stämmer inte, det finns många arter från vitt skilda delar av världen så det skiljer sig kraftigt. Vad jag kan se lever thomasicikliden i små bäckar så något strömt vatten borde inte vara något problem men inred så att det bildas lugna platser där de kan vila om de vill, det skadar ju inte att inreda så att strålen från pumpens utblås splittras. Ljusmässigt hittar jag inte mycket, men om du kör med växter som klarar sig på mindre ljus som t.ex. anubias och cryptocoryne klarar du dig med svagare belysning. Ett dunkelt akvarium är ofta mer effektfullt.

    Foder
    Verkar äta allt. Bra torrfoder eller små ciklidpellets blandat med lite fryst och/eller levande borde funka. En skalad räka är på tok för stor för dom, men mygglarver och sånt som du kan håva upp i valfri sjö/dike/å och går in i munnen tar de nog med nöje. Och nykläckt artemia verkar rekommenderas till nykläckta yngel.

    Yngel
    Det kan ta några lekar innan föräldrarna lär sig men de ska enligt uppgift vara lättlekta så det löser sig nog. Föräldrarna vaktar sina ägg och yngel, och du behöver inte mata förrns ynglen blir frisimmande då de lever på sin gulesäck fram till dess. Vad jag kan se tar ynglen nykläckt artemia direkt. Vad jag hittar växer ynglen långsamt, men om du håller dig till ett par så har du plats för ett gäng med föräldrarna. Är syftet att odla så är det säkert fördelaktigt att suga upp ett gäng och dra upp i ett separat kar. Men om du bara tycker att det är kul om något eller några överlever kan du låta dom gå kvar med föräldrarna. Om du matar tillräckligt ofta skulle det förvåna mig om inte ett gäng överlever i varje kull.

    Jag gissar att de ska vara några centimeter innan de är lätta att sälja, de som finns att beställa anges vara 3-4cm. Hur lång tid det tar för dom att nå dig kan jag inte svara på, inte heller när de börjar bilda par och blir könsmogna.

    Pris
    De går att beställa för 40-50kr styck och de jag sett i butik kostade ~60. så du kan få en grupp om 6 för 3-400:-, sen får du antagligen tillbaka lite när du lämnar in de som blivit över efter parbildningen. Vad en akvariebutik kan tänkas ge för yngel har jag ingen aning om, hör med din lokala butik om de är intresserade?

    Jag har inte pysslat så länge med ciklider, men hoppas att det här är till någon hjälp. Så länge du sköter vattenbytena kommer det att gå fint för dig.

    Kommentar

    Arbetssätt...