Tanganyika för hela slanten !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #31
    I brist på lämplig grotta (enligt dom) så tar dom vad som bjuds, varför suga ut dom? ta upp snäckan skaka ut så många yngel du vill ha o låt några vara kvar så du kan se om dom klarar resten själva. Mille.
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #32
      Oj här har jag missat att läsa på ett tag ser jag. Kul att du vart av med sjukdomen, slappna inte av för mycket bara så du får tillbaka den utan var lite extra försiktig nu ett tag.

      Hur såg den döda hästnosen ut? Var det för de hade slagits så borde fenorna vara väldigt trasiga.

      Kul med leleupi yngel, har själv ett par som lekt många gånger och visst blir de bättre och bättre på att vakta sina yngel men än så länge är runt 10 dagar efter att de kläckts rekordet. I början lyckades de bara att försvara ett par dagar så vill du ha kvar dem får du nog ta upp dem rätt snabbt. N.leleupi är ju rätt dåliga föräldrar i jämförelse med många andra tanganyika så räkna inte med att några överlever i ditt huvudkar.

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • mars 2014
        • 122

        #33
        Tack för ditt tips Pierre !
        När det gäller buksoten så är jag övertygad om att det är över.
        Har aldrig sett mina fiskar i så gott skick som nu.

        Ska villigt erkänna att jag inte tänkte på hur hästnosen såg ut när jag hittade den död.
        Du fick mig att i alla fall att vara mer observant vid nästa tillfälle och det tackar jag för.

        Har också förstått att Leleupi är lite krångligare att föda upp.
        Är inte så enkelt som Mille föreslog då dom flesta ynglen inte är I snäckan ,dom är runt omkring.
        Enligt mina tidigare erfarenheter så lär jag vänta ca. 1 vecka innan jag försöker att få dom till ett annat kar.
        Det tråkigaste just nu är att i mitt yngelkar så går det 10-12 st. Röd Zebra + 12-15 Rostciklider på väntan av att köpas .
        Har på sista 7-8 dagarna sålt av ca. 160 Malawiyngel men har dessa kvar ?
        Måste ha detta karet tömt innan jag för över ynglen från det stora karet.

        Kommentar

        • FLAVUS
          Användare
          • mars 2014
          • 122

          #34
          Tog och dammsög ca. hälften av ynglen nu och lade dom i Ancistrus-karet där malarna och Guppyn är.
          Får där utvärdera om jag eller föräldrarna lyckas bäst.
          Bara att vänta och se resultatet.

          Kommentar

          • FLAVUS
            Användare
            • mars 2014
            • 122

            #35
            Dua har nog så himla rätt Pierre !
            3 dagar så vaktade honan riktigt rejält och envetet.
            När jag kom hem efter jobbet idag så såg jag att hanen luskade omkring i boet och honan var som borta och brydde sig inget.
            Kan inte se att det finns några yngel kvar så dom blev nog till mat.
            Ska ta upp alla nästa gång efter 3 dagar.

            Kommentar

            • FLAVUS
              Användare
              • mars 2014
              • 122

              #36
              Är rätt säker på att mina Multisar har rom på G , då jag ser ena honan vakta sin snäcka intensivt mot alla invånare, även troffarna som är
              betydligt större,Leleupisarna samt dom irriterande Petricola-malarna.

              I karet med hästnosar och snäcklekare så skönjas även där en kull inom kort.
              Ena hanen försöker locka till sig en hona till sin snäcka och gör sig till för honorna,speciellt en.
              Så där är det bara frågan om när.
              Ska bli kul att följa.

              Uppdaterar så fort jag vet och ser !
              Mvh

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • mars 2014
                • 122

                #37
                Var som jag trodde !

                Kom hem för en stund sen och som min vana trogen så går jag alltid ett varv och kollar alla mina kar.
                Till min förtjusning så såg jag nykläckta yngel i Multisens snäcka.
                Nu är det dom som går i det stora 540-karet tillsammans med Troffar,Jullar,Leleupisar mm.
                Så frågan är vad jag ska göra nu ?
                Är rädd att dom kan bli till mat så snart övriga invånare inser fakta.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #38
                  Multisarna är tuffa och försvarar sina yngel. Det blir alltid några kvar även om de attackeras av "rovdjuren" Finns det tillräckligt med gömställen (snäckskal)?
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • FLAVUS
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 122

                    #39
                    Multisarna har själva burit iväg med 2 snäckor som ligger skilda från övriga.
                    Dom har placerat dessa i innersta hörnet av karet och framför har jag byggt upp ett litet stenröse med stenar i storlek ca. 5x5 cm i fall att.
                    Tror dom känner sig trygga och ska till en del för att komma åt dom som håller sig på sin vakt.
                    Men det finns som sagt en del tuffa fiska som inte räds dessa om det kniper, då tänker jag i första hand på Jullarna och Leleupisarna.
                    Man får väl se hur det utvecklas och ge det en chans , fungerar det inte så vet man till nästa gång.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #40
                      Ja, Leleupisar är rediga stråtrövare.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #41
                        Jag håller med Wilhelm, låt dem vara. Någon/några brukar klarar sig, gör de inte det så ge dem lite fler snäckor så fungerar det säkert tillslut. Har själv multisar och jag resonerar så att det räcker om ett fåtal klarar sig per år, annars är akvariet snart fullt och jag vill slippa sortera. Jag har bara tagit ut några gamla hanar som inte längre fick ha kvar något revir. Jag tycker att det är intressantare att ha ett fåtal (10-12st + yngel) multisar så man kan skilja på individer och se vad som händer i gruppen.

                        Kommentar

                        • FLAVUS
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 122

                          #42
                          Det lutar åt att det blir så att jag låter dom vara. I alla fall denna gången.
                          Får hoppas på Snäcklekarna i det andra karet så att jag kan ta några där i stället.
                          Än så länge så håller dom ut och jag såg idag vid flera tillfällen att när Leleupisarna blev för jobbiga runt boet så kom hanen till undsättning och attackerade dom rejält.
                          Han blev syndigt aggressiv och gav sig inte en tum den lilla rackare och dom stora ger upp.
                          Riktigt kul att se dessa små tuffingar hävda sig som dom gör.

                          Kommentar

                          • FLAVUS
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 122

                            #43
                            Kan som mest se 5 st. yngel åt gången så det är väl 5-7 lätt gissat som är i livet och tror inte det var fler kläckta heller.
                            Multisarna hållar alla stången ännu !
                            Har tydligen inte delgett att jag införskaffade 2 st. Kambodjanska trädgnagare till Hästnoskaret i förra veckan.
                            Var så illa tvungen då jag började få trådalger i deras kar.
                            Mycket fina fiskar och kul individer , dom har livat upp karet ytterligare med sina hyss.
                            Återförsäljaren sa att dom kunde vara aggressiva men det har jag inte sett skymten av, jagar bara varandra i värsta fall.
                            Mycket lekfulla och som sagt livar upp en del.

                            Leleupisarna är snart på väg att få nästa kull.
                            Honan har hållit på i ett par dagar nu att göra rent sin snäcka igen och försöker charma hanen !
                            Denna gången ska det bli lite yngel att föda upp hade jag tänkt.

                            Kommentar

                            • FLAVUS
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 122

                              #44
                              Idag sågs dom första Leleupi-ynglen för första gången.
                              Med all säkerhet kläckta idag med tanke på ynglens rörelsemönster i snäckan.
                              Har lite problem med akvarier för att ev. ta upp dom så det lutar att dom får vara även denna gången.

                              Multisarnas yngel verkar ha gått åt.
                              Kan bara se ett åt gången så det finns förmodligen inga fler kvar av kullen men det kommer säkert flera även där.

                              Är lite förvånad av vad som hänt när det gäller mina Ornatusar.
                              Tror dom har 5 kullar nu som går i karet, dom får vad jag förstår små antal i varje kull.
                              Inget konstigt med det men nu har den minsta av dom 3 som hade sitt harem ihop förvisats ?
                              Dom har sedan en lång tid tillsammans håll ihop och sen även skött ynglen tillsammans hela tiden fram till nu.
                              Lite svårt att tolka vad som skett och varför ?

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Läckert, kan du fota lite?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...