Tanganyika för hela slanten !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    Tanganyika för hela slanten !

    Hej på er alla akvarister !

    Jag har haft akvarier sedan -72 .
    Nu efter några års uppehåll så skaffade jag ett 253 liters av ren slump nu i vintras.(fick det av min bror)
    Riktade in mig på att börja med Malawi för omväxlings skull.
    Hade aldrig tidigare haft denna art förut.

    Kul och intresset vaknade till liv igen för akvarier.
    Hade ett väldigt stort intresse i tidigare år och var med i alla dess olika föreningar.
    Hade även mina kar på akvarieutställningar på den tiden.

    Trots att det inte gått så lång tid nu så ångrar jag mitt val av Malawi.( Hoppas att Malawi-folket inte blir arga nu !? )
    Efter att jag haft dessa fiskar bara några månader så insåg jag att jag ville starta upp ett Tanganyikakar igen.

    Tycker personligen att Tanganyika ger mig mer.
    Denna typ av ciklider har ju så mycket variationer.
    Munruvare ,substratlekare samt snäcklekare ! För att inte tala om Hästnosar som munruvar ungefär halva tiden var ,hanar och honor.
    Så fantastiskt beteende enligt mitt tycke i alla fall.
    Jag kan sitta och kolla i timmar på dessa trevliga fiskar ( ser mer på mina akvarier än på dumburken ) .

    När jag väl beslutat mig för att starta upp ett tanganyikakar igen så ville jag skaffa nåt nytt kar.
    Hade tänkt att bygga ett eget kar och göra en egen bakgrund mm.

    I samma veva så fick jag syn på en annons på ett kar med måtten 160x 60x 55 .med en mycket snygg back-to-nature bakgrund .
    Killen som hade karet hade byggt allt själv och gjort det som i samma stil som jag själv hade gjort så det var bara att slå till.

    Började med att inreda akvariet med det som jag hade tillgängligt (sand,stenar och växter)
    Började med att köpa in 5 st. Neolamprologus leleupi samt 4 st. Julidochromis ornatus .
    2 veckor efter det så köpte jag 4 st. Lamprologus' ocellatus.

    Lät dessa fiskar gå i karet för att " köra in akvariet "
    Sen kom bomben!
    TROFFARNA !!
    17 st. Golden Kazumba + 15 st. Blue Kachese.

    Lyckan var gjord !

    Nu 3 månader efter jag köpte in mina troffar så bara älskar jag detta kar och njuter varje dag av att sitta och kolla in dessa individer.

    Det har varit lite diskussioner angående mina val och kombinationer av fiskar , mycket p.g.a. deras foderintag samt att jag kör med 2 olika arter av troffar i samma kar.

    Kan bara säga att : ALLT fungerar kanon och samtliga fiskar ser ut att må kanonbra !
    Den senaste tiden så har jag märkt att troffarna börjar att ordna en rangordning i karet och det är så himla kul att se på detta skådespel så länge det inte går över styr så att någon skadas.

    Så för min del så får det bli : TANGANYIKA FÖR HELA SLANTEN !
    Senast redigerad av FLAVUS; 05 augusti 2014, 18:42.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    men var är bilderna? Skulle var intressant o se hur det ser ut!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #3
      Här kommer en bild .
      Har ingen bra kamera men ......Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0205.jpg
Visningar: 1
Storlek: 1,02 MB
ID: 691066

      Ska inom kort ta bort lavastenarna och ersätta dessa med svart skiffer.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Fint!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • FLAVUS
          Användare
          • mars 2014
          • 122

          #5
          Filmade mina Troffar ( ungdjur ca. 7-8 månader gamla )
          Som jag tidigare skrev :
          Dom har nu börjat att kaxa till sig , framför allt Blue Kachese som startat med rangordningen i gruppen.
          Är kul att studera och kolla så länge det inte skadas någon fisk.


          http://youtu.be/G4Qx2tCd4Yc

          PS ! Måste lära mig att redigera

          Kommentar

          • FLAVUS
            Användare
            • mars 2014
            • 122

            #6
            Nu har jag hamnat i nya tankar !
            Ska skaffa ett kar till men har lite beslutsångest med storlek och vad jag ska ställa det på ?
            Av utrymmesskäl så skär det sig lite när det gäller måtten.
            Som det lutar åt nu så blir det till att specialbeställa ett helglasakvarium med måtten 140x70x50. ( kanske 60 i djup) men tycker det är så himla läckert med just djupet i karet.
            Sen vet jag inte om jag ska ställa det på Lecablock eller om jag ska våga mig på att snickra ihop en bänk ?

            Det enda jag är säker på idag är att det ska gå ett gäng med troffar( förmodligen Pemba ) där tillsammans med en grupp hästnosar som grund.
            Största dilemmat är som sagt vad det ska stå på.
            Kanske någon som har bra förslag ? Helst till 70-djupskaret ?

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #7
              Har just startat upp ett tanganyika-akvarium med måtten 150x70x50 och är en himla läckert som du säger, det gör en fantastisk skillnad! Du har så mycket mer att leka med inredningsmässigt. Själv har jag lecablock, 3 på höjden och fyra staplar, dvs. 12 stycken. Blir stabilt och fint om du har en ordentlig bänkskiva mellan.
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • Carpus
                Användare
                • september 2012
                • 142

                #8
                Trafter, kan man få se lite bilder på karet?

                Kommentar

                • FLAVUS
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 122

                  #9
                  Hur har du placerat blocken då , Trafter?
                  Dom är väl bara 498mm ?

                  Kommentar

                  • Trafter
                    Användare
                    • oktober 2013
                    • 345

                    #10
                    Blocken är nära 60 cm, vilket gör att akvariet sticker ut ungefär 5 cm fram och bak, Har en bänkskiva som är ca 3 centimeter, 1 cm frigolit mellan bänkskiva och block, samt ca 3 cm frigolit mellan bänkskiva och akvariet. Sen (som tips av förra ägaren) så har jag tryckt in kort från kortlekar för att stödja upp en aning på kanterna där det behövts. Vad jag däremot har märkt är att det inte fanns någon skillnad i tryck där akvariet "hänger" med några centimeter och på sidorna där de har bättre stöd. Frågan är såklart om akvariet klarar trycket men förra ägaren hade haft det på detta sätt ett antal år...

                    Nu kanske mer erfarna akvarister vrider sig i stolarna och bankar förtretat på skrivbordet. Så du borde väl invänta vad de har att säga.



                    Jag har så småningom tänkt att spänna upp tvättlina runtom och sen hänga ett snyggt svart skynke för att täcka blocken, annars kan man säkert sätta fast gliddörrar. Kan även sätta fler bänkskivor mellan blocken för att skapa hyllor.
                    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                    Kommentar

                    • FLAVUS
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 122

                      #11
                      Tack för visat intresse Trafter och för att du lade upp bilder.

                      Kommentar

                      • FLAVUS
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 122

                        #12
                        Så har mina Jullar fått yngel !
                        Har under någon vecka eller två sett att mina Jullar varit lite för aggressiva sista tiden .
                        När jag såg detta i början så var min tanke att det ev. var något på G.
                        Men allt efter tiden gick och jag inget såg ,så gick tankarna på att ev. flytta ut dom till ett annat kar.
                        Är ju som sagt på gång att köpa ännu ett kar så " jag får väl vänta till dess och flytta dom då"
                        Men så ikväll så såg jag ett par yngel som var ute på vift, i och för sig nära boet.

                        Till det märkligaste som sker är att det är 3 st. som hjälper till att vakta grottan/grottorna.
                        Jag kan inte se om det är 2 hanar + en hona eller 1 hane + 2 honor.?
                        Så frågan är om det är två kullar samtidigt eller?
                        Har aldrig under alla mina över 40 år som akvarist varit med om att 3 individer vaktar samma yngel.
                        Om man bortser från Prinsessorna jag hade för många år sen ,där kullens första yngel sedan hjälpte btill när andra kullen kom men det är ju en väsentlig skillnad då dom har detta beteende.

                        Vad göra nu ?
                        Ska jag försöka att suga upp ynglen med slang eller bara låta det vara ?
                        Är lite skraj för att dom blir till mat för övriga individer samt att ynglen kanske får svårt att få mat i tillräcklig mängd ?
                        Kanske någon som har erfarenhet av dessa fiskar ?

                        MVH / FLAVUS

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #13
                          Kul med yngel! Jag skulle låtit dem försöka själva en/ett par gånger innan jag blanda mig i och tog ynglen, klarar de sig i det stora karet så är ju det både smidigt och framförallt bra mycket intressantare än ett yngelkar. Är du väldigt mån om att spara yngel från just dessa så sug upp första kullen och låt dem vara nästa gång de leker.

                          Här är en artikel med namnet "Julidochromis: Three way lovers", intressant läsning om att Julidochromis-honor ofta tar två hanar.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Stiligt FLAVUS. Kul med fler i T-träsket så att säga.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • GraTis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 414

                              #15
                              Jullar är roliga/spännande och har en given plats i ett sällskapsakvarium, även om det inte blir så många överlevare i första kullarna så har du snart så det blir över. Dom är riktiga överlevare. så:
                              Låt för sjutton Jullarna vara tills dom kommit igång ordentligt med lekarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...