Tanganyika för hela slanten !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    #46
    Klart jag kan ta lite kort men vad tänkte du att jag skulle fota ?

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #47
      Jippie ! Lyckat värre !!!

      Kom hem efter jobbet idag och började gå min dagliga runda med att kolla alla karen.
      Kollade först mitt stora Troffe-kar och där stod allt rätt till.
      Leleupiynglen fanns kvar och bägge föräldrarna vakta som dom skulle.
      Sen in till Hästnos-karet ........?
      Jag saknade 2 av dom 5 Vildfångade hästnosarna. Så bara till att kolla från alla vinklar.
      I ett av stenrösena så får jag se dessa underbara individer leka för fullt, så jag snabbt som attan
      släckte ljuset i rummet så att det var som innan jag kom in och bort från karet.
      Allt för att inte störa dom, sen stod jag gömd och kollade in dom en längre stund och allt flöt på.
      Nu har dom hållit på i över en timma och dom kör bara på.
      Förhoppningsvis så ska detta bli kul att fullfölja då jag aldrig tidigare har haft yngel av denna sort.

      Har verkligen väntat på denna dagen , så nu är jag riktigt lycklig !

      Kommentar

      • Trafter
        Användare
        • oktober 2013
        • 345

        #48
        Stort grattis! Superkul!

        Hur stora är hästnosarna? Har de visat något speciellt beteende innan de börjat leka nu? Sitter och funderar på när mina ska komma igång
        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

        Kommentar

        • FLAVUS
          Användare
          • mars 2014
          • 122

          #49
          Tackar Trafter !
          Mina varierar mellan ca. 4-7 cm i storlek.
          Dom skiljer sig inte från dom flesta.
          Dom har jagat varandra lite till och från men inget allvarligt vad jag kunnat se.
          Har läst och hört talas om att dom ofta tar död på varandra , inget som jag hoppas på.
          Har upptäckt att en har blivit lite fläkt på fenorna men inte allvarligt.
          Jag köpte 6 vildfångade 3+3 för ca. 5 veckor sedan och hoppades att det skulle bildas minst ett par av dessa och sen hålla ögonen öppna på vad som sker.
          Lutar åt att jag kommer att ta upp 2 av dom och placera dessa i ett annat kar då jag ser att dom hamnat lite utanför och jagas lite mer än andra.
          Jag såg rätt tidigt att det var 3 som kom väldigt bra överens men senaste veckan så har dom blivit 2.
          Den som var ( nr:3) är den som blivit fläkt på fenorna.
          Ska säga att jag blev smått överraskad när jag såg dom leka så här tidigt efter inköp.
          Jag har från dag ett bytt ca. 40% av vattnet varje Söndag.
          Ger dom mat 2 ggr om dagen utan på Tisdagar då dom inte får någon mat alls.
          En fix ide som jag har kvar sedan jag hade Tanganyika för flera år sedan.
          Märkte med denna metod att fler av mina fiskar började leka då på den tiden så......
          Jag har inrett akvariet speciellt för hästnosarna med 2 stenrösen då dom ska vara huvudinvånarna i karet och går tillsammans med 4 Multisar + 5 Occelatusar samt ett par Ancistrusar och ett par Kambodjanska trädgnagare och alldeles för mycket växter

          Lycka till Trafter, hoppas att du får lek på dina snart !

          Mvh / FLAVUS
          Senast redigerad av FLAVUS; 25 oktober 2014, 11:14.

          Kommentar

          • FLAVUS
            Användare
            • mars 2014
            • 122

            #50
            Om någon undrar angående mitt sätt med vattenbyte och matning, så kan jag bara tllägga att det leks i alla mina kar oavbrutet.
            Om det sen har med tillvägagångssättet att göra eller inte, kan inte jag eller någon annan varken konstatera eller dementera.
            Men eftersom det fungerat för mig i alla år så går jag vidare med detta.
            Tanken är att köra samma metod dagliagen.
            Matar och byter vatten vid exakta tidpunkter och händer inget inom denna tidsram så bryter jag rutinen,
            byter mer/mindre vatten och matar annorlunda.

            Som en del kanske har läst så fick jag bukvattensot för första gången på 40 år för ett kort tag sen.
            Har mina egna teorier vad som utlöser det men...........? !
            Till saken är att jag fick endast 1 död fisk av 52 möjliga och det är jag mycket nöjd med.

            Så med tanke på produktiviteten och skötsel så vill jag inte bryta detta mönster.
            Tror på detta koncept och övertygas att detta tillvägagångssätt och har fungerat för mig i alla dessa år med lyckade resultat.

            Kanske både naivt och dumt men..........
            Senast redigerad av FLAVUS; 25 oktober 2014, 11:12.

            Kommentar

            • FLAVUS
              Användare
              • mars 2014
              • 122

              #51
              En bild från m ;in mobil av en ruvande Hästnos :
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0296.JPG
Visningar: 1
Storlek: 135,4 KB
ID: 691486

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #52
                Tack för ett härligt, utförligt svar!

                Byter också 40% en gång i veckan och matar 2 ggr per dag (om jag inte jobbar konstiga tider). Har av någon anledning blivit så och tycker det fungerar superbt!

                Okej, men då är mina lite mindre. De mäter ungefär som min multishane, 4 - 4.5 cm. Får måhända vänta några månader Har varit lite slagsmål, med ibland 3 st i fajten. Detta har delat gruppen av 6 till att 2 mestadels håller till i det högra röset, och att en dominant styr och ställer till vänster i akvariet. Resten flackar omkring och har inte riktigt något revir. Endast en av dem är lite mobbad, en mindre och aningen magrare.

                Som sagt grattis till leken, det är en stor tillfredsställelse när man får till det i ett akvarium och allt fungerar "naturligt" som "i en biotop".
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • FLAVUS
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 122

                  #53
                  I morse så hittade jag en hästnos till illa däran.
                  Kunde inte simma , snurrade bara runt och runt så fick ta upp den och kassera.
                  Ska starta upp ett nytt Tanganyikakar 222 liters i veckan och där får dom övriga 2 som är kvar gå.
                  Tillsammans med andra yngel/ungdjur
                  Känns lite off när så dyra fiskar går bort men.....
                  Har jag tur nu så kan jag få 2 par i 2 olika kar .
                  Ska åka till butik i morgon och inhandla ciklidgrus och en ny doppvärmare, fixa lite sten osv.
                  och hoppas att det inte är för sent.

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #54
                    Kikade du noga på denna? Var fenorna slitna? Låter som sjukdom annars. Det låter som att det sker lite för fort för att bero på att de andra slår ihjäl dem, du verkar ha bra koll på dina firrar och då brukar man upptäcka det tidigare. Hoppas att det ordnar sig!

                    Kommentar

                    • FLAVUS
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 122

                      #55
                      Ja Pierre !
                      Det var den med slitna fenor.Det har blivit allt mer ett par som stakat väg och dom 3 återstående har blivit en aning jagade men inget som såg direkt allvarligt ut.
                      Den nyligen döda hästnosen var lite fläkt och var planerad för flytt men jag hade tyvärr inte plats.

                      Ska fixa till ett nytt kar i morgon och där ska resterande 2 hästnosar gå.

                      Kommentar

                      • FLAVUS
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 122

                        #56
                        Tog lite mer tid än väntat med iordningställandet av ett nytt kar men idag ska det ske.
                        Ska flytta över 2 Hästnosar till det nya karet och får då ett par i varje kar.
                        Bara att hoppas att dom som flyttas kan bilda ett produktivt par ?

                        Har naturligtvis planer på att stoppa i lite mer fisk där senare i veckan.
                        Har vissa tankar på ett par Julidochromis marlieri , ett par Neolamprologus gracilis eller
                        1+2 Neolamprologus tretocephalus , vi får se.

                        För andra gången i rad så försvann samtliga Leleupisyngel-yngel efter 3-4 dagar.
                        Dom första dagarna vaktas ynglen stenhårt av båda föräldrarna och allt verkar mer än Ok.
                        Sen bara när man kollar till karet så är det helt tomt på yngel.
                        Vet inte vem " Tjuven " är men misstänker att det är dom själva ?
                        Så nästa gång det kläcks yngel av dessa så ska jag ta hela snäckan ur karet med nykläckta och lägga dom i ett yngelkar.

                        Hästnoshonan går fortfarande och tuggar och sköter sig exemplariskt, räknar med att hon ger ynglen till hanen vilken dag som helst nu, kanske t.o.m. redan idag ?

                        Frågan är bara vad jag ska göra sedan ?
                        Ska jag låta honom och ynglen gå kvar i karet eller flytta över honom till ett yngelkar efter ca. 6-7 dagars ruvande ?

                        Kommentar

                        • FLAVUS
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 122

                          #57
                          Tog idag ock skakade ut 9 st. Hästnosyngel från hanen.
                          Rätt eller fel ? Vem vet ?
                          Ville inte chansa , så det fick bli så här.
                          Bara att se om man kan få dom att överleva,.
                          Dom ska gå tillsammans med 4 st. Leleupiyngel som är ca. 11 dagar gamla. Så hästnosarna är större.
                          Tycker Leleupisynglen växer oerhört långsamt men det kanske är så det är ?

                          Tror mig kunna se att det andra hästnosparet är på G !
                          Om nu dessa skulle få till det så får dom gå hela vägen ut, utan att man lägger sig i.
                          Såg att deras beteende blev betydligt lekvilligare och dom blev dessutom mycket mer framåt sedan jag stoppade i några Guppy i karet som dom går i.

                          Gjorde det med tanke på att dom kan känna mer trygghet i akvariet när dom ser att andra fiskar kan gå oberörda i hela akvariet för att inte säga vid ytan.
                          Har gjort så tidigare med lyckade resultat så varför inte fortsätta ?

                          Bara att avvakta och se vad som händer där.
                          leleupisarna i det stora karet är inne på sin 3:e kull och denna gången tar jag upp hela kullen redan första dagen om det blir nåra yngel.
                          Gäller även Multisarna som också verkar ha en ny kull på G.

                          Kommentar

                          • FLAVUS
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 122

                            #58
                            Plockade upp ca. 40 st. Leleupisyngel från sista kullen förra helgen och dom verkar ta det bra.
                            Dom går med sina syskon från kullen innan utan problem, äter bra och verkar trivas.

                            Tog som sagt var och tömde min Irsacae-hane på yngel förra helgen också men samtliga yngel strök med.
                            Det var 9 st. och det såg bra ut till en början men inom 3 dagar så var alla döda.
                            Ytterst känsliga verkar det som , så att i fortsättningen så får dom sköta allt själva om det blir något mer.

                            I det andra karet med hästnosar så har det varit både upp och ner.
                            Köpte i från början 6 st. VF .
                            2 har dött. 4 blev kvar och det visade sig bli 2+2 kvar.
                            Utav dom fyra som var kvar så bildades det ett tajt par som jagade de resterande två som var kvar.
                            Flyttade dom utstötta 2 som var kvar till ett eget akvarium.
                            Hanen där har varit riktigt mager , ända sen dag ett.
                            2-3 dagar efter flytten så såg jag att han började vingla och knappt kunde simma.
                            Var till 99 % övertygad om att han dagen efter skulle ligga på botten död, så illa var det.
                            Jag tog en rövare och tappade ut 50% av vattnet och tillförde nytt via kolfilter.
                            Lade i Octozin + en jäkla massa salt och slutade mata i 3 dagar , allt blev bara värre dom närmaste dagarna och jag tänkte spola ner honom.
                            Grejen är det att jag hade inte hjärta att göra det då han är den skönaste fiska jag har i samtliga mina 5 akvarium.
                            När jag är i och grejar så är han alltid på mina händer och puttar,inga utfall eller så utan bara extremt nyfiken.
                            Är och har alltid varit min favoritfisk.

                            Till saken !
                            När jag vaknar upp på morgonen dag 3 (för att plocka upp honom död)
                            så ser jag honom simma som aldrig för och superpigg ?
                            Tar då och släpper ner lite NLS i karet för att kolla och han käkade som aldrig förrr.
                            Nu har det snart gått en vecka och han har lagt på sig rejält och har börjat att uppvakta honan som han går med.

                            Säger bara det , VILKEN KÄMPE !
                            I och med detta så är han absolut min favorit av alla fiskar jag har och lite till !

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #59
                              Riktigt kul att (för en gångs skull) höra när det går bra också! Hoppas att han fortsätter i rätt riktning och att du får njuta av honom i många år till

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #60
                                Läser och förundras :-)
                                Bra jobbat av firren
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...