Nyinflyttad - Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    Nyinflyttad - Nytt akvarium

    Hej! Robert heter jag och bor i Bromma två stenkast från både Akvarieleasing och Akvarielagret (jo ja tackar jag). Är som sagt nyinflyttad och hade varit på span på ett akvarie ett tag. Jag hade bestämt mig för att frångå standardmåtten och ville ha en balja med djupare mått. Sagt och gjort fick jag tag i ett akvarium med måtten 150x70x50.

    Jag har tidigare haft Malawi i en 375a men Tanganyika har under några år lockat och pockat. Nu är karet igång sen en månad tillbaka. Senast idag adderades lite fisk, jag känner mig fortfarande inte helt nöjd med själva utseendet på akvariet. Förhoppningen är att försöka få tag på några billiga moduler att fästa på plexiskivor och sandfyllas. Detta då karet redan är vattenfyllt. Ska kanske också försöka dölja pumparna till höger med någon variant av modul + plexi. Hålsten i all sin ära men jag vill ha känslan av att berget sträcker sig ut mot betraktaren. Om man nu har de extra 2 decimetrarna kan man lika väl försöka använda sig utav dem är tanken

    Invånare just nu är:
    4 Tropheus Ikola SO (fick med 25 stycken när jag köpte akvariet, men... de dog tyvärr under transporten hem, bittert bittert). Könsfördelning oklar.
    4 Neolamprologus leleupi , oklar könsfördelning
    4 Julidochromis marlieri , förhoppningsvis 2x2
    3 Lamprologus multifasciatus 1x2
    3 Synodontis Multipunctatus, tror 1x2
    2 Neolamprologus brichardi 1x1 (håller tummarna)
    1 Altolamprologus calvus Black Congo VF, större hane på kanske 8 cm som jag fann i ett av utställningsakvariena på akvarieleasing. Hade stått där något år utan att någon sett den eller?! Har i vart fall två till på G som ska komma nästa vecka.

    Det är en salig blandning men också ganska få av varje art. Det ser lite tomt ut på bilderna men är ordentlig fart på fiskarna i realiteten. Tycker heller inte att Tanganyika ska gå allt för trångt som Malawi. Fler troffar hade kanske inte satt fel, men svårt att tillföra nya fiskar till befintlig flock om jag förstått det rätt?



    Ursäkta kvaliteten, är ingen fotograf. Modulerna samt slimlinen till vänster kan jag inte ta någon ära för, de satt så vid köp. Tyckte de var väl placerade så ändrade ingenting.Tänkte ta lite fler bilder vid ett senare tillfälle!

    Inredningstips mottages tacksamt!
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Snyggt! Inredningstips hoppas jag andra här på forumet kan hjälpa till med.
    Med anledning av antalet
    Ikoler så behöver de kompletteras med minst 20 st. Du bör minst ha 25 st. I karet. Helt rätt att det kan vara lite knepigt och tillföra till befintlig grupp men i ditt fall så har du möjlighet att införskaffa en helt ny grupp då du ändå har endast fyra kvar och ta bort de nuvarande Ikolerna.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Bra mått på burken!

      Det ser ut som att du har en streamer över innerfiltret, räcker inte den? Du har väl filter bakom slimline?
      Då slipper du mecka med att tömma och limma.

      Mitt tips är att plocka runda naturstenar i olika storlekar och försök att få till lite rösen som inte ser för "tillrättalagt" ut.

      Kommentar

      • Trafter
        Användare
        • oktober 2013
        • 345

        #4
        Ursprungligen postat av Johan F
        Snyggt! Inredningstips hoppas jag andra här på forumet kan hjälpa till med.
        Med anledning av antalet
        Ikoler så behöver de kompletteras med minst 20 st. Du bör minst ha 25 st. I karet. Helt rätt att det kan vara lite knepigt och tillföra till befintlig grupp men i ditt fall så har du möjlighet att införskaffa en helt ny grupp då du ändå har endast fyra kvar och ta bort de nuvarande Ikolerna.
        Tack! Jo, jag förstod nästan att jag skule behöva göra något liknande. Tar ju emot att "avveckla" fiskar när de är friska och krya. Just nu är det en hane som styr och ställer i akvariet. En av troffarna har parkerat sig bakom högra pumpen, kommer bara fram vid matning. De andra två har det lite lättare, de kan till och med vibrera framför hanen som då ser intresserad ut och nyper lite efter sidorna på dem, nästan sensuellt. Vad tyder detta på?

        Ikolahannen bråkar till och med med den större av prinsessorna. De har regelrätta bataljer som nästan alltid utgår med ikolan som segrare och en retirerande prinsessa som gömmer sig i sitt krypin. Har ikola och brichardi någon medfödd avighet mot varandra eller är det kanske en mer personligt fejd? Calvusen rår han däremot inte på, den spänner bara upp sig så förstår ikolahannen att det inte är lönt. Däremot retirerar calvusen från den större brichardin. Allt är som en invecklad cirkel som inte är helt logisk alla gånger.


        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Bra mått på burken!

        Det ser ut som att du har en streamer över innerfiltret, räcker inte den? Du har väl filter bakom slimline?
        Då slipper du mecka med att tömma och limma.

        Mitt tips är att plocka runda naturstenar i olika storlekar och försök att få till lite rösen som inte ser för "tillrättalagt" ut.
        Ja måtten blev suveräna. Hade egentligen tänkt ha akvariet med ena kortsidan mot väggen. Inspirationen skulle i så fall varit affealiens projekt https://www.ciklid.org/forum/showthr...ganyika/page12
        Hur som helst, tycker du jag ska överge idén om moduler på botten? Jag förstår vad du menar med de rundade stenarna. Det är snyggt!
        Stämmer, filter bakom slimlinen. Tror du det räcker med endast "slimline-filtret"? Vill ju gärna överdimensionera så mycket som möjligt speciellt i början? Men jag har i och för sig inte så mycket fisk. Tankarna går, tankarna går...
        Streamern är på 5000 l/h så är bra snurr på vattnet.
        Så här ser filtret ut.


        Tack för inputen!
        Senast redigerad av Trafter; 31 juli 2014, 17:11.
        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Är nu "klar" med akvariet.
          Tillskott förutom de som jag tidigare beskrivit
          3 calvus (minst en hona, troligtvis två):
          3 VF Synodontis multipunctatus (en av dem kan vara en annan art, oklart).
          1 till Multishona till kolonien.
          10+10 Cyprichromis leptosoma "Mpulungu"
          7st Irsacae

          Ikolorna är borttagna.

          Byggt på stenrösena efter hand och har nu bara filterhörnan. Flyttat ner streamern och kraftigt vinklat upp den mot ytan. Blev lite väl strömt annars och har nu en finfin syresättning.
          Prinsessorna leker var 3e vecka och hittills överlever en unge per kull. Precis lagom. Multisarna har inte haft en enda lek. En av Marlierina stökar med dem. Har nu byggt in deras koloni så att de enklare kan försvara. Fungerar bättre. Får se om det snart dyker upp några småttingar

          Cyprissarna och hästnosarna är nya sen igår. Verkar däremot som om ett par redan bildats hos hästnosarna. De håller till uppe vid Anubiasen på "hyllan". Betar av platån sida vid sida och smiter in under växten. Väldigt sött. Cyprisshanarna har börjat färga ut och spänner sig mot varandra. Men inga slagsmål ännu. Vackra som få när de fyller ut fenorna . Tycker däremot att stimmet står lite märkligt. Ser ut som fiskpinnar mot strömmen snett nedåtvinklade.

          En liten videosnutt
          Senast redigerad av Trafter; 09 oktober 2014, 23:56.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Bra val med Cyprisarna och bort med troffarna, det kommer att bli ett intressant kar. Håll lite koll på sessorna, de har en förmåga att på sikt ta över sällskapstanganyikakar. Du verkar bo lite farligt till som ciklidintresserad

            Lycka till med karet!

            /Jocke

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Fint kar med trevliga invånare, ta ett kort på den "synodontisen" du är osäker på (kanske inte det lättaste) så kanske vi kan se om det är rätt sort eller inte. Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Stiligt värre
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Bra val med Cyprisarna och bort med troffarna, det kommer att bli ett intressant kar. Håll lite koll på sessorna, de har en förmåga att på sikt ta över sällskapstanganyikakar. Du verkar bo lite farligt till som ciklidintresserad

                  Lycka till med karet!

                  /Jocke
                  Tack! Tyvärr så lägger ju en av butikerna ner till vintern.

                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Fint kar med trevliga invånare, ta ett kort på den "synodontisen" du är osäker på (kanske inte det lättaste) så kanske vi kan se om det är rätt sort eller inte. Mille
                  Har försökt få till en bild men känns mer eller mindre omöjligt. Återkommer om jag lyckas.
                  Här är två länkar så länge, ungefär så jag tycker att den ser ut.

                  Aquacareux est un site consacré à l'aquariophilie qu'elle soit marine ou d'eau douce avec de nombreuses explications, présentations et photos.




                  Måhända är det en Multipunctatus, saknar dock det klara vita på fenorna, och har prickar på både fenor och undertill. Har även en klart mörkare kopparfärg, känns mer "grumlig" än de andra två jag har.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • Trafter
                    Användare
                    • oktober 2013
                    • 345

                    #10
                    Ursprungligen postat av Repen1
                    ta ett kort på den "synodontisen"
                    Inte ett kort, men en video fick det bli. Släckte ner nästan all belysning och matade, då pilar de fram. Knappt man hinner med ändå.


                    Den konstiga malen är även grövre i kroppen och har lite större fläckar.

                    Sen en annan fråga:

                    I slutet av filmen har jag en förmodad Calvushona som hela dagarna håller till i en snäcka. För en vecka sen när den stora hanen kom dit så har hon stått och vibrerat. Kanske lockat dit honom? När hon nu vägrar lämna snäckan utan står där inne och viftar med fenorna, betyder detta att hon nu fläktar in friskt vatten för eventuella ägg? Det vore SÅ kul i sådant fall...
                    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Det ser ut att vara en "multipunktatus" om man ser till det vita bandet bak på ryggfenan fast fenan ser ovanligt bred ut o konstig, jag skulle tippa på att den har en annan fångstplats än dom andra då den har annan färg,o även att den eventuellt kan vara lite "missbildad" men så länge den ser ut att må bra o är full fart på den så är det bara att låta den vara, så länge som du själv tycker det är ok ur den estetiska synvinkeln. Angående "calvusarna" så är det ett typiskt lekbeteende för dom, så med lite tur har du ett litet gäng små, bli bara inte besviken om det inte går vägen nu då dom ser väldigt unga ut,men har dom börjat leka så kommer dom leka fler gånger. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • olaw
                        NCS Medlem
                        • juli 2006
                        • 470

                        #12
                        Fint akvarium Trafter. Jag blir nyfiken, hur gjorde du när du planterade anubias på modulen på bakrutan?

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #13
                          Ursprungligen postat av Repen1
                          Det ser ut att vara en "multipunktatus" om man ser till det vita bandet bak på ryggfenan fast fenan ser ovanligt bred ut o konstig, jag skulle tippa på att den har en annan fångstplats än dom andra då den har annan färg,o även att den eventuellt kan vara lite "missbildad" men så länge den ser ut att må bra o är full fart på den så är det bara att låta den vara, så länge som du själv tycker det är ok ur den estetiska synvinkeln. Angående "calvusarna" så är det ett typiskt lekbeteende för dom, så med lite tur har du ett litet gäng små, bli bara inte besviken om det inte går vägen nu då dom ser väldigt unga ut,men har dom börjat leka så kommer dom leka fler gånger. Mille
                          Skönt att få ett andra utlåtande. Nämnas skall att ryggfenans vita markering blivit aningen mer framträdande de senaste veckorna. Härligt med Calvusarna, det stämmer att honan är ung. Är själv lite förvånad att hon vill leka redan.

                          Ursprungligen postat av olaw
                          Fint akvarium Trafter. Jag blir nyfiken, hur gjorde du när du planterade anubias på modulen på bakrutan?
                          Tack! Har bara tryckt in dem i skrevorna mellan modulerna. Sitter som berget
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • Trafter
                            Användare
                            • oktober 2013
                            • 345

                            #14
                            Har idag varit och inhandlat 2 stycken C. Macrops på 6 cm, de hade ett flertal hanar men endast en hona. Det visade sig också att hon tuggade. Hon klarade transport och inkoppning galant och tuggar fortfarande, bra modersinstinkt.

                            Jag har gjort beställning på några till honor, men kan jag även ta in en till hane? De är ju revirhävdande. Jag har sandpartier men ju även en hel del sten. Kan det fungera eller blir det för litet när de växer på sig, eller trångt redan nu?
                            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              #15
                              Angående Synodontisen så håller jag med Mille, ryggfenan ser konstig ut på en av dem. Jag tror inte att det är en S. multipunctatus, ryggfenan ser för hög ut, dessutom avviker färgerna lite. Det är alltså den som dyker upp vid 10sek och vid 28sek i videoklippet som jag tycker ser konstig ut.

                              Du bör definitivt ha fler C. macrops i alla fall för de kan vara riktigt arga. Jag skulle inte rekommendera två hanar då det är stor risk att den klenare åker på stryk, speciellt om den du hade sedan innan är jämnstor/något större så gör han nog processen kort. 2-3 honor till är en bra ide, alternativet är att köpa två hanar till och några honor det brukar också fungera, då är könsfördelningen inte lika viktigt så länge han har fler hanar att jaga. I ditt fall så skulle jag nöjt mig med en hane och kompletterat med 2-3 honor med tanke på att hanar tar rätt stor plats när de växt på sig och bygger rejäla bon.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...