Nyinflyttad - Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    #16
    Ursprungligen postat av Pierre_N
    Angående Synodontisen, Du bör definitivt ha fler C. macrops
    Vad tror du att det kan vara för Synodontis?

    Jag kommer nog pröva med 3 stycken hanar, fungerar det inte så får jag sälja alternativt lämna ifrån dem till någon vänlig själ. Annars kan jag försöka ommöblera för att skapa tydliga revir. En av anledningarna till att jag vill ha Macrops (förutom det självklara med utseende/beteende) är att de silar sand. Har haft ganska stora problem med alger och cyano på sandbäddarna eftersom ingen går och bökar. De malaysiska sandsnäckor jag har blir bara mellanmål till Jullarna.

    Annars så rullar akvariet på. Multisarna har snart lek, börjar visa tecken. Några dominanta Cypriss-hanar har mutat in tredimensionella revir på 35 cm. Några honor har visat halvhjärtade intressen. Ännu inga yngel synliga på Calvusparet, även om honan vaktar snäckan. Jullarna är mest arga på varandra, en av dem har verkligen börjat växa till sig. Hona? Hästnosarna har mestadels hittat bak till modulerna, betar på. Apelsinerna har mobbat ut en liten kompis, annars så finns det två som framförallt gillar (läs tolererar) varandra, även om det inte finns några självklara tecken på lek. Spänner sig, men ingen jakt eller strid.
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #17
      Vad det är för Synodontis vågar jag inte uttala mig om, även om man har koll på släktet så är de svåra att artbestämma. Det är dessutom så att det florerar mycket korsningar som säljs som Synodontis sp. dessutom så ibland kan en artbestämning vara omöjlig, nu säger jag inte att den du har måste vara en korsning men jag tror du kan få svårt att artbestämma den. Jag kan säga så mycket som att det inte är S. multipunctatus eller S.petricola för dem har jag koll på.

      Macropsen kommer definitivt hålla sanden ren åt dig och gillar du dem så pass mycket att de kan få ta mycket utrymme så ska du helt klart satsa på en grupp. Lycka till!

      Kommentar

      • Trafter
        Användare
        • oktober 2013
        • 345

        #18
        Det går nu fyra stycken Macrops i akvariet, tre hanar. Tömde honan då jag såg några ögon i munnen på henne. Novis som man är så tömde jag henne för tidigt och ynglena hade riktigt gula kulmagar. 8 stycken blev det, märks att honan är liten då hon ska kunna ta uppåt 40-50 till slut? Ynglena går i en PET-flaska med massa småhål i. De har nu börjat simma omkring klumpigt. När de väl har ätit upp gulan skickas de till yngelakvariet där det redan går ett gäng prinsessyngel. Om några månader blir det väl lite yngelförsäljning eller något.


        Klicka på bilden för större version

Namn: 20141101_204414.jpg
Visningar: 1
Storlek: 265,5 KB
ID: 691525
        Yngelakvariet men drösvis av Malasiska sandsnäckor som rengör.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20141101_210941.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,2 KB
ID: 691526
        Macropslarver



        EDIT: Såg för en stund sen att det börjar verka kärlek banne mig hos Leleupina.

        Ursäkta den dåliga kvalitén, filmat genom yngelakvariet som inte fått sina rutor skrapade på en stund.
        Senast redigerad av Trafter; 01 november 2014, 22:59.
        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #19
          Lite videodags igen. Tycker det är lite för få inspelningar på forumet så den här tråden får bli en slags "vlog".

          Här är en ruskigt irriterad jänta som tuggar. Märkte idag på förmiddagen att hon verkade ploffsig i ansiktet och blev glad och framförallt överraskad att hon nu väntar smått. Hon är ju själv rätt liten. Hursom, detta är hennes klipphylla och nåde den som kommer nära. I slutet av filmsnutten ser man hanen komma och hjälpa till att köra bort nyfikna. Han är dock tämligen värdelös och frånvarande annars.


          Sen på eftermiddagen blev det liv i baljan. En cyprichromishona blev lekvillig och plötsligt trodde man att det var en troffeburk med all akvititet. Honan går nu och tuggar men inte förrän hon även har varit och lekt med en annan kille i andra delen av akvariet. Hon vill väl sprida chanserna?
          Calvushonan får sig några kyssar för att ha parkerat sin snäcka just där cyprissarna leker.



          Sen tror jag att Leleupi snart leker. De bytte grotta och verkar nu ha bestämt sig.
          Macropsynglena går nu frisimmande i yngelburken
          Senast redigerad av Trafter; 08 november 2014, 19:27.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Trevligt
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #21
              Klämmer in en till video från senkvällen.
              Verkar snart vara tugg på ett annat nybildat par irsacae (Om jag nu tolkar den här dansen som lek/förlek?)
              Jag är helt och hållet frälst, hästnosar är otroligt intressanta och beter sig lite som min hund - väldigt nyfikna men försiktiga. De har även en intim, försiktig och i det närmaste romantisk lek. Inga vilda spurter eller jaganden av respektive.


              Synd att man har en så förbenat dålig kamera, grynigt och dålig färgåtergivning.

              Det är märkligt, plötsligt är det som om allt klaffar för vitt skilda arter i akvariet. Lek lite överallt. Frågan är om det handlar om vattenvärden, att viss tid har gått eller att inredningen (som man förbättra lite då och då) äntligen börjar kännas bra för fiskarna.
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #22
                En liten kärleksakt såhär på kvällskvisten. Åtminstonde en början till en sådan. Hon verkar tycka att gropen är i det minsta laget. Hanen börjar ockå bli lite för kaxig mot andra arter för sitt eget bästa. Han får till och med stryk av multishanen. Men han kämpar på och försöker visa sig tuff inför honan!



                Fick till slut göra mig av med den tredje macropshanen och det är nu harmoni mellan de två kvarvarande. De gillar att påminna den andra om var gränsen går mellan reviren.

                Har även tagit bort streamern, 5000 l/h kändes lite väl mycket. Tyckte även att filtermattan inte haft tillräckligt bra genomförsel. Har därför satt in ett eheim 2252 innanför filtermattan tillsammans med den befintliga pumpen, denna har filtervadd i behållaren och tycker att vattnet blivit betydligt renare & klarare.

                Har även börjat tömma Leptosomahonor och har ett litet gäng med yngel till dem i yngelburken. Väldigt välutvecklade och ser lite ut som miniatyr-Leptosomor.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #23
                  Förra veckan var jag uppe i Dalarna och plockade på mig lite runda stenar och dumpade all hålsten. Slutade med en total makeover i akvariet


                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20150518_145604.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,6 KB
ID: 693421
                  Fick till slut plocka/suga ut all sand u akvariet.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20150518_221323.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,1 KB
ID: 693422


                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20150518_221455.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,8 KB
ID: 693423

                  Lite resultat på det blev.

                  Är lite osäker på den runda stenen i framkant, till höger i det "vänstra" röset.
                  Senast redigerad av Trafter; 19 maj 2015, 17:54.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • Trafter
                    Användare
                    • oktober 2013
                    • 345

                    #24
                    "raderad" dubbelpost
                    Senast redigerad av Trafter; 19 maj 2015, 17:53.
                    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      #25
                      Fint 😃

                      Kommentar

                      • Trafter
                        Användare
                        • oktober 2013
                        • 345

                        #26
                        Ommöblerat och har tagit bort en bakgrund för att öppna upp akvariet. Har även sen en tid tillbaka ett gäng Tropheus duboisi maswa.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9172.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,9 KB
ID: 693743

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,3 KB
ID: 693744


                        Men har börjat tappa det intresset för Tanganyika och har väl bestämt mig att börja röra mig tillbaka till Malawi. Hjälpte ju inte direkt att titta igenom 80 sidor av "malawi bilder"-tråden. Så kanske kommer upp lite annonser alldeles snart.
                        Senast redigerad av Trafter; 14 september 2015, 21:50.
                        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                        Kommentar

                        • webo
                          Användare
                          • november 2014
                          • 31

                          #27
                          Snyggt kar annars tycker jag..

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Mycket snyggare med mer öppet

                            Kommentar

                            • Trafter
                              Användare
                              • oktober 2013
                              • 345

                              #29
                              Tack så mycket!
                              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                              Kommentar

                              • Trafter
                                Användare
                                • oktober 2013
                                • 345

                                #30
                                Så var (nästan) all fisk såld!

                                Igår var jag iväg och köpte mig en filtermodul och silikon. Satt sen och skar, blödde, sågade, svor och limmade moduler inpå småtimmarna. Har nu på morgonen satt i lite sten för att se hur det kan se ut. Ge gärna feedback! Fast inte gällande modulerna, de sitter där de sitter!

                                Tanken är 20-30 Demasoni, ett gäng Red empress, och Stuartgranti Usysia. På så sätt får jag blått, rött och gult samt lite olika beteenden. Har däremot läst att Stuartgranti kan ha svårt att hävda sig mot Mbuna. Men har då även läst att Demasoni håller aggressiviteten inom gruppen, så gissningsvis kan det fungera? Vad för annan sorts mbuna eller alternativ fisk till stuartgranti? Vill inte ha golden!

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9233.jpg
Visningar: 1
Storlek: 253,8 KB
ID: 693779

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9234.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,1 KB
ID: 693780
                                Senast redigerad av Trafter; 22 september 2015, 12:38.
                                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...