Långsam bukvattusot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Långsam bukvattusot?

    Ave

    Vill minnas att någon skrivit om detta, men hittar inte. Nån som minns bättre?

    Jag menar varianten av bukvattusot där inte hela besättningen drabbas på en gång, utan det är en enstaka fisk som insjuknar, vilket sedan fortsätter under en längre tid.
    Symptom: Fisken sväller upp kraftigt, fjällen reser sig, ögonen står ut. Fisken är iofs pigg och äter (försöker äta), dvs. den drar sig inte undan och står inte och "hänger" eller "gungar". Först långt senare börjar den försvagas och dör till slut. Sedan är allt bra, tills följande fisk visar samma symptom, kanske en månad senare.
    Har inte lyckats bryta detta med medicinering.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    #2
    Har också haft något liknande för ca 2 år sedan...

    En Musanga grupp på över 30 fiskar skulle få påökt av nyinköpta Hästnosar....Efter 1 månads karantän åkte de i karet och sedan började ungefär 6 månaders bekymmer med döda fiskar..
    Först dog Hästnosarna och sedan dog Troffarna ....Trots medicinering flera ggr enl de råd som jag själv spridit här på forumet vid flera tillfällen tog det inte slut på eländet utan det dog någon lite då och då....

    Till slut ledsnade jag totalt och fiskarna fick klara sig bäst de kunde..Skötte bara vattenbyten och matade dem, samt plockade död fisk då och då.

    Efter ca 6 månader från utbrottet hade jag 10 fiskar kvar ...av över 30 st från början som var i fin storlek på 9 cm och som var uppdragna från små yngel.....

    Nu 2 år senare lever de fortfarande med fördelningen 2 hanar och 8 honor...De har börjat leka och ge lite yngel....Så snart har jag en grupp igen....

    En Troffeägares ledord är att inte ge upp och ha tålamod...........

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Sedan testade jag UV-filtrering, lite försiktigt med ett 11 W UV-filter (akvariet är på 630 l). Den troffe som då var uppsvullen, tillfrisknade. Nu har jag kört detta i cirka 3 månader och, peppar peppar, inget återfall.
      Ska väl köra över sommaren och sedan testa vad som händer utan UV-filtret.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Har iofs också haft problem med att sätta hästnosar i ett troffeakvarium, lite som du beskrev nu Göran. Se https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...00404&lopnr=12
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Ave

          Vill minnas att någon skrivit om detta, men hittar inte. Nån som minns bättre?

          Jag menar varianten av bukvattusot där inte hela besättningen drabbas på en gång, utan det är en enstaka fisk som insjuknar, vilket sedan fortsätter under en längre tid.
          Symptom: Fisken sväller upp kraftigt, fjällen reser sig, ögonen står ut. Fisken är iofs pigg och äter (försöker äta), dvs. den drar sig inte undan och står inte och "hänger" eller "gungar". Först långt senare börjar den försvagas och dör till slut. Sedan är allt bra, tills följande fisk visar samma symptom, kanske en månad senare.
          Har inte lyckats bryta detta med medicinering.
          Vet inte vem som har skrivit om symtomen tidigare.
          Men jag har råkat ut för liknande symtom för några år sedan. Bara en i gruppen sväller upp och äter och äter för att sedan dö. Sedan dröjer det någon/några veckor till innan nästa får samma förlopp. Efter några dödsfall så provade jag att ta bort individen som visar symtomen direkt. Det verkar som om det fungerade bra hos mig med denna åtgärd den gången. Fisk som svullnat upp har jag aldrig kunna rädda. Det verkar som medicin inte biter på bakterien och att medicinera sänker bara emunförsvaret. Att sköta om karet och ta bort ev. Troffar med symtomen tidigt verkar vara botemedlet, åtminstone så var det bra tillvägagångsätt hos mig men man vet ju aldrig det kanske fanns en annat tillvägagångssätt som hade varit lika bra.
          Senast redigerad av Johan F; 09 juli 2014, 07:23.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Sedan testade jag UV-filtrering, lite försiktigt med ett 11 W UV-filter (akvariet är på 630 l). Den troffe som då var uppsvullen, tillfrisknade. Nu har jag kört detta i cirka 3 månader och, peppar peppar, inget återfall.
            Ska väl köra över sommaren och sedan testa vad som händer utan UV-filtret.
            Skönt att höra att det verkar ha löst sig.
            UV filter skaffade jag för ett par år sedan och numera så använder jag alltid det när det kommer fisk utifrån hem till mig.
            Senast redigerad av Johan F; 09 juli 2014, 07:32.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #7
              Återfall, nu ungefär tre månader efter att jag avslutade UV-behandlingen. En uppsvullen Lufubu, satte igång UV igen, hoppas det hjälper.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Tråkigt Mikael, men skriv gärna om det hjälper denna gången också, då kanske man skulle satsa på ett uv så man har ifall något liknande händer i något av egna kar. Intet relevant i denna tråd men var länge sen det kom någon bild på dina "Magara" Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #9
                  Jag skriver av mig lite och hoppas det är någon som kanske har en lösning på mitt problem. I juli köpte jag 34st Tropheus Ikola yngel på ca 4cm. Dom köptes i stockholm och fraktades ca 5st i varje påse ner till Göteborg. Där koppades de in försiktigt i ett inkört 220 liters akvarium där det gick ett par hästnosar. Akvariumet

                  Jag hade precis detta problem för något år sedan med 30 st Ikola. I mitt fall blev det tre kvar som jag gav bort. För några veckor sedan köpte jag en grupp med Red cheek och med förra tragedin färskt i minnet så var jag på min vakt denna gång. Det var två stycken som inte ville äta. Då jag har ett uv filter i mitt stora akvarium och är mycket nöjd med detta så inhandlades snabbt ett mindre som jag satte i Troffe karet. De två som inte ville äta kom igång efter någon dag. Nu har uv filtret gått i fyra veckor och alla är pigga. Jag kommer inte att ta bort uv filtret.
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Har funderat på Uv i flera år, men inte riktigt kommit till skott o tyckt att det kanske är en onödig kostnad, men man kanske får tänka om igen för man vet aldrig när man plötslig kan få problem själv i karen, o det verkar ju tydligen hjälpa. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • TrophNor
                      NCS Medlem
                      • december 2014
                      • 12

                      #11
                      Hva fórer dere firrene med? Sot kommer av feil fór og en kombinasjon av stress. Lurt å behandle de med Flagyl ved nyervervelser av fisk og som en "prevantiv" behandling. Nå er det 7 år siden jeg hadde troffer og vet egentlig ikke om det preparetet er å få tak i lenger. I Norge måtte man anskaffe dett via veterinær.. Hvordan er det i Sverige?

                      Kommentar

                      • FLAVUS
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 122

                        #12
                        Hej TrophNor !
                        Är samme i Sverige, mäste gå via veterinär för att få tag i Flagyl.

                        Kanske är det inte nödvändigt med detta preparat ?
                        Fick själv för ett tag sen bukvattensot, först i det stora karet och sen på mina hästnosar ( Irsacae)
                        Hade gått 4 dagar i det stora karet innan jag satte in medicinering därav 1 död fisk.
                        Annars så har alla klarat sig , 1 av ca. 60 fiskar dog.
                        Lyckat i mina ögon.
                        Använde mig bara av Octozin+dubbel dos Ectozon-salt.
                        Enligt mina erfarenheter fungerar det oerhört bra !

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #13
                          Problemet har inte försvunnit, utan dyker upp allt emellanåt. Fisken sväller upp, men är inte passiv och hängig, som vid vanlig bukvattusot, utan aktiv, äter och bråkar med de andra fiskarna.

                          Den här (Tropheus moorii, Kasanga), har varit svullen i ett par månader redan. Har kört UV, men det har inte verkat. Kanske måste man ha ordentligt kraftig strålning, jag har bara ett pyttelitet aggregat som man kopplar till utblåset från en filterpump. Plockade bort fisken idag.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Kasanga med bukvatt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 571,3 KB
ID: 695358
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Oj! :|

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 514

                              #15
                              Kommer ni ihåg diskussionen under 90-talet om att vattenbyten i samband med snösmältning var en risk för bukvattensot? Jag blev påmind om detta alldeles nyss när jag fick problem hos en nyligen helt frisk och pigg Gymnogeophagus rhabdotus Paiva. Klassisk sot och han har nu simmat in i fiskhimlen. Jag bytte ca 70% av vattnet och ett par dagar senare såg jag symtomen. Självklart behöver det inte finnas något samband just denna gång, men det kändes så och tidigare pratades det ju mycket runt detta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...