Hej alla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SixFeetTall
    Användare
    • februari 2014
    • 5

    Hej alla!

    Hej alla, en ny medlem fron Finland introducerar sig!

    Vi har fem kar, nano, 45l, 300l, 150l o 5xx-l, som är paludarium (var av vatten kanske 200l). Jag har haft akvariet -70-80-talet, sen -90-talet och ny igen för fem år. Jag har utbildat mig (bland annat) som trägårsmästare och känner mig först o främst växterfanatik, både inne o ute....Gillar faktisk fiskar också! Vi har haft inhemska fiskar, malawier o andra hård vatten fiskar men då...vi alltid hamnar mjuktvatten arter, gärna S-A arter. No can do. Jag söker efter en helglaskar utan ramer, men har inte anträffats en ännu, sådant skulle vara vackrare som palu än kar med ramer jag tycker. Nå men, vi alla gillar at se varandras kar så var så god:

    Palu (180x60x50cm) med nattbelysning

    Klicka på bilden för större version

Namn: P2150010.JPG
Visningar: 1
Storlek: 86,8 KB
ID: 699831 Klicka på bilden för större version

Namn: P2150016.JPG
Visningar: 1
Storlek: 86,2 KB
ID: 699832 Klicka på bilden för större version

Namn: P2150019.JPG
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 699833

    Där bor Geophagus Tapajos Orange Head x 7, Corydoras concolor x 10/15/??, flera småa plecoarter, Hyphessobrycon megalopterus (vilka planeras att flytta till 300l)x 15 o den senaste inköp, Copella arnoldii x 8. För nån orsak förlorade jag alla fotografier från datamachin (whoops) so det här fotoer med nattbelysning är all ni får ny.

    Då den senaste kar, en vecka gammalt ca 150-liter (130x40x35cm) kar

    Klicka på bilden för större version

Namn: P2150007.JPG
Visningar: 1
Storlek: 86,3 KB
ID: 699834 Klicka på bilden för större version

Namn: P2150003.JPG
Visningar: 1
Storlek: 75,3 KB
ID: 699835 Klicka på bilden för större version

Namn: P2150002.JPG
Visningar: 1
Storlek: 78,7 KB
ID: 699836 Klicka på bilden för större version

Namn: P2150036.JPG
Visningar: 1
Storlek: 90,5 KB
ID: 699838

    Det här kar kommer att blir emersed-style, kommer att skaffa mera emersed-växter. Där bor två Apistogramma borellii harem, Corydoras trilietus x 6 o Paracheirodon innesi x 15-?

    Min äldsta pojkens, som odlar i det karet kräftor o hoppas-någon-gång Corydoras pygmaeus (han har redan odlat C sterbai tidigare med succe) kar, 45l

    Klicka på bilden för större version

Namn: P2150032.JPG
Visningar: 1
Storlek: 99,8 KB
ID: 699837

    Yep, det är okså emersed/palu-typ! Det är så kallad low-tech-kar, bara ljus och filter. O gödsel, detta änvändar jag mycket i varje kar!

    Resten av våra kar få ni ser senare, hittade inga fotografier av dom just nu, sorry (ska jag hitta aldrig??). Sonens 300l är just nu inte så bra skick at introducera offentlig eftersom vi har just gjort lite renovering där, samt nano, som var helt överväxat (o ny är det helt naken!), också. I 300-liter bor olika slags av fiskar, det är helt något annat än bio- eller geotop heller!! I nano bor 8 stycke Boraras brigittae.

    MVH, Maria
    Senast redigerad av SixFeetTall; 15 februari 2014, 20:03.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej och välkomna till detta formidabla forum och hoppas att ni snart är fullvärdiga medlemmar i NCS.

    Här får ni svar på alla era frågor! Fina akvarier förresten!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Hej och välkommen till forumet!! Jättefina akvarier
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Jättevälkomna till forumet!

        /Jocke

        Kommentar

        • Nelly
          Användare
          • december 2013
          • 22

          #5
          Hej! Välkommen. :-) Här är en till trädgårdsnörd. Odlar och planerar kommande säsong för fullt nu. Jag har Malawi, men drömmer just nu också om ett sydamerikanskt akvarium. Finns inte plats tyvärr. Hoppas du ska trivas häe!
          450 L mbuna

          Kommentar

          Arbetssätt...