Tanganyika algätare från brännings-/övre klippzonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #91
    Lite mer har hänt, skickat i först kanske femhundra liter vatten och sedan vägt in akvariet igen. Det var väl bra, lite mindre tryck på något ben. Kollat att bänkskivan ligger emot bänken runt om etc.

    Kopplat in nytt filter och dragit igång det, samt en liten streamerpump så vattnet får röra på sig och bli av med microsand... Hällt i sand och grus, samt tänkte testa igen med några anubia. Hällt i lite mer vatten.

    Konstaterat att jag lyckades tänka till när jag gjorde bänken, nedre tvärstagen är tillräckligt mycket högre för att inte krocka med vägguttag

    Lägger in märkettiketter från färgburken om jag skulle behöva kompletteringsmåla, eller någon annan tycker kulör är lämplig.

    Och så en bild med vatten, grus och tillfällig liten ljusramp. Ja, vattnet är lite grumligt men det ordnar nog upp sig...
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132541275.jpg
Visningar: 232
Storlek: 146,8 KB
ID: 762663
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132553821.jpg
Visningar: 199
Storlek: 250,9 KB
ID: 762664

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132609941.jpg
Visningar: 134
Storlek: 182,9 KB
ID: 762665

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 334

      #92
      Ursprungligen postat av riktlinjer
      Lite mer har hänt, skickat i först kanske femhundra liter vatten och sedan vägt in akvariet igen. Det var väl bra, lite mindre tryck på något ben. Kollat att bänkskivan ligger emot bänken runt om etc.

      Kopplat in nytt filter och dragit igång det, samt en liten streamerpump så vattnet får röra på sig och bli av med microsand... Hällt i sand och grus, samt tänkte testa igen med några anubia. Hällt i lite mer vatten.

      Konstaterat att jag lyckades tänka till när jag gjorde bänken, nedre tvärstagen är tillräckligt mycket högre för att inte krocka med vägguttag

      Lägger in märkettiketter från färgburken om jag skulle behöva kompletteringsmåla, eller någon annan tycker kulör är lämplig.

      Och så en bild med vatten, grus och tillfällig liten ljusramp. Ja, vattnet är lite grumligt men det ordnar nog upp sig...
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132541275.jpg
Visningar: 232
Storlek: 146,8 KB
ID: 762663
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132553821.jpg
Visningar: 199
Storlek: 250,9 KB
ID: 762664

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132609941.jpg
Visningar: 134
Storlek: 182,9 KB
ID: 762665
      Ytterligare pump inkopplad, två stycken eheim 2078 står och surrar.
      5st streamerpumpar, lite anubia som verkar överleva ännu. Någon har lossnat men med lite tur rotar den sig.
      Fiskar ner i akvariet, grumlighet i stort sett borta, men en del återkommer ju varje matning.

      Tut-tuuut

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 334

        #93
        Vad är detta?

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210804_153537501.jpg
Visningar: 121
Storlek: 112,6 KB
ID: 762725

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 334

          #94
          Lite tur ska man ha ibland.

          Gruppen Petrochromis orthognathus tricolor jag köpte för några år sedan har jag varit lite fundersam på. Dels då de blivit större än mina yellow moshi och macrognathus, samt även mina simochromis diagramma. Följer man olika artregister så borde simochromis diagramma och petrochromis orthognathus vara ungefär samma storlek och en storlek mindre än mina övriga.

          Strax före helgen köpte jag en grupp av den ganska nya Petrochromis Orange Kasumbe och rackarns vad lika dessa såg ut som mina orthognathus. Och nu några dagar när de fått återhämta sig efter håvjakt och flytt och nya kamrater så är det samma art. Så det blev en hyfsat stor grupp Petrochromis Orange Kasumbe som nu simmar i akvariet. Innan jag påbörjade vattenbyte hade några av nykomlingarna påbörjat lek.

          Kommentar

          Arbetssätt...