Tanganyika algätare från brännings-/övre klippzonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #16
    Himmel eller helvete blir nog rubriken för stunden.


    Går vi tillbaka lite i tiden så var det lite för många troffar som tuggade på en gång, det och det ganska lilla antalet troffar orsakade nog lite stress i kolonin. Lite tunnare vit skit och inte så speciellt matglada troffar fanns nu i akvariet.
    Så en kur octozin skickades ner i akvariet. Redan några timmar efter första medicineringen verkade troffarna piggare. Men kuren fullföljdes. Och det blev klart mer fart på troffarna igen, och bra skit och matglada.
    Jag tror även pettrosarna hade någon svag släng av lite flaggelater, deras inte superhungriga på morgonen försvann och nu vill de ha hur mycket mat som helst direkt när ljuset tänds.

    Och troffarna verkar spotta lite yngel var 3-4 vecka, en 8-10 små yngel finns. Inga tendenser från varken andra troffar eller pettrosar att äta ynglen som jag sett.

    Bifogar en bild på en körsbär i lekdräkt denna morgon, den är blandning av vit och lila betydligt mer än vad som framgår av fotot i blixt.Klicka på bilden för större version

Namn: mars2014 troffe i lekdräkt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,9 KB
ID: 690433

    Och denna del var väl himmelsdelen, då kommer vi till helvetesdelen.

    I torsdag när jag kom hem från jobbet på kvällen tyckte jag direkt någonting var fel, men kunde inte direkt se exakt vad. Men en stunds tittande visade att en av de största moshi verkade försvunnen. De större har skaffat sina 'revir' där de hela tiden återfinns utom vid matning eller försök till utvidgning av reviret.
    Tittade och letade, men ibland blir man blind på ögonen.
    Strax hittade jag fisken, utanför akvariet på golvet. Och det var helt torrt runtomkring den så den måste ha legat där en 3-4 timmar i alla fall.
    Suck, bara ta lite papper och plocka upp fisken och sopsortera den. Men när jag ska plocka upp den så hoppar den till och hoppar runt några gånger.
    Ja, verkar ju lite lovande. Så istället för sopbyttan får han återvända till akvariet, väl i akvariet sjunker han som en gråsten och hamnar på botten upp och ner livlös.
    Suck, ja det var nog för bra för att vara sant. Funderar på om jag ska fiska upp den direkt och avsluta eller ge det några minuter.
    Några minuter får den på sig att visa lite fler livstecken, och på några minuter så börjar gälarna 'flämta'

    Jag känner att det är dags för mig själv att få mat så en paus i koll på halvdöd fisk och äta.
    När jag ätit färdigt så simmar fisken på sin revirplats!

    Lite sliten, de yttersta 5-6mm av alla fenor är helt genomskinliga och lite fransade. Grågrumlig på ögonen och ur ena gälen hänger det något slemliknande. Då får han några timmar till på sig att visa att han ska få leva vidare, iväg på lite fritidsaktiviteter.

    Och när jag kommer hem några timmar senare och tittar får jag samma känsla igen, någonting är fel i akvariet. Men fisken som landade på golvet simmar hyggligt omkring. Men det verkar saknas ytterligare en moshi. Jag letar runt på golv, ovanpå ljusramp etc. Till slut 2.5m ifrån akvariet hittar jag en helt torr och uttorkad död fisk.
    Nu förstår jag, de måste ha haft en liten batalj om reviren och en av dem slängde väl ur kamraten ur akvariet med den klassiska munkroken men när kamraten föll mot golvet flög han själv ur.

    Är huvudet dumt får kroppen lida verkar gälla lika mycket för fiskar som för människor. Blir nog att försöka tillverka ett 'täckglas' i rostfritt nät väldigt snart nu, anledning är att tempen ibland blir för varm i akvariet och jag därför vill ha lite värmeutsläpp. Men det vore ju fint om fiskarna inte slänger ur varandra...

    Så vi kan stryka en yellow moshi från listan, kvar nu är 22st. En bild på den överlevande Klicka på bilden för större version

Namn: mars2014 överlevande moshi.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,1 KB
ID: 690434

    Både de största moshi och macrognatus har märkbart slutat växa på längden mot tempot de hade tidigare, men de har börjat bulka istället. Gissar att de går ifrån att vara 'yngel' till att få mer av sin vuxna kroppsform nu.

    En liten gruppbild Klicka på bilden för större version

Namn: mars2014 gruppbild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,7 KB
ID: 690435

    Får förhoppningsvis försöka hinna med lite shopping av hästnosar framåt helgen.

    Kommentar

    • jhes
      Användare
      • september 2010
      • 229

      #17
      Täckt akvarium kommer du definitivt behöva när dom blir större, jag har ett täckt kar med lysramp inbyggd o dom har krossat några rör + glastermometrar , när jag matar måste jag stänga locket fort annars skvätter det vatten flera meter över mig o resten av rummet

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 334

        #18
        Ursprungligen postat av jhes
        Täckt akvarium kommer du definitivt behöva när dom blir större, jag har ett täckt kar med lysramp inbyggd o dom har krossat några rör + glastermometrar , när jag matar måste jag stänga locket fort annars skvätter det vatten flera meter över mig o resten av rummet
        Försök ta er ut nu

        Klicka på bilden för större version

Namn: galler.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,6 KB
ID: 690526

        Ska väl ta ett tag för dem att tugga sig igenom detta rostfria galler, samt att det tillåter avdunstning för att hålla temperaturen lagom även på sommaren.


        Kan väl tillägga att den rackaren som låg några timmar på golvet definitivt har återhämtat sig till fullo, och är lika ilsken som tidigare.
        Senast redigerad av riktlinjer; 13 april 2014, 18:19.

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 334

          #19
          Det stora intresset för bilder gör att jag gödslar lite extra med bilder...


          Det har rullat på i en stadig lunk, utan några större missöden. En troffe blev lite för mobbad och dog, några yngel har blivit rätt stora. Men precis när de går från stort yngel till liten vuxen får de ofta lite stryk. Hoppas en sex-tio stycken skulle kunna ta steget på en gång så kanske det blir lite mer harmoni i gruppen.

          Har fyllt på med några få fler macro, de som fanns kvar i affären.

          Och även lagt en beställning på ett lite större akvarium. 2000*600*700 blir måtten. Helst skulle jag vilja ha djupare akvarium också men tycker inte det får plats tyvärr. Tänkte skippa moduler som bakgrund så redan där kommer jag vinna nästan 20cm mer simyta, och lite djupare gör att den faktiska simdjupet dubbleras!

          Det jobbigaste i detta är att jag måste flytta akvariet för det nya ska in på samma plats. Så mot slutet på månaden räknar jag med att ha hunnit flytta akvariet och göra klart min 'leca' akvariebänk. När det är klart ringer jag akvarielagret och meddelar att de kan leverera när det passar. Är jag flitig så tidigare.

          Och alla petros har nog växt lite sedan sist också, nu börjar de dansa för varandra och hålla hårdare i revir.

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 334

            #20
            kkbkbkllff

            Med lite bök och stök flyttades hela akvariet ungefär 6 meter genom rummet, fick flytta lite möbler som soffa för att komma fram. Inredning och fiskar fick vara kvar i, inga skrapmärken på golvet heller, ganska bra för att flytta det helt själv

            En ganska liten macrognatus lyckades simma/hoppa igenom gallret, men det hände när jag var hemma så den ramlade snabbt tillbaka ner i akvariet.

            En rad lecablock har ställts upp, vägts in så de står stadigt. Fått en rejäl skiva ovanpå som även den är invägd så den är plan och har stöd från alla block.

            Idag fick jag hembesök av två glada killar, Krister och Sture och de kånkade med sig lite glas :-)
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #21
              Trevligt!!!

              Ska bli kul att se vad det blir av det här! Blir det led-belysning i den här?
              Senast redigerad av Erik Österlund; 02 september 2014, 00:04.

              Kommentar

              • riktlinjer
                Användare
                • augusti 2013
                • 334

                #22
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Trevligt!!!

                Ska bli kul att se vad det blir av det här! Blir det led-belysning i den här?
                Det blir min nuvarande 4*80W T5 lysrör med nattbelysningsled till en början i alla fall, kanske provar med några ledpuckar eller halogenpuckar på sidorna. Vad som sedan händer återstår att se.

                Avrinning till filtren med avstängningskranar, lite sand på botten. Dags att börja hälla i massa stenar!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 334

                  #23
                  Vatten ihällt och akvariet sprack inte och läcker inte :-) Skedde i onsdags.

                  Det första filtret inkopplat med några nya packningar, fuktade i skarven mellan pumplock och behållare. Bajs, skedde igår tidig kväll. Det andra akvariet tömdes på vatten och sten, filtret flyttades över.
                  Sedan skedde någonting konstigt, det var pettrosar flygandes i luften, det var troffar sprattlandes på golvet... Till slut hade alla fiskar bytt bostad.

                  Spontan reaktion strax efter fiskarna landat i sin nya bostad = alla 3 arter/grupper simmade i egna stim mestadels. Nya stenrösen utforskades etc.
                  I morse bra fart på fiskarna.
                  I eftermiddags dimmigt vatten, dålig fart på fiskarna.

                  En tur till akvarielagret ordnade nya packningar, samt 2 tunze 6085 streamerpumpar. En stund efter första tunzen kopplades in började fiskarna piggna till, tunze nr2 gjorde nog inte saken sämre.
                  Sedan mat i magen på mig själv för att direkt efter maten bevittna första leken med yellow moshi. Jag tror de är lite för små än för att det ska bli yngel men lite övning är ju ändå inte fel. Då är det kanske snart på gång.

                  Nu dags att montera ihop eheim pump nr2 och skruv fast lite slangar för den pumpen etc.

                  Det tar sig.
                  Ungefär 18000l/tim i cirkulationskapacitet nu.
                  Hade inte tid att räkna fiskar när en del flyg och andra torrsimmade men en gissning efter vad jag köpt, vad som dött och ungefär vad jag flyttade över.
                  22 yellow moshi
                  14 macrognatus
                  20 tropheus 'körsbär'

                  Och vad skönt med butiker som akvarielagret som har alla upptänkliga reservdelar till filter på hyllan.

                  Kommentar

                  • riktlinjer
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 334

                    #24
                    Lite problem uppstod när utblåsen för filtren skulle hängas på i akvariet. Ett ramakvarium har väldigt liten kant så den 'färdiga' eheimkröken passar kalasfint. Men på detta helglas med en rejäl och bred kant passade inte krökarna så bra. Och givetvis var tidpunkten sådan att alla affärer stängt för dagen.
                    En stor kastrull med kokande vatten och lite tålamod löste problemet. När eheimkröken legat lagom länge i det varma vattnet kunde jag räta ut kröken, göra en ny krök lite längre bort på röret och när röret passade på akvariet som avslutning pressa tillbaka så rörets profil blev rund igen. När man böjer så plattas ofta röret ihop..

                    En liten bild på filtren installerade. Blir lite småtrångt och slangigt men det verkar fungera fint. Upplever som att det är klart värre fart i filtren nu när de inte ska suga över akvariekanten utan får vattnet itryckt.

                    Och ytterligare en liten bonus med streamerpumparna och deras rejäla kapacitet är att det inte längre samlas någon skit på botten. Den virvlas upp och åker med i vattenströmmarna tills den åker ner i något av filtren och fastnar där.

                    Och nu ser man inte mycket av filterinloppet längre, men det finns under stenröset.

                    Alla röserna är nu gjorda mer öppna och med möjlighet att se in i alla gömslen från någon av sidorna eller framsidan.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 334

                      #25
                      Det rullar på. Alfamoshin i mitten på översta bilden, gul och grann. Har återigen lekt upp den största honan, det gick nog lite bättre denna gång. Äggläggningsrör ute och hon höll munnen helt stängd i ungefär 4 dagar. Sedan har hon skrapat alger från en sten några gånger men fortsatt hålla munnen stängd för övrigt. Vi får väl se om det fungerar.

                      På nästa bild med blått öga tuggande körsbär.I alla fall 3st honor har tuggat men det är bara en jag vet fortfarande tuggar. Borde nog spotta om ungefär en vecka. Då får jag väl se om stenläggningen blev bra så hon spottar men även så några yngel överlever.
                      Som sagt lite öppnare stenläggning för att bereda plats åt växande pettrosar men det blir ju även massa miniutrymmen.

                      Och en grupp körsbär i varierande storlek på väg in i alfamohins stenröse. Så länge det inte är lek får de simma igenom röset.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • riktlinjer
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 334

                        #26
                        Bild 2: Först lite bilder på kommande arbete... Just nu ligger det en förgreningsdosa och sladdar över hela golvet. Ska hängas upp lite snyggt under bänken, även göra konsoler för ballasterna till lysrören och hänga upp dess på undersidan. Några timers, funderar på digitala. Någon som kan tipsa om prisvärda fungerande?

                        Bild1: är ljusrampen som hänger på sina utriggare. Den hänger och slänger lite väl mycket för min smak. Rampen är inte tänkt att hängas på så brett akvarium. Ska försöka tillverka lite stabilare utriggare.

                        Bild3: ett av nyförvärven till akvariet, Simochroms diagramma nuvarande betahanne

                        Bild4: Diagramma ur annan vinkel och alfamoshi

                        Bild5: Simochromis diagramma hona

                        Bild6: Diagramma, troffe som döljer ytterligare diagramma och längst till höger dagens nytillskott Eretmodus cyanostictus North

                        Bild7: Nyspottade diagramma

                        Slösurfade in på en annons här på säljes och bland akvarium och troffar listades Simochromis diagramma . Kontaktade säljaren och de kunde säljas separat, priset var helt rätt så det var bara att åka till Sveriges baksida och hämta dem. Det tråkiga var att det var 4 hannar och en hona men då jag inte hittat fiskarna till salu i Sverige under 2 år så blir det prova.

                        När vi håvade upp fiskarna så spottade honan ett tjugotal yngel, tur jag tog med dubbla transportlådor. När vi hade håvat färdigt och även snackat färdigt såg jag i ögonvrån vad som verkade vara ytterligare en diagramma. Jodå, det gömde sig ytterligare 1 i akvariet. Lite mer håvande och sedan hemfärd till framsidan.

                        Alfadiagramman drabbades nästan direkt av övermod, började slåss med i alla fall 3 olika petrochromis om revir, nej det gick inte bra trots att han var längre. Petrosarna har bulkat fint på sistone och tog ingen skit. Var bara att håva ur död diagramma...

                        Men sedan har lugnet lagt sig, det verkar råda terrorbalans. Och den sista diagramman verkar också vara hona, så 3 hannar och 2 honor. Och diagrammahanarna har fullt upp med att inte få spö av petrochromis så honorna har andrum.

                        Ynglen åkte i mina 'räddningspåsar' för skadade troffar och petros, men de är uppenbarligen inte rymningsäkra för yngel. Så 3 yngel finns kvar i påse, de som rymt vet jag inte om de lever i något röse eller blivit upptuggade. Visar sig väl om någon månad.

                        Och 8st hästnosar landade ikväll i akvariet, ganska omgående gömde de sig i rösena men imorgon kanske man får se dem lite.

                        Moshihonan som tuggade har definitivt slutat tugga, men det kommer nog mer tillfällen.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 334

                          #27
                          Om inte åt helvete så kan man väl inte säga att det direkt gått som det ska. Av den omgången diagrammayngel tror jag inte något överlevde, inte de som troffehonan spottade några dagar senare.

                          Så för att ordna lite mer yngelvänlig omgivning skaffades ett gäng anubisväxter. Helt lätt att plantera sådana är det inte, petrosarna är väldigt inredningstrendiga och om någonting är lite fel så åtgärdar de problemet. Att lägga en knytnävstor sten ovanpå en anubia är inte heller någon garanti, det kan bli stenflyttning eller bara slita sönder växten helt och hållet direkt.
                          Men nu har växterna suttit på sina platser i nästan 3 veckor ! och inte helt och hållet slitits i bitar. Jag hoppas att de delar som är mellan stenar etc ska överleva och bilda lite lugnare områden, även rötterna ger bra gömställe för mindre fiskar och yngel. Kan även se en nyfiken Diagramma alfa och en av de nya hästnosarna på bild1.

                          2-3 macrognatus och 3-4 troffar har håvats ur akvariet. Jag har inte sett hur bråken börjat utom med en troffe som fick alfatroffens ilska över sig, men varje gång så har hela diagrammagänget slitit sönder kadavret. Fick se en troffe som for illa, skulle hämta håven för att låta den vila upp sig. När jag kom tillbaka med håven slet diagrammagänget bort gälar och underkäke ifrån fisken. Pirayor kan inte vara så blodtörstiga ens.

                          På bild 2 har jag fått med alla arter utom macrognatus. Alfadiagramma, tuggande diagrammahona, lite småtroffar och en hästnos.

                          En av de roligare nyheterna är att efter lite växter i akvariet så har det spottats ett gäng troffar, och några stycken lever i alla fall nu några veckor senare. Bild 3 en liten rackare i stenröse med troffe och yellow moshi i förgrunden.

                          Nu efter några veckor vågar hästnosarna visa sig, är även framme och hoppas det blir lite matrester som faller ner efter pettrosarna och diagrammorna är färdiga, och troffarna inte är för hungriga... bild 4

                          En av de trevligare grejorna är väl att den sista diagramman som hittades vid köpet visade sig vara en hona, så det var efter övermodet 3+2. Här bild 5 på båda honorna tuggandes på en gång. Den ena honan blev så hungrig vid matning för en dryg vecka sedan att hon spottade ut det sista ? ynglet och försökte äta, ynglet tog snabbt fart ner i ett röse och gömde sig.
                          Nu äter honan rejält varje gång det bjuds på mat, och ynglet bajsar så det hittar väl mat också och har dessutom överlevt ett tag.
                          Får konstatera att diagrammahonorna är tuffa, de håller hanarna på avstånd när de tuggar. Men det blev lite dråpligt när tuggande honor har en fight med varandra, blev bara att putta på varandra då ingen ville öppna munnen och släppa ut ynglen.
                          Borde vara dags för den andra honan att spotta vilken dag som helst nu, får hoppas att 2-3 yngel kanske överlever.

                          En hungrig macrognatus på bild 6, vilken gångjärnskäft!

                          Har varit lite lek på macrognatusen också, en hane har helt färgat om i gult och grönt.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Sista bilden ser ut som något från en skräckfilm

                            Kul att det rullar på. Det verkar gå vilt till, det känns som att det är en rolig burk att sitta och spana på!

                            Kommentar

                            • Bosse G
                              NCS Medlem
                              • november 2013
                              • 235

                              #29
                              Sätt fast anubisen med ett buntband för elkablar. Den växer fast med rötterna på stenen till slut. Sedan är det lögn i h-e att få loss den

                              Ursprungligen postat av riktlinjer
                              Om inte åt helvete så kan man väl inte säga att det direkt gått som det ska. Av den omgången diagrammayngel tror jag inte något överlevde, inte de som troffehonan spottade några dagar senare.

                              Så för att ordna lite mer yngelvänlig omgivning skaffades ett gäng anubisväxter. Helt lätt att plantera sådana är det inte, petrosarna är väldigt inredningstrendiga och om någonting är lite fel så åtgärdar de problemet. Att lägga en knytnävstor sten ovanpå en anubia är inte heller någon garanti, det kan bli stenflyttning eller bara slita sönder växten helt och hållet direkt.
                              Men nu har växterna suttit på sina platser i nästan 3 veckor ! och inte helt och hållet slitits i bitar. Jag hoppas att de delar som är mellan stenar etc ska överleva och bilda lite lugnare områden, även rötterna ger bra gömställe för mindre fiskar och yngel. Kan även se en nyfiken Diagramma alfa och en av de nya hästnosarna på bild1.

                              2-3 macrognatus och 3-4 troffar har håvats ur akvariet. Jag har inte sett hur bråken börjat utom med en troffe som fick alfatroffens ilska över sig, men varje gång så har hela diagrammagänget slitit sönder kadavret. Fick se en troffe som for illa, skulle hämta håven för att låta den vila upp sig. När jag kom tillbaka med håven slet diagrammagänget bort gälar och underkäke ifrån fisken. Pirayor kan inte vara så blodtörstiga ens.

                              På bild 2 har jag fått med alla arter utom macrognatus. Alfadiagramma, tuggande diagrammahona, lite småtroffar och en hästnos.

                              En av de roligare nyheterna är att efter lite växter i akvariet så har det spottats ett gäng troffar, och några stycken lever i alla fall nu några veckor senare. Bild 3 en liten rackare i stenröse med troffe och yellow moshi i förgrunden.

                              Nu efter några veckor vågar hästnosarna visa sig, är även framme och hoppas det blir lite matrester som faller ner efter pettrosarna och diagrammorna är färdiga, och troffarna inte är för hungriga... bild 4

                              En av de trevligare grejorna är väl att den sista diagramman som hittades vid köpet visade sig vara en hona, så det var efter övermodet 3+2. Här bild 5 på båda honorna tuggandes på en gång. Den ena honan blev så hungrig vid matning för en dryg vecka sedan att hon spottade ut det sista ? ynglet och försökte äta, ynglet tog snabbt fart ner i ett röse och gömde sig.
                              Nu äter honan rejält varje gång det bjuds på mat, och ynglet bajsar så det hittar väl mat också och har dessutom överlevt ett tag.
                              Får konstatera att diagrammahonorna är tuffa, de håller hanarna på avstånd när de tuggar. Men det blev lite dråpligt när tuggande honor har en fight med varandra, blev bara att putta på varandra då ingen ville öppna munnen och släppa ut ynglen.
                              Borde vara dags för den andra honan att spotta vilken dag som helst nu, får hoppas att 2-3 yngel kanske överlever.

                              En hungrig macrognatus på bild 6, vilken gångjärnskäft!

                              Har varit lite lek på macrognatusen också, en hane har helt färgat om i gult och grönt.

                              Kommentar

                              • riktlinjer
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 334

                                #30
                                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                                Sista bilden ser ut som något från en skräckfilm

                                Kul att det rullar på. Det verkar gå vilt till, det känns som att det är en rolig burk att sitta och spana på!
                                Du har väl ganska närbesläktade liknande fiskar misstänker jag, brukar ju inte vara direkt sydamerikastilltje i akvariet precis

                                Finns en del intressantheter att se, även de större frågorna som beteenden etc.

                                Ursprungligen postat av Bosse G
                                Sätt fast anubisen med ett buntband för elkablar. Den växer fast med rötterna på stenen till slut. Sedan är det lögn i h-e att få loss den
                                Tack för tipset. Får prova det om de sliter bort någon växt igen.
                                Men tror problemet är att de är för känsliga vad det gäller inredningsbiten, jag hade fått fast en anubia bra så då slet de sönder den ganska tjocka roten i flera delar och massakrerade bladen


                                Har nästan börjat tycka att det kanske är dags för den kvarvarande tuggande diagrammahonan att spotta, men hon har ignorerat mitt tyckande. Jag har sett ett gäng ganska stora yngel i käften på henne.
                                Nu ikväll vid matning så blev hon väl för hungrig eller bara glömde hålla munnen stängd, så ett yngel rymde ur munnen på henne.
                                Vilken jakt det blev från honan att återta ynglet, till slut lyckades hon då ynglet gick upp mot ytan och där blev chanslös.
                                Hon kanske bestämmer sig för att spotta vilken natt som helst nu då.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...