Nya odlingsformer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Nya odlingsformer

    Alltid kul med lite nytt, nu finns Denisonibarben i "gold", lite dyr men har någon sett den live, kanske värt priset ?

    RÖD TORPEDBARB GOLD 5-6CM Puntius denisoni 477kr Imazo 2013-12-13
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    Ja nu finns även sprutfisken i guld, priset antyder även deta att det är fråga om guld..........

    SPRUTFISK GOLDEN VF sötvattens Toxotes blythii 1017kr Imazo 2013-12-13

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      En odlingsform som nog inte är ny men jag har aldrig sett den ännu, tjeckiska grossisten Petra har i sin lista en "golden" vaiant på nätbarb

      Chequer Barb, gold
      Barbus /Capoeta/ oligolepis gold 3 - 3,5 cm

      Den vore rätt kul att få se, rent beetende/storleksmässigt så är ju Nätbarben en nästan perfekt akvariefisk

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Jag väntar andlöst på en odlingsform av diskusfisk, som ser ut som en sjöhäst. Det ni.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Jag väntar andlöst på en odlingsform av diskusfisk, som ser ut som en sjöhäst. Det ni.
          Förhoppningsvis läser inte asiaterna detta!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • januari 2008
            • 269

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Jag väntar andlöst på en odlingsform av diskusfisk, som ser ut som en sjöhäst. Det ni.
            Jag tar ett dussin

            Förresten är väl knappast en odlingsform av Toxotes blythii, utan bara ett handelsnamn eftersom den är guldfärgad, men det kanske var det du menade.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av oaken
              Jag tar ett dussin

              Förresten är väl knappast en odlingsform av Toxotes blythii, utan bara ett handelsnamn eftersom den är guldfärgad, men det kanske var det du menade.
              Ja vi närmare läsning så står det faktiskt VF

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Glaser har i sin nyhetslista fått in något som ser ut att vara en helblå odlingsform av blå ciklid, lite typ blå fjäril eller blue Dempsey.
                Denna kan man ju vänta på då blå ciklidens storlek och temperament är perfekt......................

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Glaser har i sin nyhetslista fått in något som ser ut att vara en helblå odlingsform av blå ciklid, lite typ blå fjäril eller blue Dempsey.
                  Denna kan man ju vänta på då blå ciklidens storlek och temperament är perfekt......................

                  http://www.aquariumglaser.de/en/archiv.php?news_id=974
                  Är lite förvånad att denna nyhet tycks gå obemärkt förbi, trodde detta med en helblå blåciklid är den största cillkidnyheten på flera år men
                  jag har uppenbart fel, ingen anser tydligen detta värt att kommentera......

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • mars 2013
                    • 457

                    #10
                    Den var rätt snygg med sina röda ögon. Fast liknar inte så mycket blåcikliden i formen. Snarare nannancara anomala. Blå cikliden är kraftigare byggd.
                    Senast redigerad av ewa; 02 maj 2014, 14:42.

                    Kommentar

                    • Bosse G
                      NCS Medlem
                      • november 2013
                      • 235

                      #11
                      Hej

                      Har väldigt svårt att se vad det är för fel på en normal pulcher eller latifrons.
                      Vill man absolut ha en blå ciklid får man ju försöka leta upp det.
                      Finns ju mängder med vackra "original" .
                      Känns som att gå över ån efter vatten.
                      Man kan vara ganska säker på att om det hade funnits någon biologisk mening med det så hade naturen redan fixat det.




                      Här är två som är ganska blå

                      BG

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av ewa
                        Den var rätt snygg med sina röda ögon. Fast liknar inte så mycket blåcikliden i formen. Snarare nannancara anomala. Blå cikliden är kraftigare byggd.

                        Den var rätt snygg med sina röda ögon. Fast liknar inte så mycket blåcikliden i formen. Snarare nannancara anomala. Blå cikliden är kraftigare byggd.
                        Bilderna visar nog väldigt unga fiskar. Bredden på blåciklider blir mer markant senare skulle jag nog vilja påstå. Visst är den snygg men personligen föredrar jag vildformen.

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • mars 2013
                          • 457

                          #13
                          Självklart är vildformen snyggare, de flesta framodlade färgvarianter ser platta ut, och varför odla fram nya färgvarianter när det finns så många vackra o intressanta fiskar i naturen?

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #14
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Är lite förvånad att denna nyhet tycks gå obemärkt förbi, trodde detta med en helblå blåciklid är den största cillkidnyheten på flera år men
                            jag har uppenbart fel, ingen anser tydligen detta värt att kommentera......
                            Ibland i livet så har man tur. Idag så var jag chaufför åt min 90-åriga mor och storasystrar som skulle shoppa kläder. Pga min mors ålder så körde jag dem till dörren till klädaffären ( där finns ju förstås inga parkeringar). Så i väntan på att shoppande skullle bli klar så fördrev jag tiden på Rolles akvariecenter. Helt plötslig så står det på en burk " nannacara spec blue neon", Rolle berättade att han precis fått dem från Tjeckien. Så nu simmar 7 st hemma hos mig. lite extra kul att ha en Glasernyhet hemma i Norrbotten, månntro finns den ens i huvudstaden ännu ?

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Om det är Tjeckien och kommer från samma tur som Glaser är det en Alex Tropical-nyhet Hade varit kul att se lite bilder på dem....

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...