Ny på viktoriaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jemtlänningen
    Användare
    • maj 2009
    • 113

    Ny på viktoriaciklider

    Hej jag heter lennart och har lite funderingar på att starta ett kar med viktoriaciklider. Storlek på kar vet jag inte jusst nu. Vad är det för ph som gäller! är det samma som malwi?. Tänkte börja med 2-4 Arter på grupper omkring 10st. Går det att använda trärötter åt dom. Vill bara säga att jag kör malawi nu.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Lite info hittar du här:
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • jemtlänningen
      Användare
      • maj 2009
      • 113

      #3
      Tack DaRe! För länken den var givande. Karet jag skall bygga blir med måtten 160*75*50 ca 600liters Har ett tomt stående med måtten 100*35*41 ca 143liter.
      Frågan är går det ha någon art i det lilla karet tills det större är byggt. Kommer att bygga det större till våren. Sen fråga två vilka arter törs man sätta ihop Tänkte ha max 3 Arter grupper omkring 10 st typ 4 hanar och resten honor. Hoppas ni kan ge mig någe bra svar. MVH Lennart.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Välj först ut en art du vill ha och anpassa de andra arterna från den.

        Sedan finns det bara en affär med sortiment i Sverige och det är Nols ciklidhobby. De affärer som har Hagebycikliden som grossist kan ta fisk från honom när han kör till Tyskland då han tar fisk från Cichlidenstadl.
        http://www.barsche.de/index1.html (Under Haplochromis)

        Kommentar

        • endymion

          #5

          Kommentar

          • jemtlänningen
            Användare
            • maj 2009
            • 113

            #6
            Det finns en art som jag tycker är snyggast Haplochromis sp ruby green som jag skulle vilja ha.

            Kommentar

            • jemtlänningen
              Användare
              • maj 2009
              • 113

              #7
              Vad kan man blanda med denna ciklid tänkte 10st av varje art

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Nu är jag inte någon som helst expert på Victoria, men min vän Albin (Endymion) brukar alltid säga; hitta en fisk som lever på samma ställe i sjön. Annars finns risken till korsningar. Ruby green är en av mina absoluta favoriter med. Men min största favorit är Matumbi hunter, en grå sill med skumt beteende. Kan det bli bättre?

                /Jocke

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ruby green brukar jag köra ihop med Haplochromis sp. "red piebald" . Den skulle också kunna funka ihop med Astatotilapia latifasciata , dock så tror jag att det blir för stor storleks skillnad att köra Latifasciata ihop med red piebald

                  Kommentar

                  • Arne Nyqvist
                    Användare
                    • december 2016
                    • 1

                    #10
                    Jag har en grupp "thickskin" på tillväxt ca 3-5 cm i ett 325 kar , så nu sitter jag och kollar vilken annan victoria jag kan ha ihop med dom, skulle vilja ha mer än en sort

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Thickskin är en art som korsar sig otroligt lätt med andra arter. Dagens thickskin ser inte ut som thickskin gjorde när dom kom in förr i tiden. Det tyder på att det redan är en uppblandad stam. Mitt tips är att blanda dom med en hslvsnäll art Malawi annars riskerar du korsningar med den nya arten med väldigt stor sannolikhet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...