Aulonocara-tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidkeeper
    Användare
    • juli 2014
    • 17

    #61
    Aulonocara baenschi

    En klar favvo Aulonocara är Baenschin! De lyser verkligen klargult och är rätt mycket snällare än lite andra varianter (jag har testat) ur släktet...
    Klicka på bilden för större version

Namn: 120807_aulonocara_Baenschi03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,2 KB
ID: 691521Klicka på bilden för större version

Namn: 20140829-P8290863.jpg
Visningar: 1
Storlek: 361,3 KB
ID: 691522

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 276

      #62
      Vilka superbilder på riktigt snygga Baenschi
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • jjacek
        Användare
        • oktober 2011
        • 158

        #63
        Aulonocara jacobfreibergi , Cape Maclear
        Bifogade filer

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #64
          Härlig bild Jacek!

          Har du någon mer så kan jag sno de till artregistret. Gärna parbild från sidan samt hane+ hona från sidan. :-)
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • jjacek
            Användare
            • oktober 2011
            • 158

            #65
            På hugget igen ...?
            Jag har köpt mina aulonocara cape mclear som F1 av Akvkvarietjänst i Malmö, det är ungfiskar på tillväxt som jag vill jämföra med mina Aulonocara jacobfriebergi Otter point, för tillfället passar det inte att ta några bilder till artregistret jag vill först att fiskarna skall växa till sig.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #66
              Hehe
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • jjacek
                Användare
                • oktober 2011
                • 158

                #67
                Det är trevligt att du är på banan igen, vi hoppas du kommer med många roliga initiativ framöver
                Jag köpte den som Cape Maclear men jag ser inga skillnader ´jämfört med Otter Point det verkar i princip vara
                samma fisk är det någon som är av en annan uppfattning ? för mig är det viktigt att reda ut den här frågan.

                Kommentar

                • Strimmig
                  Användare
                  • januari 2015
                  • 6

                  #68
                  Fina firrar i denna tråd. Svårt att få till bildkvaliteten med mobilkamera tyvärr, men här är några bilder på mina Auloncara Stuartgranti fullvuxna djur, sju par blandat med några gamla zebror.Klicka på bilden för större version

Namn: ciklid 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,9 KB
ID: 692159Klicka på bilden för större version

Namn: ciklid3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,6 KB
ID: 692160Klicka på bilden för större version

Namn: ciklid4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,3 KB
ID: 692161Klicka på bilden för större version

Namn: ciklid2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,5 KB
ID: 692162

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #69
                    Man ser att det är grymt snygga fiskar i alla fall!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Tagemannen
                      Användare
                      • februari 2015
                      • 11

                      #70
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20150131_184332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 540,1 KB
ID: 692302 min Aulonocara jacobfreibergi otter point

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #71
                        Fin Aulonocara! Välkommen till forumet också, lägg gärna upp en bild på hela burken

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #72
                          Snygg firre. Aulonocara överraskar ständigt
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Tagemannen
                            Användare
                            • februari 2015
                            • 11

                            #73
                            Hej kommer med en bild på karet.Klicka på bilden för större version

Namn: 20140801_123912_Richtone(HDR).jpg
Visningar: 1
Storlek: 807,7 KB
ID: 692320

                            Kommentar

                            • Tagemannen
                              Användare
                              • februari 2015
                              • 11

                              #74
                              Men sen igår har jag inte kvar det karet då jag uppgraderat från 240l till 450l

                              Kommentar

                              • NathalieSinan
                                Användare
                                • april 2015
                                • 2

                                #75
                                Hej allihopa!

                                Jag är ganska ny här och har precis fått upp ögonen för Malawi Ciklider. Jag har haft akvarium i några år men aldrig Malawi förut. Jag har ett 300L juwel akvarium där det nu går lite olika nyinskaffade malawisar ( köpte dem för ca en vecka sedan) bla ett jättefint par Aulonocara fire fish hona och hane. Vet inte så mycket om denna art men jag fastnade för dess färg direkt när jag såg dem i djuraffären Bifogar en bild från Google på en hane som är nästan på pricken lite färggran som min. Jag köpte dem i en djuraffär av en kille som jag vet är mycket duktig på den här typen av fisk och har över 30 års erfarenhet. Han sa till mig att min hane är en av den finaste han har sätt på länge. Jag kan fråga honom om allt detta men jag ville även se vad ni säger.

                                Nu till lite frågor och råd. Till denna fina hane som jag köpte fanns det även en hona som redan går och tuggar(har precis lärt mig vad som menas med att tugga . Dem har tydligen redan lekt hos djuraffärens grossist? Jag ville inte dela på detta fina par så jag köpte honan också. Hon har nu gått ca 5 dagar med äggen i munnen. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu för att få avkomman att överleva då jag har fler fiskar i akvariet. Om hon spottar i det akvariet så kommer alla ynglen att bli mat direkt.

                                Jag vill antingen flytta honan till ett mindre akvarium typ ett 30 L nano men saken är den att då måste jag köpa ett nytt akvarium och starta upp den. Vet inte hur det blir med bakteriekultur och honans /ynglens känslighet då. Mitt andra alternativ är att köpa ett yngel kar som man kan hänga utanför akvariet eller innanför. Jag vet inte om denna lösning är bra då jag vill att honan ska få ha sina ägg/yngel tills dess att hon väljer att spotta ut dem själv samt få gå ytligare 2-3 dagar tillsammans med sina yngel. Jag vill att avkomman ska bli bra vuxna individer och det är tydligen en fördel om dem får gå med sin mamma några dagar Om jag ska avlägsna dem själv hur länge måste jag vänta då. Jag vill ju att dom ska klara sig och inte ta ut dem för tidigt. Om man går på mitt andra alternativ kan man ha honan i den lilla yngelbyttan tills dess att hon spottar ut dem eller blir utrymmet för litet för henne?

                                Ni får gärna komma med förslag och olika lösningar för jag vet inte vad som blir bäst och vad som får flest yngel att överleva. Jag vet inte ens om jag skriver allt detta i rätt forum

                                Yngelboxen jag har tänkt är på 2 liter . Kan min hona gå där i
                                Liknande min hane

                                Kommentar

                                Arbetssätt...