Hej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardK
    Användare
    • augusti 2013
    • 148

    Hej

    Jag är ny här på forumet och ser fram emot allt intressant att lära om ciklider. I dags läget har jag inga kar. Jag avvecklade alla kar då jag träffades min fru och flytta in i en liten 4:a tillsammams med henne och hennes tre barn så där fick inte mina burkar plats. Jag hade ett kar med Malawi som jag gjorde om och körde ett gäng guldsömmar i. Men dom hade jag bara nån månad innan sålde av, de gick i 375 liters åledskar. Jag hade ett 320 liters med troffar hade inte det häller så länge och sen hade jag ett 110 liters tetror och literdvärgciklider. Köpte strax innan jag lade ner verksamheten köpt en ställning på tre 80 liters som jag aldrig startade upp... Nu kanske det låter som jag skyller allt på min kära fru.
    Men anledningen var utrymmesskäl själ,nu efter flytt ser möjligheten till en balja inte omöjlig ut längre nu är det ekonomin...

    Men jag kan ju njuta av att titta på andras fiskar och projekt här så länge.

    Och en fråga. Finns det folk här på sidan från Västerbotten?

    Ber om ursäkt för stav fel och felskrivningar då jag inte fötts med begåvning för att läsa och skriva./ Rickard
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Välkommen hit!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen! Håll utkik nu på blocket, har du tur kan du fynda ett billigt kar så här års

      Akvariehobby behöver inte kosta så mycket. Man kan köpa begagnat, bygga mycket själv (bänk, frigolitbakgrund, belysning osv), köpa fisk från lokala odlare, göra eget foder m.m.

      Kommentar

      • RickardK
        Användare
        • augusti 2013
        • 148

        #4
        Har tänk mig ett på 300 liter och uppåt.... Räknar med att ha ett inom ett år, men jag har ju ögonen öppna och kollar blocket varje dag. Men tack för tipset... Vi s ka bygga en vägg och göra om ett stort vardagsrum till vardagsrum och ett sovrum efter det får jag loss en vägg. Har tänk göra bakgrund och egna moduler i frigolit och lecastensbänk med dubbla skivor så det blir en hylla i..... och så blir det Malawi....

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #5
          Välkommen till forumet Rickard !!!

          Ursprungligen postat av RickardK
          Och en fråga. Finns det folk här på sidan från Västerbotten?
          Självklart finns det folk från Västerbotten på forumet (jag är dock inte en av dessa).

          Ett tips för att få reda på vilka dessa är är att genom att använda funktionen Forumets medlemslista - Sök medlemmar - Avancerad sökning. Skriv sedan in din ort eller angränsande orter i fältet Ort, så ser du vilka som finns registrerade.



          I resultatet notera fältet Senaste besök för att avgöra om det är en aktiv forumsdeltagare, eller någon som är registrerad men inte varit aktiv i forumet på lång tid.

          Lycka till med nya kar och fler ciklider.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Välkommen! !
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Välkommen till forumet! Om du vill bli ytterligare sugen på ciklider under din akvarielösa period dimper Ciklidbladet ner i brevlådan fyra gånger/år för medlemmar i NCS (kostar dock 298:-/år). Dessutom finns det många andra förmåner med att bli medlem, se: http://www.ciklid.org/medlemsformaner.php

              Hoppas du snart kommer över ett prisvärt kar och kan komma igång

              /Jocke

              Kommentar

              • RickardK
                Användare
                • augusti 2013
                • 148

                #8
                Jag vet betalade igår...

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av RickardK
                  Jag vet betalade igår...

                  Då säger jag inte bara välkommen till forumet, utan även ett STORT välkommen till NCS

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • PiaJo
                    • januari 2011
                    • 1744

                    #10
                    Välkommen!

                    Trevligt! Nu har du, den som jag tycker är den roligaste biten, planeringen och funderingen på vad för fiskar och inredning man vill ha i kommande kar
                    ----------------------------------
                    /PIA

                    Kommentar

                    • RickardK
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 148

                      #11
                      Eftersom det kommer bli bara ett en dag så måste jag ju dra ut på det......

                      Kommentar

                      • RickardK
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 148

                        #12
                        Finns det någon apistogramma man kan ha i ett 60l kar? Själv tror 100 liters men hittat ett billigt 60 liter? Tänkte annars på fjärilar men har aldrig lyckats så bra med sådan.... Är egentligen Malawi fantast.....

                        Kommentar

                        • RickardK
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 148

                          #13
                          Tänkte på ett par bara om det skulle funka....

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ett par kan nog fungera. Annars brukar jag föreslå att sikta på 100 liter men jag vet många som framgångsrikt har hållit flera olika arter i ett 60 liters akvarium.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...