936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Ursprungligen postat av Pierre_N
    Vet inte vart du vill komma med ditt inlägg, det jag ville komma fram till är att man kan komma riktigt långt så länge man är lite selektiv och inte odlar på vilka djur som helst. Dessutom ser inte jag urvalsodling som synonymt med inavel men visst går det att gå den vägen också.
    Tja, jag är väl lite av en puritanist när det gäller de naturliga formerna. Tycker att de förtjänar att lyftas fram lite, emellanåt. Och visst, man kan ju också urvalsodla med inriktning att bibehålla det naturliga utseendet så långt som möjligt.
    Men nu ska jag inte belasta Davids ypperliga och intressanta tråd mera med detta tema.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      936 liters of Tanganyika after feeding:
      Senast redigerad av DaRe; 27 april 2014, 21:49.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Camenius
        NCS Medlem
        • oktober 2004
        • 233

        Mums vilken härlig inspelning, Samtidigt hemsk eftersom jag hela tiden velat vilket akvarium jag ska starta i höst och nu under några få veckor trott att jag äntligen har bestämt mig... för SA, men nu... beslutsångest.... å andra sidan, flera månader innan jag tvingas ta beslutet. Hm... Kallas lyxproblem för den med globalt perspektiv.

        Tack! Härlig film.
        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Tackar. Det bör gå att se en tuggade hästnos, en tuggade ventralis och tre tuggade troffar. Compressiceps har precis lekt och denna gång lekte de under den långa roten. Längst ned bildas ett smalt fack där de tydligen trivdes.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • oktober 2004
            • 233

            Blir intresserad av din blandning av arter. Kan du ha Tropheus tillsammans med andra arter med helt andra foderkrav? Inga svårigheter för TD?

            TD är en av mina favoriter bland Tanganyika så det lockar ju så klart att ha några sådana i ett kar med andra arter med krav på annat foder, om det går

            ...om jag nu framöver väljer ett Tanganyika-kar.
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Inga problem alls med foder, nls till alla och det går utmärkt.

              TD?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Ursprungligen postat av Johan F
                Svårt att säga men om det uppstår problem så är det vid könsmogen ålder och framåt. Om du nu inte bryr dig i att några troffar kanske blir lite söndertuggade så tror jag det kommer att räcka med antalet Pembor. Du har ju massor av annan fisk som hjälper till att fylla ut burken. Speciellt ventralisen är grymt bra att använda sig av när man har för få troffar i burken. Jag använt mig av den många gånger när antal i troffar är för få.
                Om du tar bort ett antal leleupi så kan det räcka för att få igång en obalans i både Leleupi och Pemba gruppen. Det är ju så klart inget säkert men man vet ju inte. Det är bara och prova
                Kan bara säga att Troffarna nästan helt lugnat ner sig. Sedan denna gång har jag inte sett en enda brottning. Dock har de någon gång i månaden märken runt munnen efter brottning, men inget märkvärdigt.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  Jag kommer inte att köra rena troffekar den här gången. Inbillar mig att fler arter och fisk är positivt för troffarna då dom får fler att hålla reda på. Sedan är det ju trevligare med biotop än rena art akvarium tycker jag i alla fall. Kommer att köra snäckisarm jullar och cyprochromis med troffarna och ev altosar men dom har jag hört är känsliga för stora vattenbyten??? Tycker att Daffodil är en snygg firre men dom brukar ju yngla rätt frisk + att ynglen hjälper till med yngelvården om jag minns rätt= många daffar...

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Det låter spännande. Funkar fortfarande klockrent för mig.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Arrrrgh, tre Troffar har dött senaste tre dagarna! Hittar inte ens de andra. Alla fanns för 7 dagar sedan.

                      Jag har haft byggare som bilat upp golvet i garaget där akvarierna står och jag undrar om det kan ha hamnat för mycket damm i det akvariet. Jag var dessutom tvungen att flytta ytterfiltret till en annan plats och lät det då cirkulera vatten i 720karet för att undvika förlust av bakterier i det filtret. Jag hittade de döda då jag skulle kopla in filtret igen. Under tiden har jag har hälften av cirkulation (2500l/h).

                      Jag bytte nu 50% vatten och avlägsnade troffarna som flöt omkring i rätt ok skick. Ska leta de andra, men hoppas de lever...

                      Tips ideer om vad det kan vara? Kan betongdamm orsaka detta? Lysramperna var rätt dammiga,men jag har täckglas.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        De andra lever och äter friskt. Hmm skumt med tre döda direkt efter bygget.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ducce
                          Användare
                          • november 2009
                          • 360

                          Stressade av vibrationerna?
                          Bara en tanke.

                          Kommentar

                          • riktlinjer
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 334

                            Ursprungligen postat av Ducce
                            Stressade av vibrationerna?
                            Bara en tanke.
                            Hade stambyten i lägenheten för drygt år sedan, men även troffarna verkade klara bilningen av gamla rör i betongen riktigt bra. Bättre än mig själv i alla fall

                            Just när bilningen pågick kunde de se lite stressade ut men på kvällen var det normal fart i akvariet varje dag, stort hus så de höll på i 2-3 månader med bilning... Endast 2 veckor i min lägenhet men ljudet sprider ju sig fint.

                            Men en grupp som är lite ostadig kanske drabbas hårdare, och finns ju olika individer.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Funderar om urkoppling av pump var största problemet. Mindre syresättning samt att jag under bilning var tvungen att hoppa över vattenbyte en gång. Högre nitrat kanske även nitrit. även leleupi andades häftigt.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                936 liters Tanganyikakar.

                                Det låter ju som sämre vattenkvalité på grund av inställt vattenbyte i kombo med sämre cirkulation är boven.
                                Har du mätt vattenvärdena?
                                Senast redigerad av Johan F; 11 december 2014, 17:46.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...