OB/MC-Tråden

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perik9
    Användare
    • april 2002
    • 161

    #16
    Uppfattade det som du ville veta vad det fanns mer tex.
    Mc = Marmalade cat. Hane
    Ob = Orange Blot. Hona
    O = Orange. Oftast Hona men även hanar

    I Malawi sjön så är det väl mest Mbuna som kan te sig dessa mönster, vissa mer vanliga medans andra är väldigt ovanliga.
    Det vi ser såsom tex. Aulonocaror Mc/Ob/O är korsningar då mellan En Aulonocara och någon färgad Mbuna och jag tror inte det fångats någon sådan i sjön utan det är odlare(ofta i Asien och med hormoner) som tagit fram dessa, 2002 fick jag av en kompis(duktig Malawi kille) med affär i Götet tag i bland dom första Mc/ Ob/ O Aulonocarorna + även en Mc Dimidiochromis compressiceps hane fast denna gick tyvärr gick hädan.
    Då så sa folk att man gjorde fel som odlade på hybrider och det förstår jag, men jag tänkte att om man bara går ut med detta och talar om att detta är en fisk som inte finns i sjön så ska det väl gå.
    Nu idag så blir det mer och mer hybrider, nu även Tropheus.

    African diving var ute o fångade fisk, dom skulle ha T.Kaiser(T. Kejsare) dom finaste som brukar vara vid mynningen av en flod/bäck, där är dom finaste, bredaste gula banden osv.(har jag för mig) och där hittade dom en Kejsare med vitt band av 1500 kanske 2000 Troffar, en riktig raritet som kostade så jag tror den gick till Usa som den ovanliga fisken brukade göra.
    Men Det finns även Mc/ Ob/O Troffar naturligt.

    Jag o någon här på forumet diskuterade om vi skulle se någon ny fisk komma in, han jag diskuterade med tyckte att det inte finns något mer att upptäcka, jag tror det gör det.

    Nu vet jag inte hur många fångst stationer det finns vi dagens läge, men om en fångare åker en viss sträcka, säg sydöst Tanganiyka för att fånga Red Rainbow.. olika sorter och fortsätter längst ner Mpulungu, Ilangi m.m sedan beger sig uppåt tillbaka och fångst männen ser att det ligger troffar o flyter i tankarna, då brukar dom slänga ut dom och vissa klarar sig och en del kommer in i en annan Tropheus variant grupp o korsar sig.

    Africkan Diving var väldigt noga, i deras hamn simmade allehanda olika korsade Troffar som blivit utslängda pga man trodde fisken var död. Men med jämna mellanrum fick fiskarna fånga dessa och skicka dom till fisk himlen.

    Så kanske inga nya arter(om inte evolutionen snabbar på lite) men dock nya variationer på fiskarna, det tror jag iallafall. Vad tror ni?, jag har varit ifrån så länge, men sedan ett par år har jag fått en nytändning så att säga.
    Senast redigerad av perik9; 19 april 2016, 06:04. Anledning: stavfel
    Perran

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #17
      Jag skakar liv i den här tråden med lite bilder från "back in the days" innan digitala systemkamerornas intåg. De är tagna sent 2001 och i början av 2002 med en Sony F707 (avancerad kompaktkamera).

      Jag hade gärna MC/OB-former och det var inte alls alla som förstod varför, men visst är de vackra! Tropheops-gruppen var vildfångade och gav mig en hel del yngel, som Akvarielagunen i Holmsund mer än gärna tog emot.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Grymt! Fina tropheops!

        Kommentar

        • Gson
          Användare
          • februari 2018
          • 1

          #19

          Kommentar

          • GustavLindberg
            Användare
            • januari 2018
            • 63

            #20
            Här har vi ett par bilder på min L.trewavasae marmalade cat. Han kallar vi Rutger
            ps, sorry för dålig kvalitet. Bilderna e tagna på telefonen
            ​​​​​​

            Kommentar

            • Chenet
              Användare
              • augusti 2006
              • 3

              #21
              Här är en bild på en urvalsodlat mc trewavase
              Senast redigerad av Chenet; 25 december 2018, 15:57. Anledning: Saknade bilden
              Lasse

              Kommentar

              Arbetssätt...