FOTO TIPS --- Objektiv och bildredigering mm

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    #16
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Har inte haft detta objektiv och kan därför inte bedöma det, men efter en Googling fick jag fram denna recension från fotosidan.se
    Se länk http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=15436

    Du får läsa och bedöma själv vad du har köpt.

    Mvh Göran
    Värkar vara ett ok objektiv kanske kan va lite struligt imellanåt men får väll testa själv o se efter när det kommer hem något annat objektiv som är prisvärt och bra att ha i väskan?
    Mvh / Jimmy

    Lokal

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #17
      Att fota i RAW format

      Efter att ha fotat i JPEG i många år har jag från och med Augusti gått över till RAW

      Konstigt att jag inte provat detta tidigare för det var ju inte så märkvärdigt...Kräver bara lite större minneskort samt troligtvis lite större hårddisk framöver.

      Hade lite funderingar på vissa frågor innan jag började och svaren på de frågorna fick jag via en gratiskurs på moderskeppet.se
      Se länk: http://www.moderskeppet.se/


      Efter att ha fotat lite djur och fågelbilder för att testa RAW har jag verkligen upptäckt hur effektivt det är att kunna få bildinformation ur skuggor och utbrända bilder (för ljusa) .

      Eftersom jag anv Photoshop vid bildredigering så dök det upp lite fler knappar att dra i vilket underlättade redigeringen

      En stor skillnad mellan JPEG och RAW är att det går att redigera en RAW bild flera ggr utan att den blir förstörd....


      Eller som en fotovän sa till mig när han fick veta att jag bytt

      Ja du kommer inte att bli missnöjd Göran det finns ju ingen anledning att först gå ut och försöka göra sitt bästa att få en fin bild, men redan när man tar bilden slänga ca tjugo procent av informationen i bilden. Dessutom kan du ju i tex. Lightroom testa din bildide' med oförstörande redigering hur många gånger som helst. Varje gångna man spara en JPEG bild tappar man ju ytterligare ca tjugo procent i kvalitet.


      Ett annat tips jag har fått är

      Ställ kameran på raw + jpg. Det är praktiskt och överskådligt med jpg-miniatyrer vid filhantering i datorn, om inte annat så för att snabbare se vilka bilder som ska raderas, och vilka som ska jobbas vidare med. Det är också kul att se hur mycket bättre det blir med raw.



      Denna information är ett komplement till det första inlägget i denna tråd.


      UPPDATERAD INFORMATION 2016-03-05

      Har bytt ut en del av min tekniska utrustning för redigering av mina digitala bilder och använder idag Lightroom "LR" och Adobe Photoshop Elements,,, 95% av bilden görs färdig i LR och finjustering och skärpning i Elements och bilden granskas över en bra bildskärm...

      Har omredigerat flera av mina bättre bilder med den nya tekniken och trots att de är tagna i Jpeg så har dessa bilder fått ett helt annat liv mot vad de hade tidigare, tack vare den nya moderna tekniken ..


      Mvh Göran
      Senast redigerad av Göran Å; 05 mars 2016, 18:02.
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • fart66
        Användare
        • januari 2012
        • 191

        #18
        Veldig god tråd Göran Å.

        Jeg bruker somregel å ta raw + jpg, blir ikke bildene helt perfekte så er det greit å ha raw filen der man får mye mer spillerom å rette opp feil, enn med et vanlig jpg bilde. Og som du sier man trenger en større hårddisk, raw filer fyller fort opp både hårddisk og minnekort på kameraet.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Bra input!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Jag får inte till detbra med min externa blixt. Det blir fortfarande blixtblänk från den interna blixten. Försöker hålla för interna blixten något, men det måste ju finnas bättre metoder. Kör Nikon D90 med SB700 extern blixt.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #21
              Ursprungligen postat av DaRe
              Jag får inte till detbra med min externa blixt. Det blir fortfarande blixtblänk från den interna blixten. Försöker hålla för interna blixten något, men det måste ju finnas bättre metoder. Kör Nikon D90 med SB700 extern blixt.
              Lite foliepapper för interna blixten för att skärma av?

              Mvh

              Olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #22
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jag får inte till detbra med min externa blixt. Det blir fortfarande blixtblänk från den interna blixten. Försöker hålla för interna blixten något, men det måste ju finnas bättre metoder. Kör Nikon D90 med SB700 extern blixt.
                Jag bråttades med det här problemet också. Spelade ingen roll hur jag försökte Täcka den inbyggda blixten så fick jag ljussken i rutan eller så täckte jag för bra och den externa fick inget utslag.

                Köpte mig tillslut en 10 meters "rak" Blixtkabel för 800 spänn...


                Men jag kommer när ekonomin tillåter att köpa en sändare så att man blir helt "trådlös".

                Ett annat knep jag använder för att få bra spridning på det externa blixtljuset är att lägga smörgåspapper imellan blixt och täckglas...

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Ursprungligen postat av Punkfredd
                  Jag bråttades med det här problemet också. Spelade ingen roll hur jag försökte Täcka den inbyggda blixten så fick jag ljussken i rutan eller så täckte jag för bra och den externa fick inget utslag.

                  Köpte mig tillslut en 10 meters "rak" Blixtkabel för 800 spänn...


                  Men jag kommer när ekonomin tillåter att köpa en sändare så att man blir helt "trådlös".

                  Ett annat knep jag använder för att få bra spridning på det externa blixtljuset är att lägga smörgåspapper imellan blixt och täckglas...
                  Vad har du för utrustning? Nikon D90 har trådlöst men kräver ändå att interna blixten blixtrar, tror jag?!

                  På SB 700 finns "smörgåspapperfilter" nedfällbart och inbyggt.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Jag får inte till det bra med min externa blixt. Det blir fortfarande blixtblänk från den interna blixten. Försöker hålla för interna blixten något, men det måste ju finnas bättre metoder. Kör Nikon D90 med SB700 extern blixt.
                    Du behöver en sådan här produkt David

                    Nikon SG-3IR, IR-panel för inbyggd blixt

                    IR-panel SG-3IR Fästs i kamerans tillbehörssko när kamerans inbyggda blixt används som kontrollenhet. SG-3IR blockerar synligt ljus, men släpper igenom det IR-ljus som CLS-sys


                    Mvh / Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 414

                      #25
                      Börja med att i kamerans meny, comanderläge ställa interna blixten på min och din externa på max. Visst IR-panelen är bra men kostar lite pengar. Enklast är att undvika att ha kameran rakt mot akvarieglaset så slipper du reflexerna.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Tack Göran och Gratis!

                        Tycker jag får en del reflexer mot fiskarnas fjäll också
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #27
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Vad har du för utrustning? Nikon D90 har trådlöst men kräver ändå att interna blixten blixtrar, tror jag?!

                          På SB 700 finns "smörgåspapperfilter" nedfällbart och inbyggt.
                          Jag kör med en Nikon D5100 och har således ingen inbyggd IR tyvärr...

                          Samma blixt som du!

                          Vilken miss att den "vanliga" blixten måste gå av för att sända IR signaler till externa blixten...


                          Men en sån där skärm dom tipsade om kan ju vara värd 90 spänn?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Ursprungligen postat av GraTis
                            Börja med att i kamerans meny, comanderläge ställa interna blixten på min och din externa på max. Visst IR-panelen är bra men kostar lite pengar. Enklast är att undvika att ha kameran rakt mot akvarieglaset så slipper du reflexerna.
                            Commanderläge?
                            Hur hittar jag blixtinställning? Hittar det inte på vare sig intern eller extern.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • GraTis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 414

                              #29
                              Så här kanske

                              Kommentar

                              • Göran Å
                                Användare
                                • december 2005
                                • 1295

                                #30
                                Definition för högupplöst bild

                                En del undrar ibland vad som menas med högupplöst bild.

                                På Fotosidan.se finns följande diskussion och förklaring till rubriken. Se bifogade länkar.

                                http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=68964


                                Skillnaden på DPI, LPI & PPI

                                Det finns tre förkortningar som de flesta brukar uppleva som förvirrande nämligen dpi, lpi och ppi. Mikael Pertmann förklarar.


                                Liten lathund för upplösning...saxat ur ovan artikel.

                                Dagstidning 170 ppi.
                                Laserskrivare 250 ppi.
                                Bläckstråleskrivare 240 ppi.
                                Tidningen Foto 300 ppi.


                                Mvh/Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...