Copadichromis-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Copadichromis-tråden

    Har funderat ett tag på att dra igång en tråd för alla oss som gillar Copadichromisar Här kan vi visa bilder, ge och få tips om hur man kan få dom att färga ut och hur man får dom att leka m.m.

    Så kom igen och ös på

    Jag lägger in några bilder och film som finns i min tråd sen tidigare bara så att vi kommer igång. Finns inget bättre än bilder i första posten

    Copadichromis geertsi

    Den h�r videon har lagts upp fr�n en Android-telefon.

    Bifogade filer
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Idag har jag följande Copadichromis:

    Copadichromis geertsi
    Går i en 840 litersburk ihop med Lethrinops albus "Kande island".
    En grupp med tre hanar och sex honor samt ett gäng med ungfisk som är klara för försäljning. Jag har fått väldigt små kullar, två som minst och sex som mest så mina 25 ungfiskar är från många lekar

    Copadichromis sp. "virginalis gold"
    Går i en 375 litersburk, artakvarium
    En grupp med sex hanar och sex honor, har idag tugg på två honor där den ena kullen ser ut att vara väldigt liten med tanke på att hakpåsen knappt syns.
    Har för tillfället problem med någon form av "vårtor" på underläppen på fler av fiskarna. Det påverkar inte fisken (än så länge) men jag byter vatten två gånger per vecka och håller nogrann koll på utvecklingen. Två hanar utfärgade med varsinn grop

    Copadichromis sp. "fire-crest mloto"
    Går i en 375 litersburk, artakvarium
    En grupp med två säkra hanar och sex andra lite mindre säkra. Ganska små än så länge och färgar inte ut alls. Hanarna har det oranga i ryggfenan. En fisk jag varit sugen på väldigt lång tid och äntligen simmar den i en burk här hemma Ska bli mycket kul att följa utvecklingen, hade gärna haft fler för det känns som att dom behöver vara fler för att komma till sin rätt.

    Det finns många sorter jag är sugen på, på önskelistan står Copadichromis jacksoni , Copadichromis chrysonotus , Copadichromis trewavasae (fireline är riktigt snygg ) Det tråkiga är väl att man inte gärna vill blanda olika sorter och plats för fler burkar börjar bli svårt att hitta...
    Senast redigerad av Erik Österlund; 13 februari 2013, 15:56. Anledning: Felstavningar

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #3
      Bra initiativ av dig Erik, Copadichromis är väldigt vackra, gillar geertsi och virginalis gold Finmalawi när den är som bäst tycker jag. Säger som Erik, mer bilder uppskattas och gillas
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Sv: Copadichromis-tråden

        Kul initiativ!! Ser verkligen fram emot att se denna tråd utvecklas!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Lars
          Användare
          • augusti 2010
          • 226

          #5
          Mina Copadichromis just nu

          Skickar in lit bilder på mina Copadichromis som jag just nu har i baljorna. Saknas gör Copadichromis geertsi F1. Jag har ingen bra bild på den,,,,ännu.
          Om bilderna kommer i den ordning jag valt dom, så kommer först min stora Copadichromis borleyi red fin kadango, därefter Copadichromis azureus -Mbenji och sist en svagare bild, men ändå Copadichromis trewavasae - Lupingu
          Bifogade filer
          Hemsida
          FiskTorget

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Fina fiskar Lars, gillar bilden på azureusen bäst
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Härligt Lars! Fina bilder och firrar

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Keep em coming
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • diskus
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 276

                  #9
                  Erik tack för en bra tråd-start och för fina bilder på kanonfirrar och burkar. Jag har varit snål med bilder då jag bara har ungdjur i burken.
                  Men foton kommer tids nog.

                  Nu till mina "Coppa" funderingar
                  Jag vill bygga fisksammansättningen på ett sätt så att mina Copadichromis trewavase...kommer inte ihåg om det var Lupingo....får fullt "utrymme"
                  Burken mäter 200x80x70 och byggs "runt" min grupp om 10 Coppa

                  Nu till frågan: En BLÅ firre skulle jag vilja ha i denna burk utan korsningsrisk och utan att den tar alltför permanent revir och "stör" coppan. Min erfarenhet av tex. Ahlin, som är vackert blå, är att den gärna tar ett permanent revir varför jag är lite tveksam till den som kompis i burken.
                  - Vad har ni för förslag...Ngn Aulonocara kanske eller ngn Placidochromis?

                  Tilläggas ska väl att jag i denna bruk även har en grupp ungdjur av Lethrinops sp. "red cap" , som inte direkt är någon tuffing!
                  Lite diskus, mal & malawi bilder
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av diskus
                    Erik tack för en bra tråd-start och för fina bilder på kanonfirrar och burkar. Jag har varit snål med bilder då jag bara har ungdjur i burken.
                    Men foton kommer tids nog.

                    Nu till mina "Coppa" funderingar
                    Jag vill bygga fisksammansättningen på ett sätt så att mina Copadichromis trewavase...kommer inte ihåg om det var Lupingo....får fullt "utrymme"
                    Burken mäter 200x80x70 och byggs "runt" min grupp om 10 Coppa

                    Nu till frågan: En BLÅ firre skulle jag vilja ha i denna burk utan korsningsrisk och utan att den tar alltför permanent revir och "stör" coppan. Min erfarenhet av tex. Ahlin, som är vackert blå, är att den gärna tar ett permanent revir varför jag är lite tveksam till den som kompis i burken.
                    - Vad har ni för förslag...Ngn Aulonocara kanske eller ngn Placidochromis?

                    Tilläggas ska väl att jag i denna bruk även har en grupp ungdjur av Lethrinops sp. "red cap" , som inte direkt är någon tuffing!
                    Jag tycker att du ska kolla in någon Otopharynx. Jag har själv varit sugen på Otopharynx heterodon . Den blir det lite storlek på också. Både blå och gul Aquarium Stockholm har haft en "blue-variant" (kommer inte ihåg exakt vad den heter) som är väldigt rare, en grupp med fem stycken. Har själv varit sugen men har ingen plats. Köp!! Finns tyvärr inga bilder på just den sorten men tydligen hade fångstmännen sagt att den är otroligt snygg och dom är inte lättimpade. Kolla om dom har gruppen kvar om du är sugen.

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Copadichromis borleyi "Red fin".
                      Bifogade filer
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #12
                        Riktigt fina hanar Lars!
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • HåE
                          Användare
                          • september 2007
                          • 1525

                          #13
                          Copadichromis borleyi "Red fin" hona.
                          Bifogade filer
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #14
                            Fina bilder, framför allt på honorna Håkan
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ursprungligen postat av HåE
                              Copadichromis borleyi "Red fin" hona.
                              Gillas skarpt!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...