CA-bilder del 9

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fragster
    Användare
    • januari 2013
    • 85

    Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
    Å gud vad jag är sugen på en damm! J-ligt svårt att få till när man bor i lägenhet bara.

    Stor källare, gärna med en del som blir sval på vintern och möjlighet att bygga en damm på tomten är helt klart krav inför ett framtida villainköp.
    Jag går i dessa tankar och har kanske en möjlighet att förverkliga den. Tvekar en aning då jag inte är så sugen på koi (även om de är fina) utan skulle önska nån robust CA som funkade.

    Man anar ju problem med vinterhanteringen, kort sagt. Ha dem utomhus känns tveksamt, både ur perspektivet fiskens välmående och ekonomin i att värma upp kubikmeter med vatten i rimlig temperatur. Att ta in dem i ett 720+ går an, men hur håller en mängd fisk som annars går i 5 kbm utedamm sams i ett sådant, givet det temperament CA-cikliderna har?

    Kommentar

    • ScreamingBroccoli
      Användare
      • mars 2013
      • 231

      Ursprungligen postat av fragster
      Jag går i dessa tankar och har kanske en möjlighet att förverkliga den. Tvekar en aning då jag inte är så sugen på koi (även om de är fina) utan skulle önska nån robust CA som funkade.

      Man anar ju problem med vinterhanteringen, kort sagt. Ha dem utomhus känns tveksamt, både ur perspektivet fiskens välmående och ekonomin i att värma upp kubikmeter med vatten i rimlig temperatur. Att ta in dem i ett 720+ går an, men hur håller en mängd fisk som annars går i 5 kbm utedamm sams i ett sådant, givet det temperament CA-cikliderna har?
      Antagligen fungerar det bättre med ett antal mindre akvarier alternativt om du sektionerar ett större. Och om du kan tänka dig att blanda biotoper så kan du ju ha en grupp gymnogeophagus ihop med ett eller två par av någon lugnare centralamerikan som klarar lite lägre temperaturer?

      Det är vad jag skulle vilja ha i en damm, ihop med två par Scleromystax barbatus och ett gäng Corydoras paleatus och någon tetra som också klarar neråt 15 grader. Finns säkert L-malar som lever i samma temperaturspann också. Antar att det blir ett j-la aber att hålla på och tömma dammen varje höst för att fånga in allt och att hålla en damm med sandbotten ren. Men något ska man ja göra av sin tid.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        tillväxt

        Nu börjar mina Cichlasoma pearsei anta lite färg och vuxenlook i tonen. Den största är ca 14-15 cm och då kanske 1/3 av vuxenstorlek...Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20140920_017(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 315,4 KB
ID: 691313

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          Kul Pabbe

          Kommentar

          • Jesper Broman
            Användare
            • maj 2014
            • 5

            Bild på min största argenthea-hane, och en på ett par a.multispinosa som leker.

            Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1415093682838.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,5 KB
ID: 691551Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1415093729218.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,8 KB
ID: 691552

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              @Parachromis. Det är jag som har bartonin. Köpte den på annons här, men de har den nog på Tillmans. Åtminstone hade de det för någon månad sedan.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                Ursprungligen postat av Pabbe
                Nu börjar mina Cichlasoma pearsei anta lite färg och vuxenlook i tonen. Den största är ca 14-15 cm och då kanske 1/3 av vuxenstorlek...[ATTACH=CONFIG]53120[/ATTACH]
                Här var det ja. Från september-14

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  hur ser de ut nu?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    hur ser de ut nu?
                    Ungefär som här, men störreoch bukens svärta utökad och mer markerad tror jag. Ska komma in med bilder

                    Kommentar

                    Arbetssätt...